۷ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۰۲
کد خبر: 80970598
T T
۰ نفر

فرش ایرانی می تواند برند ملی باشد

۷ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۰۲
کد خبر: 80970598
فرش ایرانی می تواند برند ملی باشد

تهران - ایرنا - مشاور رسانه ای و تبلیغاتی مركز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف ایران این قابلیت را دارد كه به عنوان برند ملی مطرح و در فضاهای مناسب تبلیغاتی برای آن فرهنگ سازی و ترویج و تبلیغ شود.

حمید كارگر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر پیش از این مفهوم 'برند' به حوزه اقتصاد محصور می شد، امروز در برگیرنده فرهنگ، تاریخ، هنر، سیاست، اخلاق و همه حوزه های هویتی یك كشور است و از این رو انتخاب و ترویج و تبلیغ 'برند ملی' نیازمند هوشمندی و دقت نظر است.

وی با تاكید بر لزوم استفاده از فرصت های مناسب پیش رو از جمله حضور تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی برزیل گفت: جام جهانی برزیل فرصتی نادر و ارزشمند است، چرا كه در این رقابت ها چه برنده باشیم، چه بازنده، 270 دقیقه در برابر چشم جهانیان هستیم و باید این مجال را قدر بشناسیم و برایش تدبیر كنیم.

وی با انتقاد از مطرح شدن یوزپلنگ آسیایی به عنوان برند و پیشنهاد درج آن روی پیراهن بازیكنان تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: بی گمان جام جهانی فوتبال در سال آینده مجالی فراخ و پر اهمیت برای تبلیغ و معرفی داشته های كشورهای حاضر در این رقابت هاست و هزاران هزار عكس و فیلم و خبر از این رویداد منتشر خواهد شد و ایران نیز با كمینه حضور در سه بازی، فرصتی مطلوب برای نمایش چهره ای شاخص از خود دارد.‏

به گفته كارگر، حضور در این رخداد و فرصت ارزشمند نیازمند دور اندیشی، تدبیر و برنامه ریزی است كه می توان از این فرصت برای ترمیم چهره جهانی كشورمان و ساخت برندی نیكو بهره برد و بسنده كردن به پیشنهاد اتفاقی رییس فیفا برای مطرح كردن یوزپلنگ به عنوان نماد ایران مطلوب نیست.

وی با اشاره به انجام جنگ روانی دایمی علیه ایران در دیپلماسی رسانه ای بیگانگان و بدخواهان و فعال بودن پروژه هایی همچون 'ایران هراسی' گفت: فرش ایرانی كه حضور زنان و مردان هنرمند ایران زمین و روح مهربان آنان را به رخ می كشد، می تواند تلطیف كننده این فضای سنگین روانی به نفع كشورمان باشد و با سخن گفتن از پیشنیه هنری و فرهنگی مردم این سرزمین سفیری شایسته برای ایران زمین تلقی شود كه این بسیار زیبنده تر از چنگ و دندان پلنگ آسیایی است.

این كارشناس رسانه با بیان اینكه، برند و نماد یك كشور باید معرفی كننده وجوه فكری، فرهنگی، هنری و هویتی مردم آن كشور باشد و مخاطب خارجی در رویارویی با آن نماد، قادر به برقراری ارتباط باشد افزود: فرش ایرانی كه در طول تاریخی چند هزار ساله با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانیان عجین شده و تجلی گاه هنر مردم این سرزمین بوده است و نیز در آن سوی مرزها به عنوان سفیر فرهنگی و هنری این سرزمین ایفای نقش كرده، شایسته خوانده شدن به عنوان نماد ملی ایران است.

وی ادامه داد: نماد و برند یك كشور الزامات و ویژگی هایی دارد كه نمی توان به آسانی آن را به هر صفت، فرد و یا كالایی نسبت داد و بخشی از این ویژگی ها، جذابیت، مطلوبیت و دوام و بقای آن در طول تاریخ است و اینكه آن شاخصه، وجه تمایز و شناساننده كشور نسبت به دیگر كشورها باشد و از این منظر است كه فرش ایرانی در افكار عمومی جهان محبوبیت و مطلوبیت مناسبی دارد و یكی از وجوه تمایز ما با دیگران است.

كارگر با تاكید مكرر بر بهره گیری از فرصت حضور در جام جهانی برزیل از زوایای گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی گفت: این فرصت افزون بر ساخت و نمایش چهره عمومی كشور، می تواند بهانه و مقدمه ای برای جذب و پذیرش گردشگران و رونق بخشیدن به اقتصاد و تجارت كشور باشد و از این منظر نیز فرش ایرانی هم در تلطیف چهره ایران در افكار عمومی جهان و هم در رونق بخشیدن به اقتصاد و صادرات كشور جایگاهی ارزنده دارد.‏

اقتصام/1574/1594
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد