۳ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۰۴
کد خبر: 80965113
T T
۰ نفر
زیردریایی «یونس» ، نمایش اقتدار ایران در آب های آزاد

تهران- ایرنا- زیردریایی «یونس» در دومین ماموریت بین المللی خود و با شكافتن دل دریاهای آزاد و بین المللی، پهلوگیری در بنادر برخی كشورها و به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان، بار دیگر اقتدار و توانمندی های دفاعی كشورمان به ویژه در عرصه دریاها را به رخ جهانیان كشید.

ناوگروه بیست و هشتم نیروی دریایی ارتش با زیر دریایی« یونس» ماموریتی دیگر در آبهای آزاد و بین المللی انجام داد، ماموریتی كه به اعتقاد كارشناسان و دست اندركاران امور نظامی و دریایی، بسیار مهم و تاثیرگذار در عرصه نظامی محسوب می شود.

با پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی و خروج مستشاران خارجی كه در حوزه های نظامی ما نفوذ گسترده ای داشتند و اعمال تحریم های ظالمانه غرب علیه ملت ایران به ویژه در عرصه های دفاعی، كشورهای غربی انتظار داشتند كه نیروهای مسلح و از جمله نیروی دریایی كشورمان با مشكلات فراوانی روبرو و در نهایت زمین گیر شود.

اما با تدابیر مدبرانه حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم كل قوا از جمله تشكیل جهاد خودكفایی در نیروهای مسلح، امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نه تنها در تامین نیروهای متخصص در عرصه های مختلف، بلكه در زمینه نیازهای تجهیزاتی هیچ وابستگی به خارج از كشور ندارند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با خروج مستشاران نظامی، امروز از صفر تا 100 آموزش های نیروهای مورد نیاز خود را در داخل كشور انجام می دهد و حضور این نیروها در شناورهای سطحی، زیرسطحی و پروازی این نیرو در داخل آبهای سرزمینی و آبهای آزاد و بین المللی بخوبی موید این ادعا است.

امروز نه تنها كشورهای منطقه بلكه سایر كشورهای جهان در اقصی نقاط دنیا از دریای سرخ و مدیترانه گرفته تا شمال اقیانوس هند، اقیانوس اطلس، شاهد حضور سرافرازانه و مقتدرانه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

این نیروی راهبردی در ابتدای جنگ تحمیلی ضمن انهدام نیروی دریایی دشمن كه از سوی دشمنان نظام اسلامی حمایت اطلاعاتی، تجهیزاتی و نیروهای متخصص می شد، توانست بخوبی از مرزهای دریایی كشورمان حفاظت كند و موجب شود تا هیچ خللی در روند واردات و صادرات كشور از مسیر دریا ایجاد نشود.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز با ساخت انواع تجهیزات و شناورهای سطحی و زیرسطحی و تربیت متخصصان مورد نیاز این نیروی راهبردی توانسته است، اقتدار، عزت و عظمت نظام اسلامی در اقصی نقاط جهان را به اهتزاز درآورد.

این نیرو با عبور از كانال مهم و استراتژیك سوئز برای نخستین بار در طول فعالیت نیروی دریایی ارتش و بخصوص حضور در دریای مدیترانه و به گفته كارشناسان نظامی جهان، حیاط خلوت آمریكا و در نزدیكترین نقطه به رژیم صهیونیستی شادی را برای دوستان نظام اسلامی و ترس و وحشت را بر اندام دشمنان نظام انداخت.

با خاتمه یافتن جنگ هشت ساله تحمیلی، امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و از جمله نیروی دریایی راهبردی ارتش توانسته است با بهره گیری از تجربیات گرانسنگ دوران دفاع مقدس و همكاری با مراكز دانشگاهی و آموزشی، پژوهشی به توانمندی های بسیاری در عرصه های مختلف دست یابد.

