۱۷ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۰۲
کد خبر: 81030144
T T
۰ نفر
حیات وحش جانوری نیازمند تغذیه نادرست، نوازش و عكس یادگاری نیست

تهران - ایرنا - مدیر دیده بان حقوق حیوانات تاكید كرد: دوستداران حیوانات از تغذیه نادرست حیات وحش غیر شهری و شهری خودداری كنند.

شهرام امیری شریفی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهارداشت: با سرد شدن هوا و بارش شدید برف در بسیاری از نقاط كشور، برخی علاقه مندان به حیوانات اقدام به تغذیه دستی حیات وحش و حیات وحش شهری می كنند.

مدیر این انجمن مردم نهاد افزود: در بسیاری موارد این رفتار مبنای علمی نداشته است و بر خلاف تصور افراد خوش قلب برای حیات وحش و حیات وحش شهری ضرر دارد.

*** ته مانده غذای انسان ها برای حیات وحش شهری مناسب نیست

وی ادامه داد: برخی دوستداران حیوانات از سر دلسوزی اما به اشتباه توصیه می كنند ته مانده غذا را برای حیات وحش شهری در فضایی قرار دهید كه برای حیوانات قابل مصرف باشد، در بسیاری از موادی كه به عنوان غذا به مصرف انسان می رسد (به خصوص در آشپزی ایرانی)، مواد تغییر یافته ای هستند كه با انواع و اقسام ادویه ها، روغن ها، مخمرها و طعم دهنده ها پخته شده اند كه هر یك برای سلامت حیات وحش (اعم از غیر شهری و شهری) خطرساز است.

امیری شریفی افزود: هیچ یك از این خوراكی ها به خصوص به دلیل پخته شدن دارای مواد لازم و كافی برای تغذیه حیات وحش نبوده و منجر به سوء تغذیه حیوانات می شود، به علاوه بسیاری از مواد غذایی مانند روغن ها به خودی خود برای حیوانات مضرهستند و پس از حرارت دیدن دچار تغییرات شیمیایی می شوند كه نتیجه آن برای حیوانات گاه مسموم كننده است.

*** تغییر رفتار حیات وحش و وابسته شدن به انسان

مدیر دیده بان حقوق حیوانات گفت: انسان برای تمام گونه های جانوری، دشمن شماره یك محسوب می شود و هیچ حیوانی به صورت طبیعی و حشی به انسان نزدیك نمی شود، در اصول امدادی حیوانات یكی از نشانه های نیاز به آغاز امداد رسانی، فرار نكردن حیوان هنگام نزدیك شدن انسان است.

وی افزود: حیات وحش قدرت تشخیص افراد خوش قلب و حیوان دوست از افراد حیوان آزار و شكارچیان را ندارد و در صورت وابسته شدن به انسان، در خطر نزدیك شدن به دسته خطرساز انسان هستند كه نتیجه ای جز متضرر شدن حیوان ندارد.

امیری شریفی گفت: تغذیه دستی حیات وحش، منجر به دوستی غیر لازم و كاذب آنها با انسان می شود، به علاوه حیوانات جوان با تغذیه دستی، مهارت های زندگی طبیعی را نخواهد آموخت و در ادامه زندگی با مشكلات جدی مواجه خواهند شد.

*** تغذیه دستی حیات وحش را جذب جوامع زیستی انسانی می كند

وی اظهار داشت: حیات وحش همواره از دسترس ترین منبع غذایی استفاده می كند، تغذیه دستی حیات وحش منجر به جذب تعداد بیشتر و گونه های بیشتری از حیوانات به منبع غذایی می شود، این نزدیكی به خودی خود تعداد بیشتری از حیوانات را در معرض تقابل با انسان قرار می دهد.

وی گفت: علاوه بر این، نزدیكی جانوران وحشی به انسان برای تامین غذا گاه از سوی مردم با مفهوم خطر حمله حیوان وحش یا هار بودن حیوان برداشت می شود، این برداشت مفهومی جز مقابله نخواهد داشت و عمدتا در تقابل انسان و حیوان، این حیوان است كه می بازد. افرادی كه دارای اسلحه های بادی و خفیف هستند نیز معمولا از حیات وحش در دسترس به عنوان سیبل ( سینی )‌نشانه روی استفاده می كنند.

*** حیات وحش نیازمند نوازش و عكس یادگاری نیست

امیری شریفی افزود: در موارد متعددی مشاهده می شود تغذیه حیات وحش برای تهیه عكس های یادگاری با فاصله كم، انتشار در شبكه های اجتماعی و نشان دادن محبت و دوستی عمیق افراد با حیات وحش انجام می شود.

وی گفت: این شكل دوستی با حیوانات بیشتر در دسته ' دوستی خاله خرسه' جای دارد! دوستی كه در همه جای جهان نشانه خودخواهی انسان شمرده می شود و نهادهای رسمی حافظ حیات وحش مردم را از آن بر حذر می دارند و گاه با جرایم شدید قضایی با آن برخورد می كنند.

