كسوف، بارش های شهابی، مقارنه ماه و ستاره قلب الاسد و وداع با هلال زیبای ذی الحجه

تهران- مقارنه ماه با ستاره قلب الاسد، خورشید گرفتگی، بارش شهابی ثوری و بارش شهابی اسدی و وداع با هلال ماه ذی الحجه از پدیده های نجومی هستند كه در دومین ماه از فصل پاییز مشاهده می كنیم.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: دوشنبه 6 آبان، اختفای ماه و ستاره 'كاپا' در صورت فلكی خرچنگ رخ می دهد.

مهندس 'مسعود عتیقی' افزود: علاوه بر این پیش از طلوع خورشید رصدگران می توانند شاهد دو پدیده جذاب نجومی باشند كه فرصتی برای علاقمندان به عكاسی نجومی خواهد بود.

وی خاطر نشان كرد: ماه در این شب به مقارنه با ستاره قلب الاسد با جدایی زاویه ای نزدیك به 6 درجه می رسد همچنین ستاره دل شیر دارای قدر ظاهری (میزان روشنایی جرم آسمانی) 1.3 درجه بوده و در غرب ماه جای خواهد داشت و كمی پایین تر نیز سیاره سرخ بهرام (مریخ) در نزدیكی این دو جرم خودنمایی می كند.

عتیقی ادامه داد: پدیده دیگر مقارنه مشتری با دو ستاره آلفا (كاستور) و بتا (پولوكس) در صورت فلكی دو پیكر است.

علاقمندان به آسمان می توانند در آسمان شرقی و از ساعات ابتدایی شب سیاره غول پیكر منظومه خورشیدی یعنی برجیس (مشتری) را با این دو ستاره پرنور صورت فلكی دو پیكر مشاهده كنند.

پولوكس درخشانترین ستاره صورت فلكی دو پیكر است. سیاره برجیس طی این ماه با قدر (روشنایی ) منهای 2 حدود 4 ساعت بعد از غروب خورشید، از افق شرقی طلوع می كند.

عتیقی گفت: چهارشنبه 8 آبان، سیاره سرخ بهرام در كمترین فاصله با ماه در تربیع آخر است. قدر این سیاره 5/1 و در صورت فلكی شیر است.

ماه دارای چهار فاز ماه نو، تربیع اول، ماه بدر یا كامل و تربیع آخر است.

ماه نو زمانی است كه ماه در آسمان دیده نمی شود و میان زمین و خورشید قرار گرفته است.

در زمانی كه ماه یك چهارم سفرش به دور زمین را طی كرده باشد ما می توانیم نصف طرف روشن شده ماه را ببینیم و در آن موقع گفته می شود كه تربیع اول

(1st Qr)است. بعد از این و به تدریج قسمت های بیشتری از ماه را می بینیم تا این كه در حدود دو هفته بعد از ماه نو تمام قسمت های قابل رویت ماه دیده می شود كه به آن ماه كامل یا بدر (Full moon) گفته می شود در این حالت خورشید و ماه در نقطه مقابل یكدیگر قرار دارند و زمین بین آنهاست.

همچنان كه ماه به سفرش ادامه می دهد به خورشید نزدیك تر می گردد و بنابراین ما به تدریج قسمت كمتری از آن را مشاهده خواهیم كرد.

تربیع آخر زمانی اتفاق می افتد كه زمین و ماه و خورشید به زاویه قائمه می رسند و بتوانیم نصف طرف روشن ماه را در آسمان صبح ببینیم.

وی افزود: جمعه 10 آبان، سیاره تیزپای تیر در مقارنه داخلی خواهد بود در همین تاریخ سیاره ناهید به حداكثر كشیدگی شرقی خود یعنی 1/47 درجه از خورشید خواهد رسید.

عتیقی ادامه داد: شنبه 11 آبان، ستاره سماك اعزل به قران (همنشینی) ماه می رسد جدایی این اجرام كمتر از 1 درجه است. در این بامداد فرصتی برای آخرین وداع با هلال زیبای ذیحجه 1434(ماه پایان ماه قمری) فراهم می سود.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، ساعت 2:54 بعد از نیمه شب یكشنبه 12 آبان ستاره متغیر مشهور الغول به كمینه (مینیمم) درخشش خود خواهد رسید. همچنین در این روز خورشیدگرفتگی تركیبی(كلی حلقوی) رخ خواهید داد.

این گرفت در برخی نقاط جهان در مسیر خود بصورت حلقوی و در ادامه مسیر بصورت كامل قابل مشاهده خواهد بود.

در ایران نیمه غربی كشور ( از مركز به سمت غرب ) گرفت جزیی مهرتابان قابل رصد است. بدیهی است هرچه به غرب كشور سفر كنیم شانس مشاهده درصد گرفت بیشتر و مدت زمان طولانی تر گرفت را خواهیم داشت.

علاقمندان باید از نگاه مستقیم به نورخورشید شدیداً پرهیز نموده و این پدیده جذاب را صرفاً با عینك های مخصوص و استاندارد رصد خورشید و یا فیلترهای مناسب جهت ابزارهای رصدی و تصویربرداری كه قابل تهیه از مراكز معتبر نجومی است، رصد نمایند.

عتیقی اظهار داشت: در تاریخ دوشنبه 13 آبان ، با توجه به عدم حضور نور ماه در آسمان امكان مشاهده شهاب های بارش شهاب ثوری وجود دارد.

البته در این شهاب باران تنها 10 شهاب در ساعت قابل مشاهده است.

زمانی كه یك (ستاره) دنباله دار عبور می كند ذراتی از آن به جا می ماند كه برخورد جو زمین با این ذرات باعث به وجود آمدن ذرات درخششی می شود كه در آسمان مشاهده می شود.

دنباله دار 'انكه' و ذرات غبار بجا مانده از سیارك TG102004 عامل این بارش شهابی ثوری هستند.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه 15 آبان، سیاره حلقه برگردن كیوان (زحل) به مقارنه می رسد. مقارنه زمانی است كه خورشید بین زمین و یك سیاره قرار داشته باشد و در حقیقت سیاره در دور دست ترین نقطه نسبت به زمین و در زمینه نور شدید خورشید است؛ طبیعی است امكان رصد این جرم در این شرایط وجود ندارد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: پنج شنبه 16 آبان، سیاره ملكه آسمان شامگاهی آناهیتا (زهره) حدود 8 درجه جنوب ماه خواهد بود. قدر (روشنایی) سیاره ناهید منهای 4 درجه و تا دو ساعت بعد از غروب خورشید از افق غرب در صورت فلكی عقرب حضور دارد.

عتیقی ادامه داد: یكشنبه 19 آبان ساعت 9:27 دقیقه، تربیع اول ماه خواهد بود و یك هفته بعد یعنی در روز یكشنبه 26 آبان، ماه كامل ساعت 18:46 دقیقه قابل مشاهده است.

همچنین در بامداد یكشنبه 26 آبان، بارش شهابی مشهور اسدی با 15 شهاب در ساعت به اوج خود می رسد بدیهی است نور ماه بدر مزاحم این تعداد كم شهاب خواهد بود.

بارش اسدی ذرات بجامانده از دنباله دار 'تمپل تاتل' است كه هر 33 سال یكبار یك دور كامل به دور خورشید می چرخد.

در ضمن دنباله دار 'آیسان' در بامداد روزهای آبان ماه از صورت فلكی شیر به صورت فلكی سنبله (خوشه) رفته و به افق روشن صبحگاهی نزدیك و نزدیكتر شده و در عین حال درخشانتر می شود.

علمی(5)**2038**1599
۰ نفر