۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۱۳
کد خبر: 81026361
T T
۰ نفر
یارانه نقدی تا پایان خرداد 93 پرداخت می شود/آغاز فاز دوم هدفمندی از ابتدای تیرآینده

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مكلف كردند قانون هدفمندی یارانه ها را تا پایان خرداد ماه 1393 اجرایی كند و اجرای فاز دوم این قانون از ابتدای تیرماه آینده آغاز شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس در ادامه بررسی تبصره 21 لایحه بودجه 93 كه درمورد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است،پیشنهاد محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوكان رسیدگی و تصویب كردند.

این پیشنهاد به عنوان جایگزین تبصره 21 لایحه بودجه مطرح شد كه با 119 رای موافق، 79 رای مخالف و هفت رای ممتنع ازمجموع 219 نماینده حاضر تصویب شد.

با تصویب نمایندگان مجلس، دولت مكلف است حداكثر تا پایان خرداد ماه 1393 اقدامات قانونی لازم را جهت اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها انجام و از ابتدای تیرماه سال آینده به گونه ای عمل كند كه ضمن رفع نواقص اجرایی فاز اول بر اساس قانون اصلاحی مذكور فاز دوم را اجرا كند.

براساس تبصره الف تبصره 21 لایحه بودجه 93، پرداخت یارانه نقدی از محل اصلاح قیمت های كالاها و خدمات موضوع مواد یك و سه قانون هدفمند كردن یارانه ها مصوب 15 دی ماه 1388 مندرج در پیوست شماره 3 این قانون و یارانه های نان، برق و سایر كالاها و خدمات مندرج در این قانون تنها تا پایان خردادماه آینده و تا سقف 110 هزار میلیارد ریال مجاز است.

همچنین نمایندگان مجلس در تبصره ب به دولت اجازه دادند كه از تمامی روش هایی كه منع قانونی ندارد برای شناسایی جامعه هدف استفاده كرده و زمینه اجرای هدفمندی یارانه ها را در فاز دوم بر مبنای درآمد نسبی خانوارها فراهم كند.

عثمانی نماینده مردم بوكان در مجلس در تشریح این پیشنهاد گفت: ما در پیشنهادهایی كه دولت درباره هدفمندی یارانه ها به مجلس ارایه داده و همچنین تغییراتی كه در كمیسیون تلفیق مجلس انجام شده است ابهامات زیادی می بینیم.

وی افزود: یكی از نمایندگان دولت در مجلس درباره قیمت حامل های انرژی اظهاربی اطلاعی كرد، حال به ما بگویید وقتی از در مجلس بیرون می رویم و یك خبرنگار از ما سوال می كند قیمت حامل های انرژی چقدر است ما باید چه جوابی به آنها بدهیم؟

نماینده مردم بوكان در مجلس ادامه داد: این درست نیست كه توپ را در زمین مجلس بیندازند و بگویند هرچه شما تعیین كردید می پذیریم، مجری همواره دولت است و آنان هستند كه باید در این زمینه نظر دهند.

عثمانی یادآور شد: ما در این تبصره دولت را مكلف كردیم اصلاحیه لازم را برای قانون هدفمندی یارانه ها ارایه دهد، زیرا قانون هدفمندی در گذشته در شرایطی متفاوتی از شرایط امروز نوشته شده بود.

وی همچنین گفت: ما تا نواقص اجرایی دور اول را حل نكنیم هر قانونی كه بخواهد برای هدفمندی نوشته شود شكست می خورد.

عضو كمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: ما در این تبصره به دولت اجازه می دهیم هر روشی كه منع قانونی ندارد را شناسایی و در موضوع هدفمندی یارانه ها به مجلس ارایه كند.

كمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز در مخالفت با این پیشنهاد گفت: دولت برای ارایه تبصره هدفمندی یارانه ها به مجلس كار بلندمدتی را انجام داده است و ما باید پیشنهادهای دولت را در این راستا بپذیریم از این رو این پیشنهاد قابل طرح در مجلس نیست.

احمد توكلی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در موافقت با این پیشنهاد اظهارداشت: در شرایط فعلی در ماه دو هزار و 500 میلیارد تومان درآمد حاصل از افزایش قیمت ها است و دولت در پیشنهاد خود می گوید می خواهیم از تیرماه به بعد بیش از 52 هزار میلیارد درآمد كسب كنیم.

وی افزود: اگر شرایط فعلی ادامه یابد از تیرماه تا اسفندماه 1393، 22 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد كسب می شود ولی براساس روش پیشنهادی دولت 45 هزار میلیارد تومان درآمد به دست می آید.

عضو كمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: این چشم بندی نیست یعنی به طور متوسط تمام حامل های انرژی باید دو برابر شود.

توكلی خطاب به نمایندگان مجلس تاكید كرد: من از شما سوال می كنم كدام یك از موكلان شما راضی به این كار هستند.

وی با یادآوری این كه پدیده هدفمندكردن یارانه ها یك پدیده ركودی و تورمی است، گفت: شرایط ركود و تورمی فعلی كشور به شدت شكننده است و هم اكنون بسیاری از كارخانه ها تعطیل شده اند و بسیاری شغل ها در خطر هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما در دو سال و نیم گذشته در راه غلطی رفتیم و هرچه بیشتر برویم دورتر می شویم.

توكلی با تاكید بر این كه پیشنهاد عثمانی نماینده بوكان قابل دفاع است، اظهارداشت: ما نیاز به یك بازبینی در موضوع هدفمندی یارانه ها داریم تا گام های بعدی را غلط برنداریم.

در ادامه محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اگر این پیشنهاد در مجلس تصویب شود به این معنا است كه جمعی كه در اینجا حضور یافته ایم، نمی توانیم تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها در سال 93 به دو موضوع بستگی دارد كه یكی از آنها این است كه به چه میزان اصلاح قیمت حامل های انرژی انجام شود و همچنین آیا آن را صرفا بین خانوارها توزیع كنیم یا خیر و باید بحث تولید، بهداشت، درمان و ابزارهای تولید بپردازیم.

وی تاكید كرد: دولت میزان اصلاح قیمت را مشخص كرده است، من در اینجا از آقای توكلی می پرسم آیا این اعداد و ارقامی كه برای ثروت ملی بیان می كند و آلودگی محیط به جهت افزایش مصرف را دربردارد مطلوب است یا خیر؟ اگر مطلوب نیست تاخیر یك روز در آن ضربه زدن به بیت المال است.

وی گفت: ما در دولت به دنبال توزیع عادلانه یارانه بین خانوارها هستیم و به بهداشت و درمان و تولید نیز كمك كنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: در این راستا ما تلاش كردیم به بهداشت و درمان حداقل 13 هزار میلیارد تومان و به تولید 10 هزار میلیارد تومان كمك كنیم.

نوبخت افزود: هم اكنون كارخانجات زیادی در حال تعطیلی هستند و جوانان جویای كاری داریم كه از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند یا افرادی كه شاغل بوده اند و امروز به خیل بیكاران اضافه شده اند.

وی تصریح كرد: ما ناچاریم سرمایه درگردش لازم برای تولید را فراهم كنیم این تصمیم شجاعانه دولت است كه با حمایت نمایندگان فهیم می تواند اجرایی شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری اظهارداشت: ما از شما می خواهیم در مورد هدفمندی یارانه ها در مورد كم یا زیاد بودن آن بحث كنیم نه این كه باز بگویید برای آینده دست نگه دارید.

نوبخت از نمایندگان خواست به این پیشنهاد رای ندهند.

سیام(3)**9103**9132 **1418**9121**1336
۰ نفر