۲۴ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۱۹
کد خبر: 80994349
T T
۰ نفر

توافق ژنو مقاومت بازار را شكست

۲۴ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۱۹
کد خبر: 80994349
توافق ژنو مقاومت بازار را شكست

تهران - ایرنا - با وجودی كه قرار است توافق ژنو از 30 دی ماه سال جاری اجرایی شود اما مقاومت بازارهای ارز و سكه در برابر قیمت ها شكست و بازار سرمایه نیز روند صعودی حجم معاملات را در پیش گرفت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روز گذشته (دوشنبه)را می توان روز واكنش دسته جمعی بازارهای مختلف به اجرایی شدن توافقات ژنو دانست.

البته بازار ارز و سكه از چند ماه پیش كه اخبار توافق ژنو اعلام شده بود روند باثبات و رویكرد نزولی را آغاز كرده بودند اما با اعلام زمان اجرای آن و اطمینان بازار به حصول اجرایی شدن توافق، این بار كاهش قیمت ها در دستور كار فعالان این بازار قرار گرفت به طوری كه امید می رود روند نزولی نرخ ‌ها باشتاب بیشتری ادامه یابد.

برهمین اساس نرخ سكه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید در روز گذشته تا هشت میلیون و 670 هزار تومان كاهش یافت و این درحالی بود كه قیمت هر قطعه سكه تمام بهار در روز قبل از آن (یكشنبه) هشت میلیون و 820 هزار ریال بود.

هر گرم طلای 18 عیار نیز دیروز(دوشنبه) در بازار به حدود 884 هزار ریال رسید، به این ترتیب بعد از مدت‌ها قیمت طلا به كمتر از 900 هزار ریال در هر گرم رسید.

بازار ارز هم تحت ‌تاثیر اتفاقات مثبت در حوزه روابط بین‌الملل قرار گرفت و هر دلار آمریكا كه در روزهای گذشته حتی تا 30 هزار ریال رشد یافته بود با طی روندی نزولی به 29 هزار و 500 ریال رسید.

ناگفته نماند كه اعلام زمان اجرای توافق ژنو نه تنها بازار ارز و سكه را تحت تاثیر خود قرار داد بلكه روند بازار سرمایه را كه از هفته گذشته تحت تاثیر شایعات منفی شده بود معكوس كرد و تابلو تالار شیشه ای سبزپوش شد.

در حالی بورس تهران دیروز آغاز به كار كرد كه سایه خبر اجرای توافق ژنو بر معاملات افتاده و صف‌های میلیونی برای خرید سهام تشكیل شده بود.

در معاملات دیروز شاخص كل به سبب رشد قیمتی بسیاری از نمادها با یك هزار و 708 واحد رشد در ایستگاه 87 هزار و 112 واحدی ایستاد.

شاخص بازار اول یكهزار و 303 واحد، شاخص بازار دوم سه هزار و 104 و شاخص صنعت یكهزار و 255 واحد رشد داشت.

همچنین دیروز 880 میلیون سهم به ارزش3712 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.

ارزش بازار سرمایه در معاملات روز گذشته حدود 426 هزار و 682 میلیارد تومان شده است.

این اتفاقات مثبت در بورس در حالی بود كه روز قبل از آن شاخص بورس اوراق بهادار با حدود 2400 واحد كاهش به 85 هزار و 404 واحد رسیده و ركودی تاریخی را ثبت كرده بود.

البته شاخص بورس نیز در معاملات امروز تاكنون 185 واحد رشد داشته و بر روی عدد 87 هزار و 298 واحد قرار گرفته است.

اقتصام(5)9141**1558
۰ نفر