۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۵۹
کد خبر: 80976181
T T
۰ نفر

یك عكس از سوم آذر

۱۱ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۵۹
کد خبر: 80976181
یك عكس از سوم آذر

تهران - ایرنا - پیش از آنكه خبر توافق ژنو بین ایران و گروه 1+5 به جهانیان اعلام شود و فورا در صدر اخبار رسانه ها قرار گیرد، جان كری وزیر خارجه آمریكا تلفنی این موضوع را به باراك اوباما اعلام كرد.

واكنش رییس جمهوری آمریكا به این خبر و سپس عكس العمل دو مقام حاضر در اتاق كار اوباما از دریچه دوربین عكاس حاضر پنهان نماند و عكسی ثبت شد كه در فضای مجازی همه گیر شده است.

بسیاری از كارشناسان، این واكنش اوباما را بیانگر آن می دانند كه وی از تجربه خوشایند بی اثر كردن فشار تندروها در آمریكا برای راه اندازی جنگ علیه سوریه و پذیرش بی قید و شرط ابتكار روسیه و ایران در نابود كردن تسلیحات شیمیایی دمشق، درس گرفته است.

براساس این نگاه، اوباما كه در دومین سال دوره دوم یا پایانی ریاست جمهوری خود قرار دارد و حل مشكلات گسترده اقتصادی آمریكا را در اولویت قرار داده است، با باز شدن پنجره توافق ژنو، از دایره فشارهای ضدایرانی تندروها خارج شده است و ضمن كاهش تحریم ها، می تواند حتی از مبادلات اقتصادی با ایران به عنوان یك راه حل مشكل اقتصادی آمریكایی ها بهره بگیرد.

همچنین شادی اوباما و دو مقام دیگر می تواند بیانگر آن باشد كه توافق ژنو مذاكرات 10 ساله نیمه راكد بین ایران و گروه 1+5 را از نقطه داغ به مسیر حركت براساس نتیجه برد برد منتقل كرده است و بنا بر این، رییس جمهوری آمریكا و حزب حاكم دموكرات می توانند متكی به این دو تجربه در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریكا در مقابل جمهوریخواهان كه راه اندازی چند جنگ (عراق، افغانستان) با هزاران میلیارد دلار هزینه را در پرونده خود دارند، عرض اندام كنند.

اول**1516
۰ نفر