۲۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۵۴
کد خبر: 80902154
T T
۰ نفر
بسته حمایتی برای جذب سرمایه گذار در مناطق محروم الزامی است

بیرجند - ایرنا - مدیركل اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: نبود بسته حمایتی و تشویقی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در مناطق محروم و كمتر توسعه یافته از مهمترین مشكلات و دلایل بی رغبتی نسبت به سرمایه گذاری در این مناطق است.

'علیرضا جمیع' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: به عنوان مثال زیرساختهای لازم به منظور سرمایه گذاری در خراسان جنوبی فراهم نیست لذا می بایست یك بسته حمایتی معنادار برای مناطق توسعه نیافته تدوین شود تا مشوقی برای آمدن سرمایه گذار به این مناطق باشد.

وی گفت: سرمایه گذار باید مطمئن شود اگر در مناطق توسعه نیافته از بازار مصرف دور است، حمل و نقل ریلی ندارد و زیرساختها ضعیف است اما طبق بسته حمایتی می تواند از نرخ سود تسهیلات بانكی ارزانتر، نرخ بیمه كمتر كارگران، بخشودگی بیمه كارفرما و معافیت مالیاتی و سایر موارد برخوردار شود.

مدیركل اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: با تدوین بسته حمایتی می توان سرمایه گذار را به سرمایه گذاری در مناطق كمتر توسعه یافته سوق داد و از بخش تولید حمایت كرد.

جمیع كمبود منابع مالی بانكی را از دیگر مشكلات فراروی واحدهای تولیدی و صنعتی در مناطق محروم ذكر و بیان كرد: عنوان مثال از آنجا كه منابع با مصارف در خراسان جنوبی همخوانی ندارد امكان واگذاری تسهیلات به واحدها كم است لذا واحدها برای سرمایه در گردش خود دچار مشكل می شوند.

وی در ادامه گفت: 70 درصد صنعت كشور در چند استان توسعه یافته مستقر شده است لذا برای سوق دادن سرمایه گذار به مناطق توسعه نیافته از جمله خراسان جنوبی باید برای تامین زیرساختهای لازم از جمله شبكه برق، آب و گاز به سرمایه گذار كمك شود.

او افزود: هم اكنون 450 واحد صنعتی در خراسان جنوبی دارای پروانه بهره برداری اما بخاطر مشكلات مالی و كمبود سرمایه در گردش 15 درصد واحدهای صنعتی كوچك استان تعطیل شده و پنج درصد آنها نیمه فعال هستند.

مدیركل اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تعداد پروانه بهره برداری معدنی را در این استان 335 مورد و واحدهای صنفی را 20 هزار واحد اعلام كرد.

وی گفت: حدود 400 كارت بازرگانی نیز در استان صادر شده كه در بخش تجارت خارجی فعالیت دارند.

جمیع با اشاره به اینكه در بخش معدن، واحدهای فرآوری از جمله منیزیت وجود دارد افزود: اخیرا مجوز واحد فرآوری بنتونیت در بخش معدن صادر شده اما توسعه واحدهای فراوری می تواند ارزش افزوده بیشتری را برای خراسان جنوبی به ارمغان آورد.

مدیركل اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از نهادهای دولتی و دولتمردان خواست برای توسعه مناطق كمتر توسعه یافته از جمله خراسان جنوبی حمایت از سرمایه گذار را با تدوین بسته حمایتی در دستور كار قرار دهند.

665/110
۰ نفر