۲۸ دی ۱۳۹۲، ۱۷:۴۸
کد خبر: 81001018
T T
۰ نفر

كمیته بحران پلنگ ها فعال شد

۲۸ دی ۱۳۹۲، ۱۷:۴۸
کد خبر: 81001018
كمیته بحران پلنگ ها فعال شد

تهران - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درپی تلف شدن 12 قلاده پلنگ در سال جاری و 58 قلاده در شش سال گذشته، كمیته بحران برای حفاظت از پلنگ ها در سازمان محیط زیست تشكیل شده است.

احمد علی كیخا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درمورد اعضای این كمیته گفت: این كمیته متشكل از سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه حیات وحش، افراد مرتبط با موضوع و مسوولان ذیربط تشكیل شده است كه در آن چالش های مرتبط با تلف شدن این حیوانات مورد بررسی قرار می گیرد.

وی هدف گیری این كمیته را ارائه برنامه های عملی در دو بخش كوتاه مدت و میان مدت برای حفاظت از پلنگ ها دانست و گفت: درصدد هستیم با این راهبرد ارائه شده، دیگر شاهد تلف شدن این گونه های با ارزش نباشیم، یا با حداقل گزارش تلفات آنها روبه رو شویم.

كیخا ادامه داد: بر این اساس با وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی مكاتباتی انجام دادیم تا نسبت به اجرای پروژه ها و اعمال مقررات راهنمایی و رانندگی ملاحظات زیست محیطی را در اولویت قرار دهند.

پلنگ در ایران جزو گونه های در خطر انقراض نیست، اما این گونه برای بقا نیاز به مراقبت بیشتری دارد، زیرا اگر به همین روال پیش رود، به سرنوشت هم گونه خود یعنی یوزپلنگ( گونه در معرض انقراض) دچار خواهد شد.

از 6 سال گذشته تا ابتدای سال جاری 46 قلاده پلنگ در كشور تلف شده است، این آمار نشان می دهد كه تقریبا به طور متوسط سالانه هشت پلنگ از بین رفته است. علاوه براین با احتساب 12 پلنگ تلف شده امسال، شمار نهایی پلنگ های قربانی به 58 قلاده در شش سال گذشته در كشور رسیده است.

به اعتقاد كارشناسان علاوه بر كشتن ، نابودی زیستگاه این گربه سان از مهمترین عوامل تهدیدزای بقای این گونه های ارزشمند است.

كارشناسان محیط زیست ازعلل مختلفی همچون حوادث جاده ای، مارگزیدگی، طعمه مسموم ، تیراندازی و آتش زدن به عنوان مهمترین علل تلفات روز افزون این گربه سان نام می برند.

بتازگی لاشه یك قلاده پلنگ در گچساران كهكیلویه و بویر احمد پیدا شده كه كارشناسان محیط زیست می گویند این حیوان كشته و سوزانده شده است.

این كارشناسان همچنین رعایت نكردن ملاحظات و شاخص های زیست محیطی در اجرای طرح های عمرانی را آفتی برای زیستگاه های حیوانات از جمله پلنگ ها دانستند و معتقدند: تا زمانی كه این شاخص ها مورد توجه مسوولان مختلف عمرانی قرار نگیرد، نه تنها بقای پلنگ ها بلكه زندگی حیات وحش مورد تهدید روزافزون قرار می گیرد.

علمی ( 4 ) **9014**1599
۰ نفر