۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰
کد خبر: 81028545
T T
۰ نفر
مسابقه اروپاییان برای بازگشت به بازار ایران

تهران - ایرنا - سفر هیات كارفرمایان فرانسوی متشكل از مدیران و كارشناسان متخصص 140 شركت برتر این كشور به تهران، از آغاز مسابقه اروپاییان برای بازگشت به بازار ایران خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، این هیات كه از آن به عنوان سفر بزرگترین هیات تجاری غربی طی 30 سال اخیر به ایران یاد می شود، نشانه آمادگی غرب برای از سرگیری سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی ایران است.

بزرگترین هیات تجاری فرانسوی متشكل از صاحبان صنایع مختلف در حالی 14 بهمن ماه وارد تهران شد كه كارشناسان اروپایی معتقدند: این رفت و آمدها برای تشویق ادامه همكاری ایران با غرب است، هرچند این گفت و گوها هنوز در مرحله ارزیابی قرار دارد.

هیات تجاری فرانسوی شامل صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق، حمل و نقل، صاحبان صنایع خودرو، صنایع سیمان، صنایع فلزات و فعالان اقتصادی در حوزه های دارویی، بهداشتی، فن آوری ارتباطات و مخابرات IT و ICT، صاحبان هتل ها، موسسات مالی، بانكی و تامین سرمایه و فعالان گردشگری است.



** همكاری ها باید براساس استقلال و احترام متقابل باشد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاكید براینكه دو كشور ایران و فرانسه می توانند به شركای استراتژیك تبدیل شوند، تصریح كرد: باید فصل جدیدی از روابط در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترك بین دو كشور آغاز شود اما این مهم تنها با تعامل سازنده و تنش زدایی براساس استقلال و احترام متقابل عملی خواهد شد.

محمدرضا نعمت زاده سپس تصریح كرد: ایران آمادگی دارد كه رابطه خود را با دولت فرانسه در تمام زمینه ها گسترش دهد.

وی پیشنهاد داد برای رسیدن به همكاری های متقابل اقتصادی نشست كمیته تجاری و نمایشگاه های اختصاصی در هر دو كشور برگزار شده و ایران و فرانسه به تبادل هیات های تجاری مبادرت ورزند كه در این راستا نیاز است همكاری های سابق بانكی میان دو كشور سریعتر برقرار شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از اعضای هیات تجاری فرانسه خواست از كارخانه های تولیدی و صنعتی ایران بازدید كرده تا بتوانند با توانایی های این كشور بیش از گذشته آشنا شوند.



** بازار ایران غیرقابل صرف نظر است

رییس دفتر رییس جمهوری نیز گفت: سفر شركت های فرانسوی به تهران باید این پیام را به سیاستمداران فرانسوی منتقل كند كه زمینه همكاری با ایران جدی و غیرقابل صرف نظر است.

محمد نهاوندیان ادامه داد: نباید به دنبال آن باشیم یك طرف اعلام پیروزی و طرف دیگر شكست را فریاد كند بلكه باید رویكرد برد - برد را دنبال كنیم.

وی، دسترسی به بازارهای منطقه را از عمده ظرفیت های اقتصاد ایران دانست و گفت: در بررسی اقتصاد ایران نباید فقط به بازار 75 میلیونی توجه كرد بلكه ایران دروازه ورود به اقتصاد 350 میلیونی كشورهای همسایه است.

نهاوندیان سپس همكاری با اقتصاد ایران را برای شركت های خارجی یك امتیاز دانست و گفت: همانطور كه رییس جمهور گفتند هر شركتی كه سریع تر به ایران بیاید دارای امتیاز خواهد بود.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینكه تصمیم برای همكاری های بلندمدت می تواند تضمین كننده و ثبات بخش توافق های سیاسی باشد، اظهار داشت: به جای اینكه با رویكردی نادرست، اقتصاد گروگان مسائل سیاسی شود، باید با رویكردی مثبت همكاری های اقتصادی را به عنوان ضامن همكاری ها و توافقات سیاسی مورد توجه قرار دهیم.



** سیاست های گذشته نسبت به ملت ایران باید تغییر كند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز تصریح كرد: همه كسانی كه قصد همكاری با ملت ایران را دارند باید افكار و سیاست های گذشته خود را نسبت به ملت ما تغییر دهند و ذهنیت و عملكرد منفی گذشته خود را نزد مردم ایران اصلاح كنند.

غلامرضا شافعی سپس آینده را از آن كسانی دانست كه با جهان اطراف خود بر سر منطق و تدبیر عمل كنند و به دیدگاه های دیگران احترام بگذارند.

وی سپس در خصوص ارتباط ایران و فرانسه، اظهار داشت: مردم ایران برخلاف تصور منفی كه از عملكرد سیاستمداران و برخی شركای فرانسوی در سال های اخیر و در عرصه های سیاسی و اقتصادی وجود دارد، مجموعا تصویر مثبتی از كشور فرانسه و نیز كالاهای فرانسوی دارند.

شافعی با اشاره به موقعیت خاص استراتژیك ایران در منطقه خاورمیانه، گفت: ایران با برخورداری از منابع انرژی، نیروی كار تحصیلكرده و زیرساخت های مستعد برای توسعه صنعت و كانون كریدور ارتباطی شمال جنوب و شرق غرب و شبكه های گسترده خدماتی، اكنون به یكی از بهترین ظرفیت های سرمایه گذاری تبدیل شده است.

رییس ایدرو اضافه كرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این آمادگی را دارد در قالب تشكیل كمیته مشترك از صاحبان صنایع ایران و فرانسه نقشه راه همكاری های فیمابین را برای توسعه همكاری های صنعتی را تدوین كند.



** فعالان اقتصادی فرانسوی از موقعیت ایجاد شده نهایت استفاده را كنند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران در دیدار با هیات فرانسوی گفت: اكنون وقت حركت های جدید است و انتظار داریم فعالان اقتصادی فرانسوی با تكیه بر سوابق گذشته از این موقعیت بهره گیری كامل نمایند.

غلامحسین شافعی سپس اعزام این هیات تجاری فرانسوی به ایران نشاندهنده اراده بخش خصوصی دو كشور برای انجام حركت های جدید است.

وی ادامه داد: اكنون با وضعیت كاملا متفاوت نسبت به گذشته مواجه هستیم و این وضعیت دریچه های جدیدی را ایجاد كرده كه دو كشور باید از موقعیت بوجود آمده برای تقویت روابط، استفاده كرده و گام های مستحكم تری بردارند.

شافعی سپس تصریح كرد: حفظ مناسبات اقتصادی به طور قطع روابط سیاسی را گسترش می دهد و این اشتباه بزرگی است كه از روابط اقتصادی به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد سیاسی استفاده كرد.



** خودروسازان خارجی باید بر اساس سیاست برد - برد وارد ایران شوند

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو حضور هیات تجاری فرانسوی در ایران را مثبت ارزیابی كرد و گفت: همكاری های جدید با خودروسازان خارجی باید براساس سیاست برد - برد باشد و آنها با یك نگرش جدید وارد بازار خودروی ایران شوند.

هاشم یكه زارع افزود: شركت های خودروسازی فرانسوی حدود 2 سال شركت های ایرانی را تنها گذاشتند كه سبب خسارت هایی برای طرف ایرانی شد كه باید پس از حضور دوباره آن خسارت ها را جبران كنند.

وی اضافه كرد: این جبران هم بر این اساس است كه خودروسازان خارجی بویژه خودروسازان فرانسوی باید با یك نگرش جدید وارد بازار خودروی ایران شوند و منابع ما را در نظر داشته باشند.

