۱۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۶:۰۶
کد خبر: 81077901
T T
۰ نفر
دانشجویان ژاپنی در دانشگاه آزاد زبان فارسی می آموزند

تهران- ایرنا- دانشجویان ژاپنی علاقه مند به زبان و ادب فارسی در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری می توانند در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهند.

به گزارش روز شنبه دانشگاه آزاد اسلامی، حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با ماكوتو هاچیوشی از اساتید بخش مطالعات فارسی دانشگاه توكیو گفت: زبان فارسی یك پیشینه تاریخی شگرف در منطقه شرق آسیا و شبه قاره هند دارد و هنوز آثاری به این زبان در كشورهایی مانند سنگاپور، مالزی، هند و چین به چشم می خورد.

وی در این دیدار اظهار امیدواری كرد كه با همكاری مركز مطالعات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه توكیو، دانشگاه آزاد بتواند در توسعه زبان فارسی در ژاپن و دیگر كشورها فعال باشد.

در این دیدار ماكوتو هاچیوشی ضمن تاكید بر این موضوع كه در دانشگاه توكیو بخشی به نام زبان فارسی و ایران شناسی ایجاد شده، خواستار گسترش همكاری دانشگاه آزاد اسلامی با این دانشگاه شد.

هاچیوشی ضمن اشاره به شروع همكاری با دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز از چهار سال پیش تاكنون گفت: پس از انعقاد قرارداد، تعدادی از دانشجویان دانشگاه توكیو را برای تعطیلات تابستان به ایران اعزام كردیم و آنها نیز در برنامه ای كوتاه مدت یك هفته ای در دانشگاه شیراز زبان فارسی فراگرفتند.

وی در رابطه با كارهایی كه در این مدت انجام شده، افزود: درزمان حاضر در بخش زبان فارسی و ایران شناسی دانشگاه مطالعات خارجی توكیو، استاد مدعو داریم كه از چهار سال پیش كه از واحد شیراز به این دانشگاه آمده مشغول تدریس است.

وی در رابطه با كارهای دیگری كه در این سال ها انجام شده، ادامه داد: دو سال پیش گروهی 11 نفره از اساتید دانشگاه شیراز به دانشگاه توكیو آمدند.

وی ضمن اشاره به كنفرانسی كه همان سال با همكاری دانشگاه توكیو و واحد شیراز دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: در این كنفرانس بزرگ و پراهمیت حدود 200 الی 250 نفر سخنرانی كردند.

هاچیوشی در رابطه با دانشجویان ژاپنی كه برای تحصیل به دانشگاه آزاد فرستاده شده بودند، گفت: دو سال پیش دو نفر از دانشجویان دانشگاه توكیو برای تحصیل در رشته زبان فارسی به دانشگاه آزاد واحد شیراز اعزام شدند كه در حال حاضر به ژاپن برگشته اند و به جای آنها یك نفر دیگر به دانشگاه شیراز اعزام شده است؛ به علاوه دو نفر دیگر هم قرار است مهرماه سال جدید برای ادامه تحصیل از توكیو به این واحد دانشگاهی بیایند.

وی یكی از دلایل علاقه دانشجویان توكیو برای اعزام به دانشگاه شیراز را جذابیت این شهر از لحاظ پیشینه تاریخی آن دانست.

پس از این دیدار، در رابطه با برنامه های آینده و در راستای ادامه همكاری دانشگاه شیراز و دانشگاه توكیو، فریدون رهنمای رودپشتی، معاونت برنامه ریزی دانشگاه اظهار داشت: قرار است در آینده نزدیك دانشجویان ژاپنی علاقمند به زبان و ادب فارسی در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری بتوانند در واحد علوم و تحقیقات ادامه تحصیل دهند كه در همین راستا قرار است موافقتنامه ای میان مركز مطالعات ایران شناسی توكیو و دانشگاه آزاد اسلامی به امضا برسد.

وی همچنین تصریح كرد همكاری این دو دانشگاه مورد استقبال و موافقت رییس دانشگاه آزاد است و قرار است ما هم دانشجویانی به دانشگاه توكیو بفرستیم.

معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد در پایان اظهار امیدواری كرد تا همكاری مركز مطالعات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه توكیو در راستای توسعه زبان فارسی در ژاپن تداوم داشته باشد.

فراهنگ(1)**9129**1588
۰ نفر