از جمله این توانمندی ها را می توان در حضور ناوگروه های نیروی دریایی ارتش در عرصه آب های آزاد و بین المللی و تامین امنیت كشتی های تجاری و نفتكش جمهوری اسلامی ایران در خطوط مواصلاتی دریایی مشاهده كرد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از پنج سال گذشته تاكنون و در راستای مقابله با دزدی های دریایی در آبهای آزاد و بین المللی 28 ناوگروه را در قالب ناوهای جنگی، لجستیك و بالگرد بر به این مناطق اعزام كرده است.

دریادلان نیروی دریایی راهبردی ارتش در طول ماموریت خود نه تنها شناورهای نفتكش و تجاری نیروی دریایی ارتش را از چنگ دزدان دریایی نجات داده و در مسیر مقصد خود اسكورت كرده اند بلكه به كمك شناورهای سایر كشورهای منطقه و فرامنطقه ای شتافته است.

نیروی دریایی ارتش از جمله برخی كشتی های تجاری و نفتكش كشورهایی نظیر امارات متحده عربی، عربستان سعودی، لیبریا، چین و حتی آمریكا را در دریای عمان، دریای سرخ و شمال اقیانوس هند از چنگ دزدان دریایی نجات داد كه بازتاب های جهانی فراوانی به دنبال داشت.

ناوگروه های نیروی دریایی ارتش در دو مرحله نیز زیردریایی فوق سنگین طارق از جمله زیردریایی های كلاس كیلو را به همراه خود داشت كه در مرحله نخست با اعزام به منطقه خلیج عدن و دریای سرخ جمع‌آوری اطلاعات مربوط به بستر آبهای آزاد و بین‌المللی را برعهده داشت.

یونس پس از پایان ماموریت موفقیت آمیز خود كه نخستین ماموریت برون مرزی و دوردست زیرسطحی‌ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد و بین‌المللی محسوب می شد، توقفی كوتاه نیز در كشور عمان داشت و سپس به آب‌های ساحلی كشورمان بازگشت.

زیردریایی یونس ركورد دریانوردی « هانز شوفر» آلمانی را با 66 روز دریانوردی شكست، ركورد مذكور با 65 روز دریانوردی در اختیار شوفر مربوط به جنگ جهانی دوم بود.

ماندگاری 66 روزه زیردریایی یونس در دریاهای دور و حضور در دریای سرخ در نوع خود یك ركورد محسوب می شود.

امیر دریادار «حبیب الله سیاری » فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تاكید بر ماهیت صلح‌آمیز سفر ناوگروه های ایرانی به آبهای آزاد و بین المللی، پیام ناوگروه های ایرانی، به ویژه ناوگروه بیست و هشتم را كه زیر دریایی یونس نیز آن را همراه می كند، صلح و دوستی به كشورهای دوست و همسایه و سایر كشورهای منطقه و خارج از منطقه دانست.

زیردریایی یونس در مسیر حركت خود و در گذر از آب‌های اقیانوس هند، عبور از تنگه باب‌المندب و ورود به دریای سرخ، كار رهگیری و ضبط تمامی پارامترهای راداری و سوناری تعداد زیادی از شناورهای موجود در مسیر سیر زیردریایی را دنبال كرد.

یونس در نخستین سفر برون مرزی خود در راستای صیانت دریایی و حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران به همراه ناوگروه چهاردهم نیروی دریایی ارتش به آبهای دور اعزام شد و با طی 3800 مایل دریایی و رهگیری شناورهای منطقه‌ای پس از 66 روز انجام ماموریت به كشور بازگشت.

ناخدا دوم عرشه 'حسین حریری' فرمانده زیر دریایی یونس با بیان این كه از بدو آغاز بكار یگان یونس این نخستین ماموریت این زیرسطحی به آبهای آزاد بود، گفت: با حضور این زیردریایی در آب‌های دور ثابت شد كه نیروی دریایی ارتش ایران نه تنها در سطح یك نیروی راهبردی است بلكه در زیر سطح نیز می‌تواند راهبردی باشد.

