۱ بهمن ۱۳۹۲، ۲۰:۰۹
کد خبر: 81005187
T T
۰ نفر

اثر لغو تحریم ها بر سفره مردم

۱ بهمن ۱۳۹۲، ۲۰:۰۹
کد خبر: 81005187
اثر لغو تحریم ها بر سفره مردم

تهران - ایرنا - یك كارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به لغو برخی تحریم ها علیه ایران گفت: «2 میلیارد دلار افزایش درآمد ارزی به معنای 50 درصد آورده ارزی بیشتر برای دولت است و افزایش 50 درصدی قدرت خرید ارزی دولت حتما اثر روشنی روی تولید ناخالص داخلی ایران خواهد داشت.»

فرا رو روز سه شنبه نوشت: دیروز پس از تعلیق غنی سازی بیست درصد توسط ایران شورای وزیران اتحادیه اروپا، قانون تحریم‌ها را بر اساس توافق هسته‌ ای ژنو اصلاح كرد.

بر اساس تصمیم روز دوشنبه، محدودیت موجود درباره بیمه و انتقال یا فروش نفت خام ایران به مشتریانش برداشته شده است. هم‌چنین محدودیت در واردات، فروش و انتقال محصولات پتروشیمی و خدمات مرتبط با آن برداشته شد. ایران قادر است نفت خام و محصولات پتروشیمی خود را انتقال دهد هم‌چنین اقدامات لازم برای رفع محدودیت در زمینه كشتی‌رانی انجام شده است.

این محدودیت‌های تعلیق شده در دوره شش ماهه انجام می‌شود.

تاثیر لغو این تحریم ها از چه زمانی بر اقتصاد كشور نمایان خواهد شد؟

سعید لیلاز كارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «به لحاظ روانی تاثیر لغو تحریم ها از مدتی قبل شروع شده است. دیروز نیز شاهد تاثیر روانی بر بازار بودیم و این تاثیر روانی از آنجا كه خود را در تثبیت یا حتی كاهش قیمت دلار نشان می دهد در تمام حوزه اقتصاد ایران تاثیر مثبت می گذارد.»

وی ادامه داد: «اما ما انتظار داریم تاثیرات واقعی لغو تحریم ها در حوزه 'اقتصاد واقعی' از فروردین 93 نمایان شود. البته از هم اكنون وقتی انتظار تورمی در مورد قیمت كالاها و خدمات وارداتی كاهش پیدا كند روی قیمت كالاهای موجود اندكی تاثیر مثبت خواهد گذاشت.»

لیلاز افزود: «اما اگر تحریم ها واقعا از دیروز برداشته شده باشد باید انتظار داشته باشیم از فروردین 93 تاثیر جدی خود را روی حوزه هایی كه مربوط به واردات آن كالاها و خدمات به كشور می شود را به جا بگذارد.»

وی افزود: «به نظر من در مورد قطعات هواپیما نیز ممكن است آثار لغو تحریم را از اسفند ماه در خطوط هوایی ایران ببینیم.»

این كارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان كرد: «به طور مثال در مورد كالاهایی كه از خارج وارد می كنیم بین 10 تا 50 و گاهی 100 درصد گران تر می خریم. بنابراین با لغو تحریم ها بین 10 تا 50 و حتی 60 درصد كاهش قیمت در برخی كالاها و خدمات وارداتی به كشور خواهیم داشت.»

لیلاز در پاسخ به این سوال كه آیا لغو این تحریم ها در زندگی مردم دیده می شود؟، گفت: «صد در صد دیده می شود. بنده انتظار دارم بین 1.5 تا 2 میلیارد دلار به قدرت خرید ارزی دولت اضافه شود كه امیدوارم بخش كمتری از این رقم به كالاهای مصرفی و بخش عمده آن به كالاهای سرمایه ای و مواد اولیه اختصاص پیدا كند.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر انتظار من این است كه دولت از تجربه هشت سال گذشته فاصله بگیرد و افزایش درآمد نفتی را فورا به واردات كالاهای مصرفی اختصاص ندهد.»

لیلاز در پاسخ به این سوال كه آیا آثار لغو این تحریم ها در شاخص های اقتصادی دیده خواهد شد؟، گفت: «2 میلیارد دلار افزایش درآمد ارزی به معنای 50 درصد آورده ارزی بیشتر برای دولت است و افزایش 50 درصدی قدرت خرید ارزی دولت حتما اثر روشنی روی تولید ناخالص داخلی ایران خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «به طور مثال یكی از حوزه هایی كه با لغو محدودیت مواجه شده حوزه خودرو است. سهم خودرو در تولید ناخالص داخلی ایران بین 3 تا 3.5 درصد است. لذا اگر لغو تحریم ها در این حوزه منجر به افزایش 30 تا 35 درصدی تولید خودرو در ایران شود به تنهایی یك درصد رشد اقتصادی برای كل كشور ایجاد می شود.»

لیلاز در پاسخ به این سوال كه آیا این امر موجب كاهش قیمت خودرو می شود؟، گفت: «خیر، ربطی به قیمت خودرو ندارد. قیمت خودرو به دلیل افزایش قیمت دلار روی داد. لغو تحریم ها در حوزه خودرو موجب افزایش عرضه خودرو، افزایش اشتغال و افزایش رشد اقتصادی می شود. لذا لغو تحریم ها موجب كاهش قیمت كالاهای وارداتی می شود اما در قیمت خودروی داخلی تاثیری نمی گذارد.»

لیلاز درباره تاثیر 4میلیارد دلار پول بلوكه شده ایران كه قرار است در نتیجه توافق ژنو به صورت اقساط به ایران تحویل داده شود، گفت: «ما در 9 ماه اول امسال به طور متوسط از محل نفت ماهی 4 میلیارد دلار دریافت ارزی داشتیم.»

وی ادامه داد: «بنابراین ماهی 500 میلیون دلار حدود 15 درصد به این رقم اضافه می كند و برای حل و فصل اصلی ترین مصارف ارزی كشور مانند مواد غذایی اقشار فرودست جامعه و كالاهایی كه در داخل تولید نمی شود و یا خرید قطعات یدكی هواپیما كه فوریت دارد بسیار خوب است.»

وی افزود: «ما اكنون تعداد زیادی هواپیما داریم كه اگر برای هركدام چند میلیون دلار قطعه بخریم یك هواپیمای50 میلیون دلاری را وارد ناوگان هوایی كشور می كنیم.»

این كارشناس مسائل اقتصادی تصریح كرد: «بازگشت این 4 میلیارد دلار اثر ضد تورمی بسیار بالایی دارد كه روی همه چیز اثر خواهد گذاشت. لذا 500 تا 550 میلیون دلار در ماه نسبتا عدد مناسبی است.»

وی ادامه داد: «در سال 90 ما روزانه به طور متوسط 300 میلیون دلار مصرف ارزی داشتیم. لذا اگر به مقیاس سال 90 حساب كنیم این عدد (ماهی 500 میلیون دلار) اصلا چشمگیر نیست اما اگر به مقیاس 9 ماه اول سال جاری حساب كنیم این عدد به تنهایی 15 درصد آورده ارزی دولت را اضافه می كند كه با آن می توان فوری ترین و جدی ترین مصارف كشور را حل كرد.»

لیلاز افزود: «كل نیاز ما در صنعت خودروسازی، صنعت هواپیما سازی برای حل و فصل مسائل هواپیماهای زمین گیر شده و واردات مواد غذایی سه دهك بسیار محروم جامعه همین حدود است و لذا با این رقم می توان مشكلات این سه حوزه را صفر كرد.»

اول**1516
۰ نفر