۷ آذر ۱۳۹۲، ۳:۵۸
کد خبر: 80925745
T T
۰ نفر

تهران- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: آنچه در مرحله دوم پرداخت یارانه ها و یا در استمرار مرحله اول، در سال 1393 قرار است انجام بشود قطعا از شیوه فعلی بهتر خواهد بود و آثار سوء آن در اقتصاد به مراتب كمتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، دكتر محمد باقر نوبخت در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبكه دو سیما در تبیین گزارش عملكرد 100 روزه دولت به مردم با بیان این كه همه كارگروه ها در این زمینه فعال هستند و آثار آن را مطالعه كردند.

وی تاكید كرد: آقای رییس جمهوری حساس هستند كه هیچ تصمیمی گرفته نشود كه موجب بدتر شدن وضعیت كنونی كشور شود به عبارت دیگر همه سیاست های دولت با تدبیری صورت می گیرد تا آثار مثبتی بر اقتصاد و معیشت مردم داشه باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: همان طوری كه دولت در جهت تقویت زیر ساخت های اقتصادی در حال تلاش است به مباحث اساسی اقتصاد، تولید و صنعت نیز توجه ویژه ای دارد و از گذران عادی زندگی مردم هم غافل نیست.

وی اظهار كرد : دولت همواره در تلاش است ضمن این كه به كار های اساسی توجه دارد به مسایل جزیی كه می تواند در كوتاه مدت موثر و یا بخشی از فشار و سنگینی بار را كم كند، هم بپردازد.



*بسته های كالایی برای مردم

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ادامه داد كه تا پایان سال كه حدود سه ماه وقت داریم دولت تصمیم گرفت دو بسته كالایی را كه عمدتا كالا ها و مایحتاج زندگی و غذایی خانوار ها است، تدارك ببیند و این بسته را در دو مرحله توزیع بكند.

نوبخت اظهار كرد كه براساس ماموریت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ، منابع لازم ریالی برای دو بسته از كالاها و مایحتاج غذایی مردم تامین شده و تا پایان سال در طیفی وسیعی توزیع خواهد شد.



** جایگاه واقعی ارز

نوبخت با اشاره به نرخ مبادله ای 2477 تومان و قیمت بازار آزاد و جایگاه واقعی آن گفت: قیمت بازار آزاد غیر واقعی است و باید خودش را متعادل كند.

معاون برنامه ریزی و توسعه راهبردی رییس جمهوری در ادامه بر لزوم نزدیكی قیمت ارز مبادله ای و آزاد تاكید كرد و گفت: دولت تلاش به همسان سازی و تعادل سازی بازار دارد و آینده اقتصادی روشنی را برای سال آینده پیش بینی می كنیم.



** شناسایی علل تورم

وی درباره اقدامات دولت در زمینه ورم نیز گفت: ابتدا باید علل تورم بررسی شود كه یكی از این علت ها افزایش نقدینگی است.

نوبخت افزود : دولت در این صد روز تلاش زیادی برای كاهش نقدینگی كرده كه نمونه آن درخواست تجدید نظر بودجه در مجلس بود كه با استقبال و همكاری مجلس همراه شد.

وی افزایش بدون علت قیمت ها را از دیگر عوامل ایجاد تورم دانست و گفت: دولت به شدت با افزایش غیر منطقی قیمت ها مقابله كرده است.

معاون رییس جمهوری افزود: وقتی مردم به بازار اعتماد نداشته باشند همواره در پی ذخیره سازی هستند و در نتیجه تقاضا به طور غیر واقعی افزایش می یابد.



*كاهش 25 درصدی تورم تا پایان سال 93

وی با اشاره به این كه نرخ تورم نقطه به نقطه از شهریور كاهش داشته است ، گفت:‌ تلاش می كنیم تورم را كاهش دهیم و به همین منظور تمهیدات لازم در بودجه سال 93 اندیشیده شده است.

نوبخت پیش بینی كرد كه تورم تا پایان سال 93 تا 25 درصد كاهش یابد و نرخ رشد اقتصادی تا 3 درصد رشد داشته باشد.

معاون برنامه ریزی و توسعه راهبردی رییس جمهوری افزود : این روند ادامه می یابد و این یك كار علمی و اقتصادی است و به همین منظور تیم اقتصادی دولت هفته ای چند جلسه دارد.



** حمایت از بخش تولید

نوبخت همچنین درباره حمایت از بخش تولید گفت: بخشی از مشكلات امروز ناشی از پرداخت نشدن یارانه به بخش تولید است و به همین علت باید بیشترین كمك را به این بخش بكنیم. در واقع باید حركت از مسیری باشد كه یارانه ها به سمت تولید برود.

نوبخت درباره تحقق اقتصاد مقاومتی هم گفت كه این موضوع از ابتدای تشكیل دولت مورد توجه قرار گرفت و یكی از برنامه های شاخص رییس جمهوری این بود كه افراد چه طراحی برای مقاومت سازی اقتصادی دارند.



*توافق ژنو

وی با اشاره به توافق اخیر ایان و غرب در ژنو افزود: ما برنامه های داشتیم كه اگر سیاست های تحریمی تشدید می شد با آن مقابله می كردیم.

نوبخت گفت: دولت تمهیدات لازم را برای هر نوع تغییر در تحریم ها اندیشیده است و در پی اقتصادی است كه در هر شرایطی بتواند خودش را حفظ كند.

وی در بخش دیگری از سختنانش درباره بهبود فضای اقتصادی كسب و كار گفت: 35 راهكار از جمله تامین ارز یا ال سی های مناسب و مدیریت واردات، برای بهبود وضع كسب و كار اندیشیده شده است.

**1497 ** 1917
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد