۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۵:۱۳
کد خبر: 81068396
T T
۰ نفر
اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی در كشور سالانه 10 میلیارد مترمكعب است

تهران-ایرنا-مشاور سازمان حفاظت محیط زیست گفت :اضافه برداشت از آب های زیرزمینی در كشور سالانه 10 میلیارد مترمكعب است و ادامه این روند كشور را در شرایط غیرقابل جبران قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، یوسف حجت روز یكشنبه در اولین همایش ملی محیط زیست، صنعت و اقتصاد با بیان این كه مصرف آب هر نفر در كشور معادل 1500 مترمكعب است، افزود: سالانه 85 درصد آبی كه ازطریق بارندگی به دست می آید، برداشت می شود؛ از طرفی میزان بارش ها در كشور نسبت به سال های گذشته كمتر شده است و میزان قابل توجهی از این مقدار نیز تبخیر می شود.

وی گفت: پدیده خشكسالی از مناطق جنوبی در كشور آغاز شده است و طبق پیش بینی ها تا چند سال آینده به سبزوار و نیشابور نیز خواهد رسید.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان كرد : خشك شدن دریاچه ارومیه و هامون و به وجود آمدن پدیده ریزگردها اتفاقی نیست، در ایران 165 میلیون هكتار زمین وجود دارد كه 65 میلیون هكتار آن بهره ور است اما مصرف ما 195 میلیون هكتار است.

حجت گفت: سرانه مصرف هر نفر در كشور 8 دهم هكتار است این درحالی است كه 3برابر بیشتر مصرف می كنیم؛ یك سوم نیاز اكولوژی كشور ازطریق واردات تامین می شود و یك سوم نیاز كشور ازطریق بهره كشی از طبیعت به دست می آید.

وی اظهار داشت: منابع طبیعی جهان درحال تمام شدن است این درحالی است كه بشر درحال تولید بیشتر محصولات و مصرف بیشتر طبیعت است.

حجت گفت: ظرفیت كره زمین 4 میلیارد نفر است این درحالی است كه 7 میلیارد نفر بر روی زمین زندگی می كنند؛ 75 درصد جمعیت جهان در كشورهایی زندگی می كنند كه بدهكار اكولوژیكی هستند و ایران نیز ازجمله همین كشورها است.

مشاور سازمان محیط زیست با یادآوری خشك شدن منابع آبی كشور اظهار داشت: مشكلات جمعیتی كشور باید با توجه به ظرفیت زیستی و اصلاح الگوی توسعه مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه پیرشدن جمعیت كشور قابل چشم پوشی نیست اما از طرف دیگر ظرفیت های زیستی و میزان جمعیت كشور باید مورد توجه مسئولان باشد.

وی گفت: سالانه 400 میلیارد مترمكعب در كشور بارندگی داریم كه 300 میلیارد مترمكعب آن تبخیر می شود.

حجت اظهار داشت: با توجه به نیاز قابل توجه آب برای تولید محصولات كشاورزی، واردات این محصولات به كشور كه از آن به واردات آب مجازی تعبیر می شود،‌ می تواند تاحدی كمبود آب را جبران كند.در حال حاضر خودكفایی در كشاورزی چندان مقرون به صرفه نیست و ما نیاز به واردات آب مجازی ازطریق وارد كردن محصولات كشاورزی داریم.

حجت گفت: بانك جهانی اعلام كرده است كه در آینده تنها 3 كشور برزیل، كانادا و آفریقای جنوبی امكان كاشت گندم را خواهند داشت؛ بر این اساس بقیه كشورها ازجمله ایران از واردكننده های این محصولات خواهند بود.

دكتر داریوش گل علیزاده رییس سازمان محیط زیست استان تهران نیز در این همایش اظهار داشت: محیط زیست در تقابل با صنعت نیست بلكه در كنار آن است و كارشناسان محیط زیست می توانند در توسعه پایدار نقش داشته باشند.

وی به جمعیت زیاد شهر تهران اشاره كرد و گفت: سالانه 80 هزار نفر به تهران مهاجرت می كنند؛ این به معنای آن است كه حدود یك ششم جمعیت در یك و دو دهم مساحت كشور سكنی كرده اند.

گل علیزاده با بیان اینكه نتیجه این افزایش جمعیت ایجاد آلودگی های آب ، هوا و خاك است، افزود: بیش از 30 درصد صنعت كشور در تهران صورت می گیرد و پایتخت ایران به قطب خدمات، گردشگری و تولید تبدیل شده است.

وی با یادآوری مشكل كمبود آب در تهران گفت: این مشكل یك تهدید بزرگ است؛ ما حق نداریم منابع را به نفع خودمان بهره برداری كنیم بلكه طبق اصل 56 قانون اساسی باید استفاده از منابع طبیعی به نفع نسل های آینده نیز باشد.

گل علیزاده اظهار داشت: اگر ارتباط بین صنعت، محیط زیست و اقتصاد برقرار شود، مشكلات این حوزه به حداقل خواهد رسید؛ هر توسعه ای بر محیط زیست تاثیر می گذارد بنابراین باید تلاش كرد كه روند توسعه به نوعی مدیریت شود كه كمترین تاثیرگذاری را بر محیط زیست داشته باشد.

اولین همایش ملی محیط زیست، صنعت و اقتصاد به همت دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی امروز -یكشنبه- با حضور جمعی از مسوولان،‌ اساتید و صاحبنظران حوزه اقتصاد، صنعت و محیط زیست در دانشكده اقتصاد آغاز شد.

این همایش فردا - دوشنبه - پایان می یابد.

علمی(3)1834**1581
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه