۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۲۸
کد خبر: 81014548
T T
۰ نفر
پیش نویس سند راهبردی شبكه ملی تحقیقات سرطان رونمایی می شود

تهران-ایرنا-دبیر شبكه ملی تحقیقات سرطان گفت: پیش نویس سند راهبردی شبكه ملی تحقیقات سرطان در كنگره ملی جامع كنترل سرطان در بهمن ماه جاری رونمایی می شود.

دكتر كاظم زنده دل روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با یادآوری فعالیت های شبكه های تحقیقاتی كشور اظهار داشت: تشكیل شبكه های تحقیقاتی در مورد بیماری های مختلف در سال 1388 در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به تصویب رسید.

وی افزود‌: بر اساس این مصوبه 20 شبكه تحقیقاتی در مورد بیماری های مختلف تشكیل شد كه یكی از آنها در مورد بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، سرطان، تروما، ایدز و بیماری های تنفسی و قلبی عروقی بود.

زنده دل ادامه داد: یكی از اهداف تاسیس این شبكه ایجاد ارتباط بین سازمان ها و دستگاه های فعال در زمینه بیماری های غیرواگیر و ایجاد هماهنگی بین فعالیت های آنها بود.

معاون پژوهشی مركز تحقیقات سرطان در مورد برنامه های انجام شده در شبكه تحقیقاتی سرطان گفت: در بخش دارویی مدیریت داروهای گران قیمت به نفع نظام سلامت، شركت های بیمه و بخش خصوصی، حذف داروهای غیرضروری و تغییر پروتكل مصرفی از جمله اقدامات این شبكه بوده است.

زنده دل افزود: به عنوان نمونه در مورد داروی 'هرسپتین' كه برای درمان بیماران مبتلا به سرطان سینه استفاده می شود و طی سه سال گذشته برای هر بیمار، 50 میلیون تومان هزینه دربرداشت با اقداماتی كه در این شبكه صورت گرفت هزینه تهیه این دارو برای هر بیمار به 9 میلیون تومان رسید.

دبیر شبكه ملی تحقیقات سرطان سامان دهی نظام ثبت سرطان در كشور را از دیگر اقدامات انجام شده این شبكه عنوان كرد و گفت: تجهیز و توسعه قطب های علمی سرطان كشور باید جزو اولویت های سلامت كشور باشد.

زنده دل افزود: انستیتو كانسر كه درحال حاضر بزرگترین مركز درمان سرطان در كشور است، مشكلات زیادی دارد و باید برای رفع مشكلات این مركز حمایت های لازم صورت گیرد.

وی درمورد تعداد مراجعین به این مركز گفت: سالانه حدود چهار تا پنج هزار نفر تمام مراحل تشخیص تا درمان مانند شیمی درمانی را در این مركز دریافت می كنند و اگر تعداد بیمارانی راكه برای تكمیل درمان از شهرستان به این مركز مراجعه می كنند به این رقم افزوده شود، آمار مراجعه سالانه به انستیتو كانسر به 15 تا 20 هزار نفر می رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه هنوز به ثبت صددرصدی موارد ابتلا به سرطان در كشور نرسیده ایم، گفت: ثبت دقیق سرطان در ایران، بهتر شده است اما هنوز 20 تا 25 درصد سرطان ها در كشور شناسایی نشده اند.

زنده دل ادامه داد: به طور كلی با افزایش تعداد میانسالان كشور، تعداد مبتلایان به سرطان نیز افزایش یافته است، بنابراین لازم است برنامه های پیشگیری از سرطان با جدیت بیشتری دنبال شود تا روند رو به گسترش ابتلا به سرطان در كشور كند شود.

كنگره ملی برنامه جامع كنترل سرطان كه در روزهای 15 تا 17 بهمن ماه سال جاری در محل سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار می شود.

علمی(4)1834**1599
۰ نفر