۱۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۹:۵۶
کد خبر: 81081609
T T
۰ نفر

خرافات در بازار سیاه اسكناس نو چه می كند؟!

۱۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۹:۵۶
کد خبر: 81081609
خرافات در بازار سیاه اسكناس نو چه می كند؟!

تهران- ایرنا- باز هم دلالی پول نو در آستانه نوروز رافات در بازار سیاه اسكناس نو چه می كند؟!

بهار 93 در راه است و بازار خریدهای نوروزی هر روز داغ تر و داغ تر می شود. هر سال اما در آستانه نوروز گرانی ها نیز از راه می رسند و بازار سیاه برخی مایحتاج مردم كه از ملزومات عید نوروز هستند، به دلیل كمبود در بازارهای مختلف به وجود می آید كه آن هم نتیجه ای جز تحمیل بار اضافه اقتصادی بر خانوارها ندارد.

امسال نیز حدود سه هفته مانده به نوروز، خرید و فروش اسكناس‌های نو رونق گرفته و بهای طلا و ارزهای معتبر خارجی افزایش یافته و پس از ماه‌ها ركود، بهای سكه‌ی طلا به مرز یك میلیون تومان نزدیك می‌شود كه نشان از آغاز گرانی های سال نو دارد.

اما نكته اینجاست كه همچون سال‌های گذشته دلالان و فعالان بازارهای سیاه با فروش اسكناس‌های نو و تا نخورده كاسبی كلان و پر سود خود را آغاز كرده اند تا بازار سیاه اسكناس نو بار دیگر ایجاد شود.

به این ترتیب است كه میدان فردوسی این روزها محل جولان دلالان ارز و دلار نیست، بلكه محلی است برای فروش اسكناس های تا نخورده با شماره سریال های ردیف كه معلوم نیست از كجا به دست دلالان رسیده است.

روایت های این دلالان برای بازار گرمی و فروش اسكناس ها نیز به نوبه خود قابل توجه است.

در اطراف میدان فردوسی، پیرمردی بساط كرده است. مرد جوانی 30 عدد اسكناس 500تومانی می‌خواهد. فروشنده 30 اسكناس جدا می‌كند. سریال اسكناس‌ها به ترتیب و پشت‌سر هم است.

دو اسكناس را بیرون می‌‌كشد و می‌گو‌ید قیمت این دو متفاوت است. پنج عدد آخر سریال اسكناس 3 است: 4133333. می‌گوید این، هم قیمتی است هم بركت دارد.

این اسكناس و اسكناس بعدی (شماره سریال بعدی‌اش) را بگذار لای قرآن. برایت بركت دارد و تو را پول‌باران می‌كند.

هر كدام از اسكناس‌های 500 تومانی 650 تومان قیمت دارد و این دو اسكناس، دانه‌ای هزار تومان. فروشنده توضیح می‌دهد در هر بسته صدتایی اسكناس فقط یكی، دو عدد اسكناس با شماره سریال رند پیدا می‌شود و همین برخی از اسكناس‌ها را قیمتی می‌كند.

پیرمرد توضیح می‌دهد كه هرچه اسكناس‌ها قدیمی‌تر باشد، رند بودن اعداد ارزش بیشتری پیدا می‌كند. اگر تمام اعداد شماره سریال یكسان باشد كه داستان بسیار متفاوت است و قیمت آن بسیار بالاست.

به این ترتیب است كه بازار اسكناس های نو داغ می شود و جالب اینجاست كه خریداران به این نكات توجه می كنند. انگار خرافات به خرید اسكناس هم راه یافته است.

در این میان از بازار خبر رسیده كه دلالان این بازار هیچگونه محدودیتی برای فروش به مشتریان ندارند و این روزها كه مشتریان زیادی هم دارند، با قیمت های بالا اسكناس های تانخورده را به مشتریان می فروشند. در بازار سیاه از اسكناس‌های 100، 200، 500 و 1000 تومانی گرفته تا اسكناس‌های 2 هزار تومانی، 5 هزار تومانی و حتی 10 هزار تومانی به چشم می خورد.

قیمت این اسكناس ها نیز متفاوت است و برخی از اسكناس ها مانند اسكناس های 10 هزار تومانی كه كمتر از سایر اسكناس ها متقاضی دارند، نسبت به اسكناس های 5 هزار تومانی، دوهزار تومانی و هزار تومانی كمتر است، به عبارتی نرخ اسكناس ها بستگی به فراگیری آنها در بازار دارد.

دلالان بازار سیاه اسكناس های نو، این اسكناس ها را به صورت بسته های 100 تایی به مشتریان می فروشند، به طوری كه قیمت هر بسته اسكناس 5 هزار تومانی به قیمت 520 هزار تومان، بسته اسكناس 2 هزار تومانی به قیمت 215 هزار تومان، اسكناس هزار تومانی به قیمت 113 هزار تومان، اسكناس 500 تومانی به قیمت 62 هزار تومان و اسكناس 200 تومانی 33 هزار تومان فروخته می شود.

قیمت هر بسته اسكناس 100 تایی 10 هزار تومانی نیز یك میلیون و 15 هزار تومان است، یعنی قیمت اسكناس ها بستگی به تعداد تقاضاهای مشتریان دارد، به طور مثال اسكناس های 5 هزار تومانی، 2 هزار تومانی و هزار تومانی كه مشتریان بیشتری دارند به قیمت های بالاتری هم به فروش می رسند.

این در حالی است كه در اصل بانك مركزی باید اسكناس نو را در اختیار بانك‌ها بگذارد تا از این طریق به دست شهروندان برسد اما كمتر كسی است كه بدون داشتن آشنا و پارتی بتواند نیاز خود را با مراجعه به بانك برطرف كند اما باز هم بخش بزرگی از اسكناس‌های نو امسال نیز مانند هر سال از كانال‌هایی كه شناسایی آنها برای ماموران و مسئولان نباید دشوار باشد، سر از بازار سیاه در ‌آورده است.

بر اساس اطلاعیه بانك مركزی، بانك‌های ملی، سپه، كارآفرین، اقتصادنوین، پست‌ بانك و بانك‌های عامل از بیستم اسفند تا پایان سال موظف به توزیع اسكناس نو هستند و از هر نوع اسكناس، یك‌صد برگ در اختیار متقاضیان قرار خواهند داد. بر این اساس شعب منتخب بانك‌ها در قبال تحویل اسكناس نو، مجاز هستند فقط معادل وجه را دریافت و درخواست وجه بیشتر تخلف محسوب می‌شود.

با این حال امسال هم اسكناس های نو در دستان دلالان می چرخد و مردم هم كه از بانك ها

ناامید هستند باز هم به دلالان روی می اورند تا هزینه ای اضافی در این روزهای گرانی بر خانوارها تحمیل شود و كسی هم پاسخگو نباشد!

منبع: پارسینه
۰ نفر