۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۶:۱۲
کد خبر: 81073809
T T
۰ نفر

ظریف در توكیو: برای حل موضوع هسته ‌ای مصمم هستیم

۱۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۶:۱۲
کد خبر: 81073809
ظریف در توكیو: برای حل موضوع هسته ‌ای مصمم هستیم

توكیو – ایرنا - محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در كیدانرن (فدراسیون تجاری ژاپن) رویكرد سیاست خارجی و اقتصادی ایران را تشریح كرد.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به روابط خوب و سنتی ایران و ژاپن گفت: ژاپن همواره دوست نزدیك ایران بوده است. ژاپن همواره درك بهتری از واقعیات و تحولات در ایران داشته و بر این مبنا تقویت و گسترش هرچه بیشتر در روابط دوجانبه امكانپذیر و زمینه‌ ها و چشم انداز همكاری‌ های وسیع‌ تر منطقه‌ ای و بین ‌المللی روشن و مثبت است.

وزیر امور خارجه ظرفیت‌ های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ های نفت و گاز و جایگاه منطقه ای ایران و همچنین برنامه‌ های توسعه جمهوری اسلامی ایران را تشریح و خاطرنشان كرد: ظرفیت‌ های بسیار زیادی برای گسترش روابط فراهم است و دولت ایران هیچگونه مانعی برای روابط با ژاپن ندارد.

رییس دستگاه دیپلماسی در این سخنرانی رویكرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به مذاكرات هسته‌ ای را تشریح كرد و گفت: براساس توافق ژنو و برنامه اقدام مشترك گام نهایی شامل همكاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ‌ای است و براین اساس مشاركت ژاپن در صنعت هسته‌ ای ایران نیز فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش برخی كشورها برای ایجاد تردید و بحران در زمینه فعالیت هسته ‌ای ایران تصریح كرد: ایران هیچگاه به دنبال استفاده غیرصلح آمیز از انرژی هسته ‌ای نبوده است و این تبلیغات غیرواقعی و بحران ساز به تحریم ‌های ظالمانه و به عدم اعتماد متقابل منجر شده است.

ظریف عنوان كرد: تحریم‌ ها اراده ملت ایران برای دستیابی به تكنولوژی هسته ‌ای را مصمم تر كرده و به فضای بی اعتمادی دامن زده است.

وزیر امور خارجه ایران انتخابات ریاست جمهوری خرداد 92 و مشاركت بالاتر از 70 درصدی مردم ایران در انتخابات را ایجاد فرصت كم نظیر و تاكید ملت ایران برای ادامه راهی كه انتخاب كرده است، دانست.

وی تصریح كرد: ما نسبت به حل موضوع هسته ای مصمم هستیم و دلیل آن نیز این است كه جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ‌ای نبوده است و به آن نیاز ندارد و از نظر ما اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران چندان پیچیده نیست.

وی خاطرنشان كرد: ما مذاكرات با پنج بعلاوه یك را شروع كرده‌ ایم و به این مذاكرات متعهد هستیم و برای رسیدن به راه حل نهایی مصمم هستیم.

ظریف حفظ احترام و شان ملت ایران را بعنوان یك اصل مهم مورد تاكید قرار داد و گفت: این مذاكرات فرصت جلب اعتماد ملت ایران است.

وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش‌ هایی برای تداوم فشار و ادامه گسترش تحریم علیه ایران، اضافه كرد: عدم همراهی با سیاست غلط یك پیام روشن به كسانی است كه به دنبال ادامه راه‌ های اشتباه گذشته هستند.

كیدانرن فدراسیون شركت های بزرگ صنعتی ژاپن است كه از فدراسیون آهن و فولاد، نفت، تولید برق، خودروسازان، كشتی سازی، صنایع شیمیایی تشكیل شده است. موسسات مالی و بانك ها نیز از اعضای این نهاد اقتصادی هستند كه در سال 1946 تاسیس شده است و هم اكنون یك هزار و 300 شركت در آن عضویت دارند.

آساق**د.م**1611