در این ماموریت ضمن این كه سامانه‌های بهینه‌سازی شده یونس توسط متخصصان ایرانی با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت، زمینه ای برای كسب اعتماد به نفس و نمایش اقتدار جمهوری اسلامی در آبهای بین‌المللی نیز فراهم شد.

زیردریایی یونس در این ماموریت كه برای بقاپذیری یك زیردریایی بسیار ارزشمند است، موفق شد اطلاعات مهمی را جمع‌آوری كرده و دوره آموزشی بسیار مهمی را برای كاركنان این زیردریایی و در مجموع نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فراهم كند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می گوید: از جمله اهداف اعزام ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش به خلیج عدن و آب‌های دور، تأمین امنیت خطوط كشتیرانی در راستای تداوم چرخه اقتصادی و مبارزه با تروریسم دریایی است.

به گفته امیر دریادار سیاری ، ایران از نخستین كشورهایی است كه در پاسخ به سازمان دریانوردی بین‌المللی در راستای مبارزه با تروریسم دریایی به منطقه عدن ناوگروه اعزام كرده است.

نباید فراموش كرد كه انجام مأموریت‌ها امكاناتی می‌خواهد كه نخستین آن برخورداری هر نیرو از كاركنان نمونه و زبده است و كاركنان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاكنون ثابت كرده‌اند كه دارای این خصوصیت‌ها هستند.

امیر دریادار سیاری با بیان این كه نیروی دریایی ارتش به دنبال دفاع از مرزهای آبی، منابع و منافع جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد است، گفت: ما ‌به دنبال برقراری امنیت در آبراهه‌های مهم دنیا هستیم.

شمال غرب اقیانوس هند - خلیج عدن - تنگه باب المندب - دریای سرخ - كانال سوئز، شمال شرق اقیانوس هند - تنگه مالاكا (به عنوان دروازه ورود به مشرق) و آبهای جنوب شرق آسیا از جمله مهمترین خطوط تجاری دریایی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند.

پس از انجام نخستین ماموریت موفقیت آمیز زیردریایی یونس كه به همراه ناوگروه چهاردهم به آبهای آزاد و بین المللی سفر كرده بود،این بار نمایش اقتدار ایران در جنوب شرق آسیا و با سفر یونس به این منطقه به اجرا گذاشته شد.

زیر دریایی یونس از جمله زیردریایی های كلاس كیلو است. جمهوری اسلامی ایران در اوایل دهه 90 میلادی، 3 فروند از این نوع زیردریایی را از روسیه خریداری كرد كه پس از سالها در ناوگان و ارتقای برخی سامانه‌های آن به دستان پرتوان متخصصان داخلی و كسب تجربه توسط خدمه، این یگان ها توانایی حضور در آبهای دوردست را به دست آوردند.

حضور این زیردریایی ها با توانایی اجرای مستقل عملیات و زمان طولانی باقی ماندن در زیرآب كه به گفته منابع معتبر بین‌المللی حدود 45 روز است، قابلیت های عملیاتی ناوگروه های اعزامی را به میزان بسیار بالایی ارتقاء می دهد.

شناسایی و كسب اطلاعات از تعداد شناورهای رزمی كشورهای مختلف دنیا كه در دریای سرخ و خلیج عدن حضور دارند، علاوه بر پشتیبانی از واحدهای سطحی خودی حاضر در منطقه، از جمله وظایف زیرسطحی های اعزامی ایران به آبهای دوردست است.

با توجه به عملیاتی بودن تعداد زیادی زیردریایی كلاس غدیر در آب های خلیج همیشه فارس كه توانایی اجرای عملیات در آب های كم عمق و امكان پایین شناسایی شدن را دارند، اعزام واحدهای زیرسطحی كیلو به عملیات‌ فرامنطقه ای، دستاورد مهم دیگری بود كه امنیت خطوط مواصلاتی ایران را در آبهای آزاد، دوچندان ‌كرده است.

