'اكبر تركان'درجریان بازدید روز دوشنبه از منطقه آزاد انزلی افزود: براساس نتیجه گفت وگوهایی كه به تازه گی با رییس سازمان بنادر و دریانوردی كشور صورت گرفته است این سازمان در زمینه تكمیل و اداره این بندر همكاری می كند.
وی با اشاره به تأخیر در مسیر اجرای پروژه بندر كاسپین به دلیل كمبودمنابع مالی منطقه آزاد انزلی، ابراز امیدواری كرد كه با مشاركت سازمان بنادر و با بهره برداری از این بندر ظرفیت های كشور در استفاده از توانمندی های ترانزیتی بین المللی همچون كریدور شمال - جنوب افزایش یابند.
مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد با بیان اینكه مناطق آزاد باید تا سال 1404 به الگویی از پیشرفت و توسعه ایران اسلامی در منطقه تبدیل شوند، بر لزوم تدوین و اجرای برنامه های توسعه ای در چارچوب طرح جامع از سوی این مناطق تأكید كرد.
وی خاطرنشان ساخت: هم اكنون چند منطقه آزاد دارای طرح جامع بوده و مابقی نیز در مرحله تصویب و تدوین طرح جامع و راهبردی برای اجرای وظایف خود هستند.
تركان خاطر نشان كرد: دارا بودن برنامه و شفاف سازی در تمامی امور مالی و فعالیت های اقتصادی، دو رویكرد اصلی مدیریتی در مناطق آزاد است.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص گسترش دامنه تردد خودروهای خارجی با پلاك منطقه آزاد به همه استان گیلان گفت: این محدوده متناسب با شرایط و ویژگی های منطقه و ظرفیت های استان تعیین شده كه در این میان نزدیكی به فرودگاه بین المللی رشت به عنوان محل تردد سرمایه گذاران و گردشگران خارجی و سایر متغیرهای اقتصادی و گردشگری نقش موثری داشته است.
مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد با اشاره به امكان استفاده از خودروهای خارجی پلاك گذاری شده در منطقه آزاد انزلی تا شعاع 50 كیلومتری تصریح كرد: درحال حاضر باتوجه به شرایط موجود، برنامه ای برای گسترش دامنه تردد خودروها نداریم.
تركان با بیان اینكه منطقه آزاد انزلی نسبت به سایر مناطق آزاد كشور از عمر كمتری برخودار است، در خصوص عملكرد آن اظهار داشت: مدیرعامل جدید این منطقه از وضعیت منطقه راضی نیست و ما ضمن قدردانی از زحمات مدیران پیشین، از شرایط موجود منطقه راضی نیستیم كه امیدواریم با تلاش و همكاری مضاعف، این منطقه به جایگاه واقعی خود دست یابد.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های فراوان در حوزه های مختلف گردشگری، ترانزیتی، تجاری، منطقه آزاد انزلی می تواند به الگویی برای تحقق برنامه ایران 1404 بدل شود.
مشاور رییس جمهوری درجریان بازدید از منطقه آزاد انزلی از پروژه های مختلف عمرانی و زیرساختی در حال اجرای آن همچون موج شكن های بندر كاسپین، تقاطع غیرهمسطح، ساختمان اداری و آتش نشانی، واحدهای تولیدی ایرانی و خارجی در شهرك صنعتی و محدوده صنعتی منطقه و بندرگاه انزلی دیدن كرد و از نزدیك با توانمندی های منطقه و مسائل فعالان اقتصادی این منطقه آشنا شد.
بندر كاسپین منطقه آزاد انزلی با 25 پست اسكله با طول پهلوگیری چهار هزار و 720 متر، با ظرفیت سالانه 15 میلیون تن در حال احداث است.
ظرفیت اولیه این بندر سالیانه سه تا پنج میلیون تن و ظرفیت نهایی این بندر به 15 میلیون تن خواهد رسید.
در این مجتمع بندری، مساحت بخش عملیاتی 187 هكتار، مساحت بخش مستقل بندری 32 هكتار و مساحت بخش اداری آن 33 هكتار در نظر گرفته شده كه مجموعاً در مساحتی بالغ بر 353 هكتار احداث خواهد شد.
این بندر قابلیت پهلوگیری كشتی های بزرگ با آب خور 9 متر و ظرفیت 12 هزار تن كالای تجاری و 20 هزار تن كالای نفتی را خواهد داشت.
این بندر با هدف ایجاد نسل سومی از بنادر در حاشیه دریای خزر، در مجتمع بندری كاسپین منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی با پنج پایانه اصلی با مساحت 124 هكتار در نظر گرفته شده كه نوع فعالیت و كاربرد اسكله های آن مطابق استانداردهای روز جهانی طراحی شده و اهدافی نظیر انتقال كالای ترانزیتی و كانتینری متعلق به كشورهای مختلف در چارچوب توافقات محور شمال – جنوب ، حمل و نقل دریایی شامل ( مسافر و بار و مواد سوختی ) و توسعه صنایع دریایی و فعالیت های وابسته به آن را دنبال می كند. ك/1
620/695/508
بندرانزلی - مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: بندر كاسپین با مشاركت سازمان بنادر ساخته می شود.