۲ اسفند ۱۳۹۲، ۹:۱۰
کد خبر: 81053657
T T
۰ نفر
كشف یك داروی جدید كه سلول های خفته سرطانی را می كشد

تهران- ایرنا- دانشمندان سوئدی یك داروی جدید كشف كردند كه می تواند به صورت انتخابی با ایجاد اختلال در میتوكندری سلول های سرطانی خفته آنها را از بین ببرد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این گروه تحقیقاتی به رهبری پروفسور استیگ لیندر از موسسه كارولینسكا و دانشگاه اوپسالا در سوئد، مولكول كوچكی به نام (VLX600) را كشف كردند كه در از بین بردن سلول های خفته سرطان روده بزرگ در انواع مختلف موثر است.

محققان می گویند در تومورهای جامد كه اندازه ای بزرگتر از چند میلی متر دارند، رشد ناكافی عروق خونی سبب كاهش اكسیژن و مواد مغذی می شود. آنها می گویند این مساله سبب می شود كه سلول های سرطانی به سلول های خفته تبدیل شوند.

این سلول های سرطانی خفته پس از درمان، شروع به تقسیم سلولی می كنند وبه این ترتیب تومور سرطانی دوباره رشد می كند.

به گفته محققان این روند نقش موثری در مقاومت تومور به پرتودرمانی و شیمی درمانی دارد.

در این مطالعه جدید، محققان كشف كردند كه در مناطقی از تومور كه نبود اكسیژن و مواد مغذی وجود دارد، انرژی زیادی نیز در میتوكندری تولید نمی شود.

یافته های دانشمندان نشان می دهد كه سلول های سرطانی به اختلال در عملكرد میتوكندری حساس هستند. در نتیجه یك فاجعه زیست-انرژی برای این سلول ها رخ می دهد.

محققان دریافتند زمانی كه مولكول VLX600 كه سبب اختلالات میتوكندری است، در شرایط آزمایشگاهی به سلول های سرطانی روده بزرگ وارد می شود سبب از بین رفتن سلول های خفته سرطانی و سركوب رشد تومور می شود.

شرح كامل نتایج این تحقیقات جدید در نشریه Nature Communicationsمنتشر شده است.

علمی(6)**م.پ**
۰ نفر