*** افزایش غیر طبیعی جمعیت زیستمندان طبیعت را از تعادل خارج می كند

مدیر دیده بان حقوق حیوانات گفت: تعداد زایش حیوانات در طبیعت غالبا ارتباط مستقیم با میزان غذای طبیعی موجود دارد. تعداد حیواناتی كه جان سالم به در خواهند برد نیز با میزان غذای موجود مرتبط است و این روش طبیعت برای ایجاد تعادل است. تامین منبع غذایی غیر طبیعی منجر به زادآوری بیشتر خواهد شد و جمعیت زیستمندان را به میزانی افزایش می دهد كه منابع طبیعی غذایی برای آنها وجود ندارد كه موجب برهم خوردگی تعادل طبیعی می شود.

*** متضرر شدن پرندگان مهاجر از نمایش حیوان دوستی ما انسان ها

وی ادامه داد: پرندگان مهاجر كه سالانه برای چند ماه در جای جای كشور ساكن می شوند در خطر جدی تغذیه دستی قرار دارند، گاه نمایش های حیوان دوستی منجر به تغذیه آنها با انواع و اقسام ته مانده های مرغ و گوشت می شود و گاه با نان های حاوی مخمر و نمك و جوش شیرین از آنها پذیرایی می شود، گاه رژیم غذایی آنها در طول چند ماه ذرت و گندم است و گاه ته دیگ ماكارونی و پلو خورشت قرمه سبزی می خورند.

امیری شریفی گفت: این مواد منجر به تشكیل چربی های غیر ضروری، افزایش وزن، تنبلی و وابستگی آنها به زندگی در كنار انسان می شود، پرندگان مهاجر در شرایط عادی گاه تا چند هزار كیلومتر پرواز می كنند و واضح است كه پرنده سنگین وزن، تنبل یا مبتلا به سوء تغذیه نیازمند انرژی بیشتری برای طی این مسیر خواهد بود.

وی افزود: گاهی برای تامین غذای مازاد از گروه جدا می شود و گاهی تاب مسیر مهاجرت را به دلیل وزن بالا ندارد و از گروه باز می ماند كه باز ماندن از گروه برای یك پرنده مهاجر مفهومی جز مرگ نخواهد داشت، در كشورهای سردسیر و مبدا مهاجرت، تغذیه دستی و وجود منابع غذایی (ولو غذای مناسب) كه ممكن است توسط حیوان دوستان تامین شود منجر به مهاجرت نكردن پرندگان می شود كه این پرندگان با اولین موج سرما با مرگ دسته جمعی مواجه می شوند، به همین دلیل تغذیه پرندگان مهاجر از ممنوعیت های جدی زیست محیطی این كشورها محسوب می شود.

*** مراقب همسایه های خطرساز باشید

مدیردیده بان حقوق حیوانات گفت: گاه حیات وحش شهری به دلیل تعداد بالا در یك منطقه برای شهروندان به حیوان مزاحم تبدیل می شود و تماس های زیادی وجود دارد كه افراد خواهان كشتن یا زنده گیری و جابجایی حیوان مزاحم هستند، از آنجا كه حیات وحش شهری نیز تمایزی بین افراد قایل نمی شوند گاه افراد خوش قلبی را كه از فرط حیوان دوستی به آنها غذا می دهند با سایر همسایه ها اشتباه می گیرند.

وی افزود: وجود این انتظار از افرادی كه دچار حیوان ترسی هستند، وجود حیوان را دلیل صدمه دیدن مایملك خود می دانند، از آلوده شدن توسط حیوان ترس دارند یا به هر دلیل دیگر مایل به ورود حیوان به منزلشان نیستند كه قطعا به سود حیوان نخواهد بود، به علاوه گاه باقی مانده غذایی كه برای حیوانات تامین می شود، محیط را از نظر ظاهری آلوده می كند و مقاومت در برابر همسایگان، منجر به دشمنی افراد جامعه با حیوانات می شود.

*** تغذیه صحیح چگونه است

وی تاكید كرد: موارد ذكر شده در كشور ما به صورت مكرر تا كنون رخ داده، اما آیا تغذیه حیات وحش همواره به ضرر آنها است؛ تحقیقات نشان می دهد اگر در روند تغذیه حیات وحش برخی نكات رعایت شود برای حیوان ضرر نخواهد داشت.

امیری شریفی توصیه كرد: تغذیه حیوانات وحشی با مواد غذایی صحیح در زمان كوتاه و صرفا به صورت امدادی باید صورت گیرد و این اقدام نباید موجب تغیر رفتار حیوان شود یا اعتمادظاهری حیوان را جلب كند. این اقدام باید با هدف جلوگیری از مرگ دسته جمعی ، مورد تایید كارشناسان باشد، با تماس و نزدیكی فیزیكی انسان – حیوان همراه نباشد و منجر به دشمنی مردم، جامعه و مسوولان با حیوانات نشود.

علمی ( 4 ) **9014**1599
۰ نفر