زیردریایی كیلو از جمله پیشرفته ترین نمونه های كلاس دیزل الكتریك در دنیا است كه نیروی دریایی آمریكا، لقب «حفره سیاه» به آن داده است.

این زیردریایی یكی از كم سرو صداترین زیر سطحی های دنیا محسوب می شود كه این ویژگی به مدد عایق بندی صوتی كامل بدنه آن ممكن شده است كه در كنار پوشش های جاذب امواج سونار، روی بدنه و استفاده از پروانه های هفت پره ای كه صدای بسیار كمی تولید می كند، ‌شناسایی آن را بسیار سخت كرده، به طوری كه برخی منابع، احتمال شناسایی آن را نسبت به انواع زیردریایی در این سطح، حدود یك چهارم برآورد كرده اند كه موجب توانمندی بیشتر آن در مقابله با زیردریایی های كلاس دلفین نیروی دریایی رژیم اشغالگر قدس می شود.

زیردریایی كیلو دارای طول 70 تا 74 متر و وزن روی آب حدود 2300 تن، شش مقر 533 میلیمتری شلیك اژدر و 18 اژدر بُرد بلند با سامانه خودكار بارگذاری است. 24 مین دریایی نیز در واحد وجود دارد كه دارای قابلیت برنامه ریزی و استقرار در اعماق مختلفی را دارند.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های غربی، زیردریایی كیلو همچنین به 8 فروند موشك پدافند هوایی كوتاه بُرد مجهز است كه به افزایش توانمندی دفاع از خود برای این واحد می انجامد.

زیردریایی های كلاس كیلو امكان حمل و شلیك موشك های كروز دریایی اس اس ان-27 را نیز دارا هستند كه از محفظه اژدرها پرتاب می شود.

این موشك دارای انواع ضد كشتی، ضد زیردریایی و نیز ضد اهداف زمینی است كه در اختیار برخی كاربران كیلو از جمله چین است. البته چندی پیش، خبر شلیك موشك از واحد‌های زیرسطحی كشور، از رسانه های عمومی اعلام گردید.

جمهوری اسلامی ایران با تعمیر ‌زیردریایی طارق كه از جمله زیردریایی های كلاس كیلو است، در ‌زمینه تعمیرات فنی زیردریایی‌ها به خودكفایی كامل دست یافت.

زیردریایی سنگین جمهوری اسلامی ایران با نام «طارق 901‌» چندی پیش به دست متخصصین داخلی ایران اورهال شد و با دستور حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم كل قوا در بندرعباس به آب انداخته شد.

زیردریایی طارق سومین زیردریایی كیلوكلاس و كلاس سنگین جمهوری اسلامی است كه در سال 1371 به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ملحق شد و عملیات شناسایی، وظیفه اصلی آن به شمار می‌رود.

در همین حال چند ماه بعد از نخستین ماموریت بین‌المللی زیر دریایی یونس، این یگان یك بار دیگر اواخر آبان ماه سال جاری در قالب بیست و هشتمین ناوگروه اعزامی ارتش، برای اولین بار عازم شرق اقیانوس هند شد.

ناوگروه بیست و هشتم متشكل از یك فروند ناو لجستیك بندرعباس، ناوشكن جمهوری اسلامی ایران البرز، یك فروند بالگرد212 و زیردریایی كیلوكلاس یونس بود كه پس از طی سه هزار كیلومتر، اخیرا در بندر بمبئی هندوستان پهلو گرفت و سپس عازم بندر كلمبو در سریلانكا شد.

این ناوگروه در طول مسیر، ضمن اعلام آمادگی برای پاسخ به درخواست كمك یك فروند كشتی تجاری پاكستانی، یك كشتی لیبریایی كه عازم بندر فُجیره امارات متحده عربی بود را از چنگ دزدان دریایی نجات داد.