به گفته یكه زارع همكاری مشترك باید به گونه ای باشد كه در نهایت ما دارای خودروهای مشترك و بازارهای صادراتی باشیم.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینكه، كشورهای دیگری به غیر از فرانسه برای همكاری های مشترك با ایران اعلام آمادگی كرده اند، افزود: كشورهایی همچون ژاپن و آلمان كه قبلا همكاری های خود را قطع كرده اند، پیام هایی مبنی بر همكاری دوباره برای طرف های ایرانی خود ارسال كرده اند.



** ایران نقش مهم تعیین كننده ای در اقتصاد منطقه دارد

از سوی دیگر نمایندگان هیات تجاری اعزامی فرانسه به تهران از بر قراری مجدد ارتباطات تجاری و اقتصادی با ایران استقبال و از آن به عنوان یك روز تاریخی و كلیدی یاد كردند.

رییس كمیته خودروسازی فرانسه در این خصوص گفت: فعالان اقتصادی فرانسوی به خوبی ایران را می شناسند و می دانند كه این كشور نقش مهم و تعیین كننده ای در اقتصاد منطقه دارد.

پاتریك بلان تصریح كرد: تغییرات امیدبخشی كه در صحنه اقتصادی ایران رخ داده، بخش خصوصی فرانسه را علاقه مند كرده كه فعالیت های تجاری خود را در ایران آغاز كند.

وی ادامه داد: با سفر هیات فرانسوی به ایران هم اكنون این فرصت مهیا شده تا چشم انداز همكاری بیشتر با ایران در بخش های صنعتی و اقتصادی ترسیم شود هرچند از چند ماه پیش زمینه های برقراری ارتباط با فعالان اقتصادی ایران آغاز شده است.

بلان افزود: در ماه های اخیر علائم امیدوار كننده ای را از بازیابی اقتصادی ایران شاهد بودیم و این موضوع سبب شد تا شركت های فرانسوی مشتاق حضور در بازیابی اقتصادی ایران باشند.



** هیات فرانسوی ظرفیت های موجود ایران را ارزیابی می كند

سفیر فرانسه در تهران نیز از ماموریت چند جانبه سفر هیات تجاری فرانسوی به ایران خبر داد و گفت: حضور این هیات در تهران به منظور ارزیابی ظرفیت های موجود است.

برونو فوچر تصریح كرد: این هیات با هدف برگزاری ارتباطات با فعالان تجاری اقتصادی ایران وارد این كشور شده تا بستر روابط تجاری ایران و فرانسه را آماده كند.



** ارتباطات تجاری موثر، تقویت كننده استقلال ملی است

به هر صورت با روی كار آمدن دولت جدید و در پیش گرفتن رویكرد اعتدالی در مناسبات بین‌المللی و پیگیری حقوق ملی ایرانیان با رعایت متانت و تدبیر، بستر برای تنش‌زدایی از رابطه با دنیا فراهم شد و از امروز، شاهد آغاز دور جدیدی از مراودات تجاری با دنیا خواهیم بود.

اگرچه طی دهه اخیر با كم ‌توجهی به این وظیفه مهم و نادیده گرفتن اهمیت روابط بین‌المللی در رشد همه‌جانبه، كشور را به سمت انزوای بین‌المللی پیش رفت و توجیه مدافعان این رفتارها، حفاظت از استقلال ملی بوده اما باید توجه داشت كه استقلال ملی، با كاهش ارتباطات تجاری با سایر كشورها به دست نخواهد آمد، بلكه پیشرفت همه‌ جانبه كشور كه یكی از الزامات آن، ارتباط تجاری موثر و مبتنی‌بر مزیت‌های اقتصادی با دنیا است، باعث تقویت استقلال ملی نیز خواهد شد.

بنابراین بازگشت شركت‌های فرانسوی به ایران را كه سرآغاز گشایش و گسترش مبادلات اقتصادی و تكنولوژیك با كشورهای پیشرفته است را مورد توجه قرار داد به گونه ای كه مسایل و مشكلات گذشته مجددا رخ ندهد.

اقتصام(5)1574**1558
۰ نفر