۱۳ دی ۱۳۹۲، ۱۶:۰۳
کد خبر: 80977915
T T
۰ نفر
گاز رادون طبیعی در جهان دومین عامل ابتلا به سرطان ریه است

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه صنعتی امیركبیر در یك پرو‍ژه تحقیقاتی ریسك ابتلا به سرطان ریه در اثر استنشاق گاز رادون در كشور را اندازه گیری كرده اند.

گاز رادون در همه جای كره زمین به طور طبیعی در حال گسترش است و امروزه این گاز به عنوان دومین عامل ابتلا به سرطان ریه شناخته شده است.

دانشیار دانشگاه صنعتی امیركبیر و سرپرست تیم تحقیقاتی این مطالعه در اینباره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: گاز رادون یك گاز رادیواكتیو و محصول فروپاشی اورانیوم است كه به صورت عام و معمول در همه جا توزیع می شود.

« سعید ستایشی»، اضافه كرد: اورانیوم طبیعی كه در عمق زمین وجود دارد در حال فروپاشی و تجزیه است و گاز رادون از آن آزاد می شود و از این رو گاز رادون در آب، خشكی، هوا با غلظت های متفاوت یافت می شود.

ستایشی گفت: گاز رادون متصاعد شده در فضای آزاد به اندازه‌ای رقیق می‌شود كه در حالت عادی خطری برای سلامتی انسان به شمار نمی‌رود ولی در فضاهای بسته شامل منازل، مكان‌های استراحت، تفریح و گردشگری ممكن است گاز رادون تجمع یافته و به تدریج و در دراز مدت در سلامتی انسان اثرگذار شود.

دانشیار دانشگاه صنعتی امیركبیر خاطرنشان كرد: این گاز با استنشاق وارد ریه شده و در آنجا تجزیه می شود.حاصل این تجزیه پذیری دو محصول پایدار است كه یكی از این محصولات یك ' آلفای پر انرژی' است كه این ذره در داخل ریه سلول سرطانی ایجاد می كند.

ستایشی تصریح كرد: در كشور ما مساله ابتلا به سرطان ریه ناشی از استنشاق گاز رادون به طور جدی پرداخته نشده است در حالی كه براساس بررسی های انجام شده توسط تیم های تحقیقاتی در دنیا استنشاق این نوع گاز دومین عامل ابتلا به سرطان ریه محسوب می شود.

به گفته ستایشی هم اكنون دولت ها در اروپا و آمریكا سرمایه گذاری كرده و بررسی های جدی كرده اند و نتایجی را نیز در این زمینه به ثبت رسانده اند.

دانشیار دانشگاه صنعتی امیركبیر خاطرنشان كرد:‌ از روز تولید سلول های سرطانی در ریه توسط گاز رادون تا روز آشكارشدن و نشان دادن عوارض مربوط به این نوع بیماری 10 سال طول می كشد از این رو ابتلا به سرطان ریه از این روش دارای دوره خفتگی طولانی است.

ستایشی گفت: این موضوع به متخصصان كمك می‌كند تا بتوانند آیین‌نامه‌ها و قوانین مربوط به حفاظت مردم در برابر گاز رادون را متناسب با شرایط محیطی هر محل تعیین و تجویز كنند.

علمی(4)**9190**1478
۰ نفر