۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۴۲
کد خبر: 81045675
T T
۰ نفر

خوردن صبحانه را جدي بگيريد

۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۴۲
کد خبر: 81045675
خوردن صبحانه را جدي بگيريد

تهران- ايرنا- صبحانه درحالي مورد تاكيد جدي بسياري از متخصصان تغذيه است كه اين وعده غذايي بعضا مورد بي توجهي قرار مي گيرد به طوري كه برخي حتي آن را از سه وعده اصلي غذايي خود حذف كرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، خوردن صبحانه علاوه برافزايش ميزان انرژي روزانه، افزايش تمركز و طول عمر انسان را به دنبال دارد.

صبحانه همچنين اشتياق فرد به مصرف تنقلات را كاهش مي دهد و سبب مي ‌شود تا فرد تغذيه سالم تري داشته باشد.



** صبحانه يك چهارم از انرژي روزانه فرد را تامين مي كند

به گفته كارشناسان تغذيه،‌ صبحانه حدود يك چهارم از انرژي روزانه افراد را تامين مي‌ كند، به همين منظور خوردن آن را مي توان از ضروريات زندگي انسان تلقي كرد.

متخصصان تغذيه مي گويند كه مصرف صبحانه باعث افزايش 20 درصدي قدرت تمركز مغزي در بزرگسالان شده و تمركز در كودكان دبستاني را هم بالا مي ‌برد و مي تواند يكي از راه هاي جلوگيري از چاقي كودكان نيز باشد.

خوردن صبحانه علاوه بر كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، ديابتي و سرطان ، باعث افزايش قدرت سيستم ايمني بدن در مقابل بيماري هاي مزمني همچون سرماخوردگي و آنفلوانزا مي‌ شود.

كارشناسنان تغذيه معتقدند در افرادي كه تمايل به صرف صبحانه ندارند، نوشيدن يك ليوان آب و نرمش 20 تا 30 دقيقه ‌اي هنگام صبح مي توانند در افزايش ميزان اشتها و تمايل به خوردن صبحانه تاثير جدي داشته باشد.



** 10 تا 30 درصد نوجوانان و بزرگسالان به خوردن صبحانه اهميت نمي دهند

آمارها نشان مي ‌دهد 10 تا 30 درصد نوجوانان و بزرگسالان صبحانه را ناديده مي ‌گيرند و نخوردن صبحانه، به خصوص در دختران 13 تا 17 ساله، خيلي شايع است.

براساس آمار، ثابت شده نخوردن صبحانه، مي ‌تواند تا 5 / 4 برابر استعداد چاقي را زياد كند كه اين مقدار در نوجوانان و بزرگسالان به يك اندازه است.



** مهمترين وعده غذايي نبايد هيچگاه فراموش شود

خوردن صبحانه در ابتداي روز، باعث تعديل قند خون و در نتيجه تنظيم انرژي و اشتها مي ‌شود و كساني كه صبحانه مي ‌خورند در طول روز كمتر گرسنه مي ‌شوند و بنابراين در خوردن كمتر زياده ‌روي مي‌ كنند و مي توان نتيجه گرفت كه صبحانه به عنوان مهمترين وعده غذايي روز محسوب مي شود.

مدير گروه آزمايشگاه تحقيقات تغذيه اي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و متخصص تغذيه و رژيم درماني در اين باره مي گويد: داشتن سه وعده غذايي براي تامين نيازهاي غذايي روزمره افراد داراي اهميت خاصي است.

دكتر '‌تيرنگ نيستاني '‌در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا افزود: داشتن نظم غذايي و به موقع خوردن غذا در سه وعده غذايي نيز بسيار بااهميت است به همين منظور افراد نبايد حتي يك وعده از وعده هاي غذايي خود را حذف كنند.

نيستاني به اهميت خوردن صبحانه اشاره كرد و گفت: متاسفانه يكي از مشكلات امروزي ما خوردن صبحانه با عجله فراوان يا اصلا نخوردن اين وعده غذايي مهم است به طوري كه هر فرد تنها چند دقيقه را براي صرف صبحانه اختصاص مي دهد.

وي تصريح كرد: خوردن صبحانه بايد با دقت كامل و به دور از هرگونه استرس و اضطراب باشد تا بتوان نيازهاي روزانه خود را از طريق خوردن آن تامين كنيم.

دكتر نيستاني افزود: در صورتي كه خانواده ها در يك محيط اجتماعي امن و آرام و در كنار فرزندانشان به خوردن صبحانه اقدام كنند، به طور يقين روز پرانرژي براي كار و فعاليت مفيد در بيرون از منزل يا مدرسه و دانشگاه براي فرزندان خواهند داشت.

وي نخوردن صبحانه را يكي از دلايل چاقي و بروز بسياري از بيماري هاي ديگر عنوان كرد و گفت: از آنجا كه صبحانه نخوردن باعث چاقي مي شود، پدر و مادر در خانه بايد زماني كوتاه را براي خوردن صبحانه اختصاص دهند تا از بروز برخي مشكلات فرزندانشان جلوگيري كنند.

نيستاني اظهار داشت: برخي كودكان نيز به دليل دير بيدار شدن از خواب، هيچ تمايلي به خوردن صبحانه ندارند كه بايد در اين زمينه والدين با برنامه ريزي دقيق و چيدن ميزي اشتهاآور در صبح، كودكان و حتي بزرگسالان را به خوردن صبحانه سوق دهند.

وي داشتن نظم غذايي را به عنوان يكي از نيازهاي روزمره در زندگي هاي امروزي عنوان كرد و گفت: از آنجا كه اغلب مادران نيز بيرون از منزل اشتغال دارند، خودشان نيز تمايل چنداني به خوردن صبحانه ندارند و همين موضوع باعث شده كه ديگر اعضاي خانواده نيز از اين موضوع امتناع ورزند.

سرانجام مي توان نتيجه گرفت كه به خاطر فوايد بسيار بالاي صبحانه از جمله بهبود وضعيت تغذيه، افزايش ميزان تمركز ذهن و كنترل بهتر وزن، بهتر است هر روز صبح چند دقيقه اي مفيد را به خوردن صبحانه اختصاص دهيم تا بدني سالم تر و تغذيه اي مناسب تر داشته باشيم.

خوردن صبحانه، دريافت مواد مغذي مورد نياز روزانه را بهبود مي بخشد واز آنجا كه صبحانه ساده شامل نان، شير، پنير و ميوه، مقدار زيادي كلسيم، آهن و ويتامين هاي B2 و B6 را به بدن مي رساند، بايد با خوردن آن از بروز انواع بيماري ها از جمله چاقي جلوگيري كرد.

حذف يك وعده غذايي مثل صبحانه، ميزان گرسنگي در ساعات بعدي روز را افزايش مي دهد، در نتيجه فرد غذاي بيشتري خواهد خورد و كالري بيشتري دريافت خواهد كرد.

با اهميت دادن بيشتر به اين وعده مهم غذايي مي توان از بروز مشكلات جسمي نظير چاقي در كودكان و بزرگسالان جلوگيري كرد.

اجتمام (5)**7268**1478