۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۵۲
کد خبر: 80906989
T T
۰ نفر
شاه میگوی آب شیرین فرصت اقتصادی برای آبزی پروری است

انزلی – ایرنا - استادیار پژوهشی پژوهشكده آبزی پروری آبهای داخلی شاه میگوی آب شیرین را گونه ای اقتصادی و فرصت مناسب برای آبزی پروری ، صادرات و ارزآوری برای كشور خواند .

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار ایرنا ، دكتر ' علیرضا ولی پور ' در سخنرانی علمی در محل این پژوهشكده اظهار كرد : در ایران‌ شاه‌ میگو در سواحل‌ جنوبی‌ دریای‌ خزر ، تالاب‌ انزلی‌ و دریاچه‌ مخزنی‌ سد ارس‌ یافت‌ شده‌ و طی‌ سالهای اخیر در قلمرو اقلام‌ صادراتی‌ قرار گرفته‌ است ‌.

وی عمده‌ دلایل‌ توجه‌ به‌ تكثیر و پرورش‌ شاه‌ میگو در جهان‌ را ارزش‌ بالای غذایی‌ ، بازار پسندی‌ و تقاضا ، ارزش‌ تجاری‌ و اقتصادی‌ بالا ، عادات‌ غذایی‌ ویژه‌ و رژیم‌ غذایی‌ ارزان این گونه ‌ طبیعی‌ عنوان كرد .

وی یادآور شد : در حال حاضر صید تجاری شاه میگو از دریاچه سد ارس در استان آذربایجان غربی صورت گرفته و میزان‌ قابل‌ برداشت‌ از ذخایر آن از این منبع آبی در پنج سال اخیر به طور میانگین 250 تن در سال با ارزش دلاری بیش از پنج میلیون دلار بوده و بر همین اساس نیز به شركت های صادر كننده آن مجوز صید داده شده است .

دكتر ولی پور با اشاره به كاهش شدید میزان جمعیت شاه میگوی آب شیرین در منابع آبی به ویژه تالاب انزلی در سالهای اخیر خاطرنشان كرد : به منظور احیاء جمعیت این آبزی ارزشمند و با توجه‌ به‌ مشكلات‌ اقتصادی‌ موجود در صنعت آبزی‌پروری‌ ، تولید (مصنوعی) شاه‌ میگو می‌تواند از جایگاه‌ ویژه‌ای‌ برخوردار شود و زمینه‌ ارزآوری‌ و توسعه‌ صنعت‌ آبزی‌ پروری‌ را فراهم‌ نماید .

وی تصریح كرد : با بكارگیری‌ امكانات‌ بالقوه‌ موجود در كشور و بهره‌گیری‌ از ویژگی‌های‌ منحصر بفرد شاه‌ میگو امكان‌ برنامه‌ ریزی‌ جهت‌ تولید آن‌ هم در آبها طبیعی‌ و هم‌ در شرایط‌ پرورشی‌ حاصل‌ خواهد شد و می‌توان‌ انتظار داشت‌ میزان‌ صادرات‌ شاه‌ میگو در سالهای‌ آتی‌ فزونی‌ یابد .

وی تصریح كرد : با توجه‌ به‌ كاهش‌ ذخایر طبیعی‌ شاه‌ میگو در كشورها و به‌ خصوص‌ در كشور تركیه‌ كه‌ عمده‌ترین‌ تولید كننده آن‌ در اروپاست ‌به‌ جهت‌ عوامل‌ متعددی‌ از قبیل‌ صید بیش‌ از حد ، آلودگی‌ آب ‌، كمبود آب ‌، عدم‌ كفایت‌ قوانین‌ و بیشتر از همه‌ بیماری‌های‌قارچی‌ رایج ‌، تولید آن‌ از طریق‌ آبزی‌ پروری‌ درآمدزا ‌ است‌ .

به گفته وی افزایش تولید شاه‌ میگو از طریق پرورش در دنیا از حدود 75 هزار تن در سال 1990 به 386 هزار تن در سال 2000 و 616 هزار تن در سال 2010 رسید و بزرگترین‌ تولید كننده‌های‌ ‌ چین ‌، ایالات‌ متحده‌ و استرالیا بوده‌اند .

دكتر ولی پور خاطرنشان كرد : استفاده از فرصت پرورش شاه میگو به منظور صادرات می تواند موجبات ارزآوری و افزایش درآمد ملی شود .

این پژوهشگر افزود : پرورش‌ شاه میگوی آب شیرین در كشورهای‌ مختلف‌ دنیا به‌ روش‌های‌ مختلفی مانند پرورش‌ در استخرهای‌ خاكی‌ بزرگ‌ و كوچك‌ ، استخرهای‌ متراكم ‌، شالیزار ، حوضچه‌های‌ فایبرگلاس‌ ، مخازن‌ پلاستیكی ‌، حوضچه‌های‌ بتونی‌ و استخرهای‌ قزل‌آلا ، توأم‌ با كپورماهیان ‌، قفس‌های‌ توری‌ در دریاچه‌ها و... صورت‌ می‌گیرد .

وی خاطرنشان كرد : پژوهشكده آبزی پروری آبهای داخلی كشور به عنوان تنها متولی مطالعات در زمینه شاه میگوی آب شیرین با انجام فعالیت های تحقیقاتی مختلف و دستیابی به اطلاعات ارزشمند در زمینه های زیست شناسی ، بوم شناسی ، ارزیابی ذخایر در منابع آبی مختلف در سطح كشور ، تكثیر مصنوعی ، پرورش به روش تك گونه ای و چند گونه ای با كپورماهیان پرورشی ، نیازهای غذایی و دستیابی به جیره غذایی اختصاصی و غیره ، آمادگی لازم برای همكاری در زمینه تولید این آبزی با ارزش و معرفی آن به صنعت آبزی پروری كشور را از طریق مشاركت بخش های خصوصی ذیربط دارد .

شاه‌ میگوی ‌ آب‌ شیرین‌ به‌ طور كلی‌ از آب‌ های‌شور تا شیرین‌ در دریاها ، دریاچه‌ها ، رودخانه‌ها ، آبگیرها و آب‌ بندان‌ها و در مناطق‌ معتدله‌ نیمكره‌ شمالی‌ و جنوبی ‌زیست‌ می كند . ك/2

620/604