توسعه و تكمیل پارس جنوبی، اولویت كاری وزارت نفت در سال 93

تهران- ایرنا- وزارت نفت برای پایان دادن به معضل صدها پروژه نیمه كاره ای كه بدون توجه به تامین منابع مالی كلنگ زده شده اند، اقدام به اولویت بندی پروژه های عمرانی با هدف افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت خام و میعانات گازی، توسعه میادین مشترك و تكمیل پنج فاز اولویت دار پارس جنوبی كرده است.

به گزارش ایرنا، در سال های اخیر كلنگ پروژه های عمرانی متعددی بدون توجه به محدودیت های منابع مالی، بدون انجام كار كارشناسی و با سیلقه شخصی مدیران وقت به زمین زده و اجرای بسیاری از آنها آغاز شد.

اگرچه در آغاز اجرای این پروژه ها، تبلیغات گسترده ای صورت گرفت و برنامه زمان بندی محدودی برای افتتاح آنها در نظر گرفته شد، اما با گذشت زمان و با تشدید تحریم ها و محدود شدن منابع مالی بتدریج روند اجرای طرح های عمرانی كند شد.

اجرای همزمان صدها و هزاران پروژه عمرانی كه هر كدام، بودجه اندكی را دریافت می كردند مدت زمان اجرای طرح های عمرانی را طولانی كرد و باعث اتلاف سرمایه های ملی شد.

وزارت نفت دولت یازدهم در آغاز كار خود با صدها پروژه نفتی و گازی مواجه شد كه نیمه كاره باقی مانده و پیشرفت اندكی داشتند و مشخص نبود كه ساخت آنها چه زمانی به پایان می رسد؛ بنابراین، این وزارتخانه برای اختصاص بهینه منابع محدود مالی و تسریع در بهره برداری از پروژه های عمرانی، اقدام به اولویت بندی پروژه های نفتی و گازی كرده كه بر این اساس، تكمیل پروژه هایی كه بیش از 80 درصد پیشرفت دارند در اولویت كاری سال 1393 قرار می گیرد.

همچنین وزارت نفت، توجه وِیژه ای به صیانت از حقوق ایران در میادین مشترك كرده كه در این راستا، توسعه میادین مشترك گازی و نفتی واقع در جنوب و غرب كشور در اولویت قرار گرفته است.

مقابله با تبعات تحریم، افزایش ظرفیت تولید و میزان صادرات نیز از سیاست های دیگر وزارت نفت در سال 1393 به شمار می رود.

براساس اعلام مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شركت ملی نفت ایران، كارگروه اولویت بندی و غربالگری طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه ای شركت ملی نفت ایران تشكیل شده است.

این كارگروه با هدف استفاده بهینه از منابع سرمایه گذاری موجود و جلوگیری از تصویب و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بدون توجیه فنی و اقتصادی یا بدون اولویت اجرایی و عملیاتی، در حال فعالیت است.



** جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در پروژه های اولویت دار صنعت نفت

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، با تبیین سیاستهای این وزارتخانه می گوید: پروژه های صنعت نفت برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی اولویت بندی می شوند.

وی خاطرنشان می كند: باید در سال های آینده یكصد میلیارد دلار با استفاده از منابع داخلی و خارجی در صنعت نفت و گاز سرمایه گذاری شود.

زنگنه با بیان اینكه تاكنون در بخش های نفت و گاز و پتروشیمی بیش از ١٤ میلیارد دلار از منابع صندوق ها برای اجرای پروژه ها اختصاص یافته است، می گوید: سیاست وزارت نفت تعیین پروژه های اولویت دار است تا با دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی این پروژه ها را اجرایی كند.



** تكمیل 5 فاز اولویت دار پارس جنوبی

با وجود اهمیت بهره برداری از منابع انرژی پارس جنوبی، متاسفانه در سال های گذشته روند توسعه فازهای این منطقه به كندی پیش رفته است.

در دوران مدیریت اسبق وزارت نفت، بدون توجه به ظرفیت و توان داخلی و بدون در نظر گرفتن محدودیت های بودجه، در اقدامی احساسی و سیاسی، در خرداد سال 89 كلنگ اجرای فازهای 13،14،19،20،21،22،23 و 24 موسوم به فازهای 35 ماهه به زمین زده شد.

طبق قرارداد باید در خرداد ماه امسال تولید زودهنگام از این هشت فاز آغاز می شد اما اجرای این مساله در زمان یادشده محقق نشد و حتی نگاهی به وضعیت پیشرفت این فازها نشان داد كه این فازها تنها 50 تا 60 درصد پیشرفت داشته اند.

آغاز فازهای 35 گانه نه تنها كمكی به پیشرفت پارس جنوبی نكرد بلكه با بلعیدن بودجه هنگفت، مانع از اتمام كار پروژه های قدیمی پارس جنوبی شد، بنابراین وزارت نفت دولت یازدهم برای ساماندهی به وضعیت پروژه های در حال اجرا اقدام به اولویت بندی فازهای در دست ساخت پارس جنوبی كرد.

براین اساس، زنگنه اعلام كرد تكمیل فازهای ١٢، ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ میدان مشترك پارس جنوبی در اولویت قرار گرفته است.