با توجه به این كه زیردریایی‌ها از بالاترین سطح فناوری و پیچیده‌ترین تجهیزات نظامی روز دنیا برخوردار هستند و آشنایی با علم این تجهیزات فقط در انحصار چند كشور است، اهمیت حضور زیردریایی‌های ایران در آبهای آزاد بدین ترتیب بیش از پیش مشخص می‌شود.

ژنرال « شكهار سینها » فرمانده نیروی دریایی غرب هند، پس از بازدید از ناوگروه نیروی دریایی ارتش در بندر بمبئی و تجلیل از آمادگی این یگان ها خصوصا زیردریایی یونس اظهار داشت: من فرمانده یكی از زیرسطحی‌های مشابه یونس نیز هستم و می‌دانم كه جمهوری اسلامی ایران در نگهداری و استفاده از این زیردریایی تا چه میزان موفق بوده است.

زیر دریایی جمهوری اسلامی ایران یونس در ادامه ماموریت ناوگروه بیست و هشتم این نیرو متشكل از ناوشكن جمهوری اسلامی ایران البرز، ناو پشتیبانی رزمی بندرعباس و یك فروند بالگرد 212 بعد از بندر بمبئی بیست و هشتم آذر ماه در بندر كلمبو كشور سریلانكا پهلو گرفت.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با بیان این كه شرق اقیانوس هند برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، افزود: بندر كلمبو یكی از بنادر مهم در مسیر ترانزیت دریایی به سمت خاور دور و كشورهای شرق آسیا است و سریلانكا نیز یكی از كشورهای عضو حوزه اقیانوس هند محسوب می شود.

امیر دریادار جَره با تأكید بر ارتقاء چشمگیر سطح توانمندی های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح كرد: نیروی دریایی ارتش با اعزام زیردریایی های خود به اقصی نقاط آبهای آزاد و تسلط بر فناوری های پیچیده این یگان های شناور توانسته است صلابت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان بكشد كما این كه امروز حضور زیردریایی یونس در آبهای شرق اقیانوس هند نماد اقتدار دریایی ارتش ایران است.

ناوگروه بیست و هشتم با پیمودن بیش از 2200 مایل دریایی، تاكنون توانسته است ضمن اسكورت 12 فروند كشتی تجاری، 64 فروند یگان نظامی شناور و پروازی فرامنطقه ای را شناسایی و رهگیری كند.

امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران كه بنابر تدبیر فرمانده معظم كل قوا، تبدیل به یك نیروی راهبردی شده است، با استفاده از تمام توان خود در سطح، هوا و زیر سطح بیشترین نقش را در تامین امنیت خطوط مواصلاتی دریایی كشور در آبهای آزاد و بین المللی بر عهده دارد؛ جایی كه بیشترین تبادلات تجاری دنیا در آنجا انجام می‌شود.

در همین حال با حضور زیردریایی ایران در آب‌های دور دست ثابت شد كه نیروی دریایی ارتش ایران نه تنها در سطح دریاها نیرویی راهبردی شده است بلكه در زیر سطح نیز توانسته راهبردی شود كه این موضوع سبب اعتماد به نفس ایرانیان و نمایش اقتدار كشورمان در آبهای بین‌المللی است.

حضور ناوگروه های ایرانی به ویژه به همراه زیردریایی های فوق سنگین نیروی دریایی ارتش در آب‌های دوردست با توجه به تحریم‌های ناعادلانه بیش از سه دهه غرب علیه كشورمان، دارای جایگاه ارزنده‌ای بوده و همچنین نشان از توانمندی كامل و اقتدار نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع و منابع كشورمان در عرصه دریاهای آزاد و بین المللی دارد.

این حضور از چنان جایگاهی برخوردار است كه تحسین دوستان جمهوری اسلامی ایران و ترس و هراس دشمنان از روند رو به رشد توانمندیها و دانش ایرانیان را در اقصی نقاط جهان به دنبال داشته است.

گزارش از: جمشید رضائی

اجتمام**1478*1580
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه