۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۵۰
کد خبر: 81051256
T T
۰ نفر

فانی: اختیار مالی مدیران مدارس افزایش می یابد

۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۵۰
کد خبر: 81051256
فانی: اختیار مالی مدیران مدارس افزایش می یابد

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: سال آینده در نیم درصد از مدارس شامل 500 مدرسه، اختیار مالی مدیران به شكل آزمایشی افزایش می یابد و پس از بررسی و سنجش، سال های آینده این تعداد آموزشگاه ها را توسعه خواهیم داد.

به گزارش روز چهارشنبه وزارت آموزش و پرورش، علی اصغر فانی در پنجمین گردهمایی معاونین پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی، روسای گروه بررسی محتوای آموزش و پرورش و گروه تحقیق و پژوهش استان‌ها در باشگاه فرهنگیان تهران افزود: برغم اینكه این كار در دنیا صورت گرفته اما ما تاكید بر اجرای آزمایشی برای حصول نتیجه بهتر داریم.

وی مبنای تصمیم گیری در آموزش و پرورش را پژوهش عنوان كرد و اظهار داشت: اگر بتوانیم مدارس را با مدیران توانا اداره كنیم، مدرسه بهتر اداره می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نتیجه تركیب و تلفیق اركان شش گانه آموزش و پرورش، تربیت دانش آموزان است و خروجی آن دستیابی به اهداف تعریف شده در اسناد بالادستی است.

وی معلم، محتوا و مقررات را سه ركن از اركان شش گانه آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: بنده از قدیم نسبت به تشكیلات آموزش و پرورش نظر داشتم و البته تصمیم ندارم تشكیلات را بر هم بزنم مگر در حد اصلاحات لازم، چون اگر بخواهیم تشكیلات را اصولی به هم بزنیم دو یا سه سال طول می كشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه در روش های مدیریت سه موضوع اصلاح، مهندسی مجدد و ساختار دهی مجدد مورد نظر است، افزود: برای اینكه فرصت ها را از دست ندهیم، در این دوره روی همان اصل اول یعنی اصلاح كه برای آموزش و پرورش مناسب تر و اثربخش تر است كار می كنیم.

فانی یادآورشد: بعد از ساماندهی نیروی انسانی اولویت بعدی، بهسازی نیروی انسانی است و معلم اصلی ترین ركن آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه مشاركت در همه ابعاد و مشاركت اولیا و بویژه معلمان می تواند با اعتبار سنجی این حلقه مفقوده را پوشش دهد.

فانی تاكید كرد: باید از معلم كه در صف مقدم قرار دارد استفاده كنیم و تلفیقی از مولف و معلم صورت گیرد تا فرایند یاددهی و یادگیری ارتقا پیدا كند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه بعد از انقلاب چندین نوع مدیریت در آموزش و پرورش را تجربه كردیم، گفت: یك مدت مدیران فقط دستور می دادند و غلط یا درست انجام می شد، بعد كار كارشناسی و پژوهش را تجربه كرده ایم و اكنون معتقدیم باید نظر خبرگان را بگیریم و بپذیریم بدون پژوهش، بررسی و مشورت با اهل فن تصمیم های فراگیر نگیریم.

فانی با بیان اینكه عجله در ایجاد پایه ششم عوارض و پیامدهای منفی بسیاری با همراه داشت، گفت: پژوهش نه به عنوان چرخ پنجم كار، بلكه به عنوان اصل موضوع باید دیده شود.

وی خاطر نشان كرد: پژوهش باید با روش های مناسب واقعیت ها را نشان دهد و این پژوهش می تواند مبنای تصیم‌گیری باشد نه پژوهشی كه تصمیم ما را تایید كند و پژوهش باید صحیح و مبتنی بر متدولوژی مناسب باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه وزارت آموزش و پرورش در همه بخش‌ها از جمله سازمان پژوهش، باید مدیریت زمان داشته باشد، افزود: تقویم زمان بندی نیروی انسانی باید در موعد مقرر تمام شود و دو ماه هم برای اتفاقات غیر قابل پیش بینی در نظر بگیریم.

فانی اضافه كرد: شش ماه از دولت یازدهم گذشته است، بنابراین باید دقت كنیم، با برنامه ریزی، زمان بندی و اولویت گذاری و استفاده از فرصت هایی كه مثل ابر می گذرد، حركت كنیم.



* نیازمند معلم پژوهشگر، پرسشگر، با انگیزه و با منزلت هستیم

فانی با اشاره به اینكه وظیفه سنگینی بر دوش معاونت پژوهش است، گفت: تربیت، انتخاب، ارزیابی، پاداش و تنبیه باید در حوزه معاونت پژوهشی بررسی شود و این امور در حوزه معاونت برنامه ریزی در استان‌ها سامان پیدا كند.

وزیر آموزش و پرورش، مدیریت و بسترهای آموزشی را كار بسیار جدی دانست و یادآور شد: مدیریت آموزشی باید تقویت شود و راهنمای معلم، راهنمای الكترونیكی، لوح فشرده و محتوا بسیار به امر آموزش كمك می كند.

فراهنگ (1)**1883 ** 1569
۰ نفر