۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۴۷
کد خبر: 80941381
T T
۰ نفر
پیش بینی زنگنه: ٧٠ میلیارددلار در صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری می شود

تهران- ایرنا- وزیر نفت با تاكید بر استقبال صنعت نفت از سرمایه گذاری مستقیم شركت های خارجی گفت: پیش بینی می شود تا چهارسال آینده ٧٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه های پتروشیمی جذب شود.

به گزارش شبكه اطلاع رسانی نفت و انرژی، بیژن نامدار زنگنه در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز از جمله برنامه های فعلی صنعت نفت را توسعه صنایع پتروشیمی و افزایش محصولات آن عنوان كرد و گفت: زمانی كه من فعالیت در این بخش را در سال 1987 میلادی آغاز كردم، ارزش مجموع تولیدات پتروشیمی ایران یك میلیارد دلار بود.

وی افزود: اما هم اكنون پس از گذشت این سال ها و بهره برداری از پروژه های جدید، مجموع ارزش تولیدات پتروشیمی به 21 میلیارد رسیده است و در نظر داریم كه این میزان را به بیش از 40 میلیارد دلار برسانیم.

وی خاطرنشان كرد: برای توسعه بخش پتروشیمی ایران به لیسانس های فنی، تجهیزات، اعتبار لازم، مدیریت، فناوری و سرمایه های خارجی نیاز داریم.

وزیر نفت تاكید كرد: بخش های مختلف صنعت پتروشیمی ایران به روی سرمایه گذاران خارجی باز است و هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری مستقیم سرمایه گذاران در پروژه های پتروشیمی و پالایشگاهی ایران وجود ندارد.



**افزایش جذابیت قراردادهای نفتی

وی با اشاره به این كه تنها محدودیت سرمایه گذاری مستقیم شركت های نفتی در پروژه های صنایع نفت و گاز ایران حق دسترسی به ذخایر است گفت: به همین منظور ما در حال بازنگری ساختار قراردادهای نفتی خود در بخش های بالا دستی هستیم تا این قراردادها را برای حضور شركت های نفتی جذاب كنیم و قراردادها به نفع دو طرف باشد.

زنگنه ادامه داد: هم اكنون برای بازنگری قراردادهای نفتی با شركت های نفتی خارجی مذاكرات نزدیكی داریم تا راه حل هایی برای اصلاح قراردادهای نفتی ایران پیدا كنیم.

وی تاكید كرد: به نظر می رسد در مدل جدید قراردادهای نفتی در بخش های بالادستی می توانیم با دیگر كشورهای منطقه مانند عراق رقابت كنیم و سعی داریم شرایط این قراردادها را بهبود بخشیم.

به گفته وزیر نفت قراردادهای مشاركت در تولید علاوه بر ایران در دیگر كشورهای منطقه مانند عراق، كویت و عربستان نیز قابل قبول نیست و باید روش های قراردادی دیگری را دنبال كرد.

زنگنه درباره پیش بینی خود از میزان جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت در چهار سال آینده اظهار داشت: من نمی توانم به رقم دقیقی اشاره كنم اما فكر می كنم بدون پارس جنوبی قادر به جذب ٥٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری باشیم.

وی اضافه كرد: در پروژه های پتروشیمی نیز جذب ٧٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری را پیش بینی می كنیم. علاوه بر این فكر می كنیم ١٠ میلیارد دلار برای پروژه پالایشگاهی نیز جذب شود.



**افزایش تولید نفت و گاز در اولویت است

زنگنه گفت: هم اكنون تیم بسیار با تجربه ای متشكل از افراد فنی و مدیران حرفه ای داریم و نسبت به كاری كه باید انجام دهند شناخت كافی دارند.

به گفته وی همه كارها در وزارت نفت به خوبی در حال انجام است زیرا كاركنان به مدیران خود اعتماد دارند و فضای همكاری مطلوبی میان آنان وجود دارد.

وی درباره برنامه های خود برای ساماندهی تعداد نیروهای انسانی گفت: در سال های اخیر تعداد زیادی به بدنه نفت اضافه شده اند اما این موضوع هم اكنون از اولویت های من نیست و برای من افزایش تولید و فروش نفت در شرایط كنونی مهمتر از هر چیز دیگری است.

زنگنه با تاكید بر ضرورت افزایش تولید نفت و گاز كشور خاطرنشان كرد: با توجه به تاخیرهایی كه در تكمیل بعضی از فارهای پارس های جنوبی داشته ایم با كمبود شدید گاز در شبكه گاز رسانی رو به رو هستیم و باید به زودی بعضی از پروژه های گازی را به بهره برداری برسانیم.

اقتصام (1)**2022**1561

سرخط اخبار اقتصاد