وی تاكید كرد: باید نخست تكلیف پروژه‌های قدیمی را روشن كنیم و مطمئن شویم به موقع می آیند و بعد روی فازهای ٣٥ ماهه تمركز كنیم، نمی گویم آنها را تعطیل كنیم، اما هم اكنون تمركز بر ٥ فاز قدیمی پارس جنوبی است.

براساس اعلام وزارت نفت این پنج فاز در مدت زمان بسیار كوتاه به تولید نزدیك و می توانند روزانه ٢٠٠ میلیون متر مكعب گاز و ٣٠٠ هزار بشكه میعانات گازی تولید كنند كه این میزان تولید، مشكلات كمبود گاز مصرفی را در كشور حل خواهد كرد.

وزیر نفت در سفر اخیر خود به پارس جنوبی با بررسی مسائل و مشكلات طرح های اولویت دار، زمان بهره برداری از فازهای پنجگانه را حداكثر تا قبل از زمستان ٩٣ تعیین كرد.

با گذشت زمان كوتاهی، نتایج تاكید وزیر نفت بر تمركز فعالیت بر توسعه فازهای پنجگانه به تدریج هویدا شد به طوری كه مدیران اجرایی از راه اندازی زودهنگام بخش هایی از فازهای 12، 15 و 16 در سال جاری خبر دادند.

رسول فلاح نژاد مجری فاز 12 پارس جنوبی هفته گذشته اظهار داشت: 25 میلیون مترمكعب گاز تولید شده فاز 12 پارس جنوبی بزودی از دریا به پالایشگاه خشكی منتقل خواهد شد و در بهمن ماه امسال برای مصرف وارد شبكه سراسری می شود.

وی با بیان اینكه پروژه فاز 12 در مجموع 93 درصد پیشرفت داشته است، خاطرنشان كرد: در ابتدای دی ماه سكوی اول فاز 12 كار خود را آغاز و گاز برداشت شده از میدان مشترك پارس جنوبی را به پالایشگاه خشكی كه در كنگان مستقر است، منتقل می كند.

به گفته مجری فاز 12 پارس جنوبی با راه اندازی كامل فاز 12سالانه 10 تا 11 میلیارد دلار برای كشور درآمد كسب خواهد شد كه این مبلغ معادل سه درصد تولید ناخالص داخلی كشور خواهد بود.

فلاح نژاد با بیان اینكه با راه اندازی همه بخش های فاز 12 حدود 15 درصد به ظرفیت گاز تولیدی كشور افزوده خواهد شد، گفت: هم اكنون حدود 500 تا 550 میلیون مترمكعب گاز در كشور تولید می شود و فاز 12 قادر است 80 میلیون مترمكعب دیگر به شبكه گازی كشور اضافه كند.

حسین شریف آبادی مدیر كنسرسیوم فازهای 15 و 16 پارس جنوبی نیز با اشاره به پیشرفت این پروژه، اظهار داشت: در دو ماه آینده و با راه اندازی ترین (ردیف) دوم پالایشگاه، ظرفیت تزریق گاز از پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی به شبكه سراسری به 25 میلیون مترمكعب در روز افزایش خواهد یافت.

وی می گوید: با راه اندازی كامل فازهای 15 و 16 روزانه حدود 56 میلیون مترمكعب گاز از میدان پارس جنوبی بهره برداری خواهد شد.

پیش بینی می شود كه با اولویت بندی پروژه های پارس جنوبی، فازهای پنج گانه 12، 15، 16، 17 و 18 كه پیشرفت كاری بالایی دارند با تزریق منابع مالی لازم تا پیش از آغاز زمستان سال 93 وارد چرخه تولید شوند.

میدان گازی پارس جنوبی، یكی از بزرگترین منابع گازی جهان است كه بر روی خط مرزی مشترك ایران قرار دارد.

مساحت این میدان 9700 كیلومتر مربع است كه سهم متعلق به ایران 3700 كیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمكعب گاز به همراه 18 میلیارد بشكه میعانات گازی است كه حدود 8 درصد از كل گاز دنیا و نزدیك به نیمی از ذخایر گاز كشور را شامل می شود.



** توسعه میادین مشترك

علاوه بر پارس جنوبی، میادین مشترك نفتی و گازی دیگری نیز در خلیج فارس، دریای عمان، غرب و جنوب غربی كشورمان وجود دارد كه تاخیر در بهره برداری از آنها باعث عقب ماندن از همسایگان و هدر رفتن سرمایه های ملی می شود، بنابراین، دولت یازدهم توسعه آنها را در اولویت قرار داده است.

دراین راستا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری از تصویب سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری مازاد درآمد نفت و گاز در میادین مشترك خبر می دهد.

وی خاطرنشان می كند: مازاد منابع ارزی ناشی از افزایش قیمت و مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به مبانی محاسباتی موضوع بند(٣) قانون بودجه، پس از كسر سهم صندوق توسعه ملی در سقف 7 میلیارد دلار در سال ١٣٩٢صرفا برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترك در اختیار شركت ملی نفت ایران قرار می ‌گیرد.

از: میثم طاهری

اقتصام(5)2022**1558
۰ نفر