۱۸ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۰۹
کد خبر: 80985183
T T
۰ نفر

يك هفتم جمعيت جهان سيگاري هستند

۱۸ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۰۹
کد خبر: 80985183
يك هفتم جمعيت جهان سيگاري هستند

تهران- ايرنا- به گزارش سازمان بهداشت جهاني در سال 2012 يك ميليارد نفر از جمعيت بيش از هفت ميليارد نفري جهان حدود 6.25 تريليون نخ سيگار دود كردند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري سازمان بهداشت جهاني، براساس اين گزارش اگر چه محبوبيت سيگار كشيدن در اقصي نقاط دنيا نسبت به سال هاي قبل كاهش يافته است، اما هنوز هم اين آمار به دليل رشد جمعيت افزايش قابل توجهي را نسبت به 30 سال گذشته نشان مي دهد.

بررسي داده هاي آماري از 187 كشور دنيا نشان مي دهد، در سال 2012، 967 ميليون نفر در هر روز سيگار كشيدند. در حالي كه در سال 1980 اين آمار 721 ميليون نفر بوده است.

به گفته محققان اين افزايش در تعداد سيگاري هاي دنيا به افزايش جمعيت مربوط است و با توجه به اينكه جمعيت كره زمين در 50 سال گذشته به دوبرابر افزايش داشته و به بيش از 7 ميليارد نفر رسيده است، طبيعتا افراد بيشتري نيز در دنيا از اين عادت پيروي مي كنند.

آمار و ارقام نشان مي دهد تعداد افراد سيگاري در چندين كشور بزرگ از جمله بنگلادش، چين و روسيه در سال هاي اخير با افزايش قابل توجهي روبه رو بوده است.

بر اساس گزارش انستيتو آمار بهداشت، درمان و ارزيابي دانشگاه واشنگتن (IHME) بالاترين ميزان مصرف سيگار در حال حاضر در جهان در كشورهاي در حال توسعه مشاهده مي شود.

به گفته محققان شيوع سيگار كشيدن در سطح جهاني نسبت به جمعيت جهان كاهش يافته است. به طوري كه بر اساس اين آمار در حال حاضر از هر 10 مرد، 3 مرد يا 31 درصد و از هر20 زن، يك نفر يا 6 درصد در روز سيگار مي كشند. در حالي كه اين آمار در سال 1980 ميلادي به ترتيب 41 درصد و 10 درصد بود.

آمار نشان مي دهد در كشور تيمور شرقي در جنوب شرق آسيا 61 درصد مردم هر روز سيگار مي كشند و اين كشور بالاترين شيوع مصرف دخانيات نسبت به جمعيت را در ميان كشورهاي دنيا دارا است.

جزاير كاراييب از آنتيگوا و باربودا در آمريكاي جنوبي با 5 درصد در پايين اين فهرست قرار دارند.

كشورهاي كانادا، ايسلند، نروژ و مكزيك نيز در كاهش مصرف و يا ترك سيگار موفق تر از ساير كشورها بوده اند.

محققان مي گويند كشورهاي يونان، ايرلند، ايتاليا، ژاپن، چين، كويت، فيليپين، روسيه، سوييس و اروگوئه از لحاظ سلامت بيشترين تلفات را به دليل شيوع بالاي مصرف سيگار دارند.

سازمان بهداشت جهاني مي گويد با اجراي مداوم سياست هاي اين سازمان براي كاهش مصرف سيگار نظير افزايش ماليات سيگار و ممنوعيت استعمال دخانيات در فضاهاي باز مي تواند جان ميليون ها نفر را از خطر مرگ نجات دهد.

علمي(6)**م.پ**1599
۰ نفر