۲۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۵:۴۶
کد خبر: 81038189
T T
۰ نفر
عرضه بنزین تولیدی پتروشیمی متوقف می شود

قزوین-ایرنا- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توافقات انجام شده، عرضه بنزین تولیدی پتروشیمی كه آلودگی های زیادی را با خود به همراه دارد، بزودی متوقف خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دكتر'معصومه ابتكار' بعدازظهر دوشنبه در نشست شورای اداری استان قزوین با بیان اینكه این نوع بنزین از سال 88 به بعد عرضه شد كه به لحاظ تركیبات آلودگی های زیادی را به همراه داشت، افزود: این روش ناصواب متوقف می شود و بنزین با كیفیت و استاندارد مورد نیاز كشور تامین و توزیع می شود.

وی با اشاره به توزیع بنزین یورو4 در شهرهایی كه دارای آلودگی حاد هستند، گفت: در حال حاضر در شهر اراك عرضه كامل این نوع بنزین در حال انجام است و در سایر شهرها از جمله تهران نیز پیگیر این موضوع هستیم تا شاهد ارایه بنزین با كیفیت باشیم.

این مسوول با اشاره به ضرورت توجه به حفظ محیط زیست، اظهاركرد: طبیعت یكی از مواهب خدادادی است كه اگر بیش از ظرفیت مورد بهره برداری قرار گیرد، آلوده و یا تخریب می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینكه گاهی مواقع بیش از ظرفیت به طبیعت خود فشار آورده ایم كه این كار موجب ایجاد تهدیدات و آسیب های زیادی برای ما شده است، خاطرنشان كرد: رویكرد دولت مدیریت مناسب این تهدیدات و كاهش آسیب های مربوط به آن است تا با یك منطق و راهكار درست بتوانیم كشور را به سمت توسعه و پیشرفت همه جانبه پیش ببریم.

ابتكار با بیان اینكه دولت در شرایط خاصی و سختی كشور را تحویل گرفت ولی رویكردهای قوی و خوبی را برای حل مشكلات در پیش گرفت، گفت: مردم رشید ایران در 24 خرداد امسال با انتخاب دكتر روحانی به ریاست جمهوری نشان دادند كه خواستار چه نوع رویكردی در اداره كشور می باشند كه این موضوع، مسوولیت و جهت گیری ما را در همه بخش های اجرایی مشخص می كند.

وی با اشاره به میثاق نامه رییس جمهوری از اعضای هیات دولت مبنی بر توجه به محیط زیست، پیشنهاد داد تا استانداران نیز چنین میثاقی از مدیران استانی خود دریافت كنند.

ابتكار با اشاره به توجه ویژه رییس جمهوری به مساله حفظ محیط زیست و رویكردهای مناسب دولت در این حوزه، از احیای شورای عالی حفاظت از محیط زیست پس از هفت سال به عنوان یكی از این رویكردها خبر داد و گفت: پیگیری معضل ریزگردها، احیای تالاب ها و دریاچه ارومیه، حفظ زیستگاه ها، مراتع، جنگلها و توجه به مناطق حفاظت شده و مقابله با آلودگی هوا بویژه در شهرهای بزرگ كه تهدید بزرگی برای سلامت شهروندان به شمار می رود، به طور جدی در دستور كار دولت است.

معاون رییس جمهوری با اشاره به برگزاری نشست هیات دولت در شب گذشته، گفت: در این نشست تصمیمات خوبی به منظور مبارزه با آلودگی هوا اتخاذ شد و قرار شد تا وزارتخانه ها و دستگاه های مختلف از جمله وزارت كشور، نفت و نیرو برنامه های خود را در این خصوص بزودی اعلام كنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاكید بر اینكه باید به سمت توسعه پایدار حركت كنیم، اظهاركرد: یكی از ملزومات تحقق این كار توجه به محیط زیست است كه باید آنرا وارد برنامه ریزی های خود كنیم.

وی با انتقاد از بی توجهی به ملزومات زیست محیطی پیش از استقرار صنایع یا ساخت شهرك ها و نواحی صنعتی و مسكونی ازجمله مسكن مهر، گفت: خیلی از مشكلات محیط زیستی مانند آلوده شدن سفره های آب زیر زمینی به خاطر واقع شدن شهركهای مسكونی یا نواحی صنعتی در یك منطقه نامناسب قابل حل نیست یا هزینه های بسیار زیادی را برای حل مشكل تحمیل می كند.

ابتكار با بیان اینكه به اندازه كافی هزینه داده ایم و آسیب خورده ایم، گفت: ناگزیریم پیش از انجام كارها و طرح های خود با دقت ارزیابی های محیط زیستی را در دستور كار خود قرار دهیم چرا كه امروز به خاطر بی توجهی به این مساله و پیش بینی نكردن برخی از مسایل دچار مشكلات زیادی هستیم.

معاون رییس جمهوری در رابطه با اهمیت توجه به مسایل زیست محیطی پیش از اجرای طرح ها، اظهار كرد: وقتی قرار است سدی ساخته شود كه در مسیر آب های طبیعی دخالت می كند و به ملزومات محیط زیستی آن توجه نكنیم، نتیجه آن خشكی دریاچه ارومیه می شود كه به خاطر ایجاد سدهای مختلف و توسعه بیش از حد كشاورزی می باشد.

وی با بیان اینكه ممكن است عده ای بگویند خشكی یك دریاچه یا تالاب چه اهمیتی می تواند داشته باشد، گفت: در صورت تشدید بحران خشكی دریاچه ارومیه، طوفان های نمك زندگی را در استان های آذربایجان شرقی و غربی غیرممكن می سازد و كشاورزی این منطقه را كه حاصل سدهای بالا دست است، دچار لطمات زیادی می كند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود، محوری ترین بحث معادلات اقتصادی امروز دنیا را پیشبرد اقتصاد سبز خواند و اظهار داشت: با توجه به گرم شدن كره زمین این بحث مطرح شده است كه كشورهایی كه تولید گازهای گلخانه ای آنها زیاد است، جریمه شوند.

ابتكار با انتقاد از مصرف بی رویه انرژی در كشورمان، گفت: در بهترین و بدترین حالت به ترتییب 5 تا 20 برابر كشورهای صنعتی انرژی مصرف می كنیم در حالی كه باید از خود بپرسیم چرا به این سمت رفته ایم و چرا ما نباید الگو باشیم.

ابتكار بر شناخت قوانین طبیعت و رعایت آنها تاكید كرد و افزود: ما باید به چرخه حیات و قوانین آن كه خداوند آنها را حكم كرده است، احترام بگذاریم و با آن در نیفتیم.

معاون رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود از قزوین به عنوان استانی كم مساله در محیط زیست یاد كرد و گفت: قزوین با برخورداری از ظرفیت های خوب انسانی، علمی و دانشگاهی و سازمان های مردم نهاد علاقه مند به فعالیت، می تواند در بحث های زیست محیطی خود از جمله مدیریت صنایع، ارتقای استانداردهای محیط زیست به عنوان یك الگو به كشور معرفی شود.

این مسوول، ایجاد سازمان باغستان ها به منظور حفظ فضای سبز قدیمی شهر قزوین را یك اقدام تحسین برانگیز خواند و با اشاره به استقرار دبیرخانه شهرهای اسلامی دنیا در قزوین، گفت: شهری اسلامی است كه سالم و پاك باشد چرا كه خداوند دوستدار پاكی است، بنابراین قزوین می تواند با استفاده مناسب از ظرفیت های خود در این زمینه یك الگوی خوب باشد.

7392/ 614 / 1539

سرخط اخبار اقتصاد