۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81014587
T T
۰ نفر

آل اسحاق: باید به شرایط پس از تحریم فكر كرد

۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۴۳
کد خبر: 81014587
آل اسحاق: باید به شرایط پس از تحریم فكر كرد

تهران - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، فضای بوجود آمده پس از توافق ژنو را مثبت ارزیابی كرد و گفت: باید به شرایط پس از تحریم ها فكر كرد، چرا كه این توافق الزامات خاص خودش را دارد و باید آن را رعایت كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، یحیی آل اسحاق روز سه شنبه در سی و هشتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به شكل گیری ارتباطات جدید بین ایران و جامعه بین الملل اظهار داشت: دورنمای این ارتباطات مثبت است و باید خود را برای شرایط جدید منطقه و بین المللی آماده كرد.

وی با بیان اینكه، دولت یازدهم توجه ویژه ای به حضور بخش خصوصی در اقتصاد كشور دارد، گفت: اگر قرار است با شركای جدید خارجی همكاری و فعالیت داشته باشیم، واحدها و تولیدكنندگان ایرانی باید یكسری الزامات جدید را رعایت كنند.

آل ‌اسحاق افزود: باید در نوع تعاملات و روابط تجدید نظرهایی داشته باشیم، به ویژه از نظر حقوقی و بانكی مسایل جدید را مد نظر قرار دهیم.

رییس اتاق تهران با اشاره به پیشنهاد دولت در مورد موضوع هدفمندی یارانه ها گفت: با توجه به شرایط فعلی كشور، دولت و مجلس تصمیم گرفتند، قانون هدفمندی یارانه ها را به صورت تدریجی به اجرا درآورند.

وی با تاكید بر این كه، در مورد چگونگی ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سوالات زیادی در ذهن فعالان اقتصادی و مردم مطرح است اعلام كرد: از محتوای نظرات و گفته‌ها این چنین بر می‌آید كه دولت و مجلس با توجه به وجود شرایط ركود تورمی در كشور قصد دارند، این كار را تدریجی انجام دهند و در كنار آن توجه ویژه‌ای به كنترل تورم داشته باشند، چون اجرای این قانون لاجرم اثرات تورمی به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان این كه، دولت در نظر دارد از افزایش پایه پولی كشور كه منجر به تورم می‌شود جلوگیری كند، گفت: البته كمك به تولید از طرق مختلفی چون ارائه تسهیلات و افزایش نقدینگی در دسترس بنگاه‌ها در قالب‌هایی كه دولت در نظر گرفته انجام خواهد شد.

آل ‌اسحاق با اشاره به محاسبه اثرات اجرای هدفمندی روی بخش‌های مختلف اقتصاد توسط دولت، اظهار داشت: دولت بر اساس آنچه محاسبه كرده اعتقاد دارد كه اجرای هدفمندی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی اثر كلیدی بر بخش كشاورزی ندارد و در این بخش مشكل تثبیت قیمت‌ها و اجازه ندادن به حركت كردن قیمت‌ها بوده كه باید مد نظر قرار بگیرد.

رییس اتاق تهران ادامه داد: در مورد تولید هم آخرین تصمیم این بوده كه 10 هزار میلیارد تومان به این بخش كه بسیار هم گسترده است و شامل حمل‌ و نقل و مسكن هم می‌شود، اختصاص یابد، اما رقم بیشتر برای توسعه حمل ‌و نقل و صرفه‌ جویی انرژی در صنایع هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینكه، تبصره هدفمندی یارانه ها در مجلس در حال نهایی شدن است، افزود: دولت معتقد است در این بخش مشكل اساسی كمبود نقدینگی و فضای كسب ‌و كار است كه باید بهبود یابد.

رییس اتاق تهران همچنین ادامه داد كه استنباط او از بحث‌های صورت گرفته و جمع ‌بندی انجام شده این است كه دولت و مجلس توجه ویژه‌ای به دهك‌های پایین جامعه داشته‌اند و قرار است چاره‌ای بیاندیشند تا این بخش‌ها آسیب نبینند، اما اینكه كار چگونه و به چه روشی انجام شود، جای بحث دارد كه فعلا دولت گزینه كمك كالایی را مد نظر قرار داده است.

آل ‌اسحاق با بیان اینكه، در این قانون سهم نظام سلامت دو برابر شده و امنیت غذایی هم مورد توجه قرار گرفته است، گفت: مجلس برخی پارامترها را در اختیار دولت گذاشته تا در مورد زمان و شیب اجرای كار تصمیم بگیرد. در نهایت ما امیدواریم كار به ‌گونه‌ای پیش رود كه به نفع اقتصاد كشور باشد.

رییس اتاق تهران با بیان اینكه، مجلس خواسته كه 33 درصد به متوسط قیمت ها اضافه شود، گفت: مجلس همچنین زمان و مكان اجرای این قانون را در اختیار دولت قرار داده است.

وی سپس با تقدیر از تلاش دولت و نمایندگان مجلس كه كار بررسی بودجه در كمیسیون تلفیق را به پایان برده‌اند به بحث قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره كرد كه به همراه بودجه به صحن علنی مجلس برای اخذ رای نمایندگان خواهد آمد.

اقتصام(3)**1574/1594
۰ نفر