۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۹
کد خبر: 81091125
T T
۰ نفر
نماینده رشت: بسیاری از نمایندگان در زمین تندروهای مجلس توپ می زنند

تهران - ایرنا - نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه رییس مجلس ضربه گیر تندروهای مجلس است، گفت: جبهه پایداری توانسته است فضای درون مجلس را به خوبی در اختیار بگیرد و اكنون نمایندگان در زمین آنها توپ می زنند.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» كه از نمایندگان پیگیر برای راه اندازی فراكسیون سوم در مجلس شورای اسلامی است، در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا به تشریح صف بندی های سیاسی در مجلس و تعامل قوای مجریه و مقننه در دوره جدید پرداخت كه مشروح آن به شرح زیر است:



** ایرنا: معاون نظارت مجلس اعلام كرده ظرف سه ماه 1213 تذكر به دولت یازدهم داده شده است؛ دلیل رشد چشمگیر سوالات و تذكرات نمایندگان نسبت به دولت چیست؟

++ اینكه نسبت به دولت در مجلس محبت چندانی وجود ندارد، غیر قابل كتمان است؛ كوچكترین موضوعی كه از جانب دولت مطرح می شود، نسبت به آن واكنش منفی در مجلس به وجود می آید كه البته این موضوع را تاحدودی ساماندهی شده می دانم.

ایرادی كه نمایندگان مخالف تندروها در مجلس در قبال رفتار این افراد می گیرند این است كه آیا این پرسش هایی كه از دولت یا وزرا برخی می كنند، واقعا ایراد است؟ چرا در دولت قبل كه ایراداتی بسیار بیشتر و مهمتر از صحبت هایی كه شما می كنید، بود ولی در داخل مجلس نشسته و سكوت كرده بودید.

برای مثال به یكی از این نمایندگانی كه سوالات زیادی از دولت می پرسد، گفتم چرا شما این كار را انجام می دهید كه در پاسخ گفت، فردا باید جواب به نسل های آینده پاسخ دهیم تا تاریخ علیه ما قضاوت نكند!.

من به وی گفتم شما در مجلس هشتم هم حضور داشته و مشاهده می كردید كه چه اتفاقات تلخی در این كشور در حال رخ دادن است، این دغدغه و نگرانی امروز را نداشتید ولی بعد از دولت دهم این تراوشات از ذهن شما خارج شده است؟ فكر می كنم نوعی كم لطفی در حق دولت یازدهم وجود دارد.

البته از زمانی كه مجلس نهم شكل گرفت، پیچ انتقاد نسبت به دولت دهم نیز سفت تر شده و نسبت نقد و انتقاد نسبت به دولت دهم افزایش یافت، یعنی ناگهان پس از ورود مجلس نهمی ها، نقد و انتقاد به دولت دهم افزایش و تیزتر شد.

البته هنوز كسانی هستند كه از دولت گذشته دفاع می كنند؛ بالاخره همین حامیان دولت دهم امروز در مسیر دولت یازدهم كارشكنی كرده و هر موضوعی را بزرگ می كنند. البته جامعه این نوع حركت ها را نمی پذیرد كه مثلا وزیر آموزش و پرورش را استیضاح كنند.

این حركت ها عمدتا كارهای خوب و مطلوبی نیست و این عیب بزرگی است كه مردم و افكار عمومی خواهان موضوعی باشند و برخی از نمایندگان و مجلس كاری تصمیمی بگیرند كه مخالف افكار عمومی باشد.



** ایرنا- این رفتارها از نظر شما بیشتر سیاسی است یا با هدف كسب رای در حوزه های انتخابیه است؟

++ این كارها در حوزه انتخابیه رای ندارد؛ مردم نخواهند پذیرفت این همه علیه دولت حمله وجود داشته باشد. مجلس هنوز برای دولت كاری انجام نداده است. ما باید چیزی بدهیم و در قبال آن از دولت درخواست، مطالبه و نظارت كنیم.

دولتی یازدهم مجبور شد با بودجه سال 92 و كسری آن كه از قبل تنظیم شده بود، خود را هماهنگ كند.

بودجه سال 93 هم كه توسط نمایندگان مجلس نوشته شده است، هنوز به دولت تقدیم نشده است، ما به چهار وزیر وزارتخانه ها 4 بار رای اعتماد ندادیم، ما هنوز اقدامی نكرده ایم و مجلس هنوز كمكی نكرده است كه بخواهد بازخواست كند.



** ایرنا- آیا هیات رییسه مجلس در این زمینه كاری انجام داده است؟

++ كسانی كه مخالفان و منتقدان دولت هستند، به هیات رییسه انتقاد می كنند كه چرا هیات رییسه بسیاری از فشارها را می گیرد؛ شهادت می دهم كه آقای لاریجانی برای كمك و همراهی با دولت انصافاً یك تنه ایستاده است تا در كمك به دولت و خروج مجلس و دولت از دلچركینی ها و دلخوری ها خارج شوند.

اگر لاریجانی نبود و یا مواضع وی مقداری نسبت به دولت منفی بود، فضا نسبت به دولت از وضعیت فعلی شدیدتر می شد و قطعاً به طور داوم استیضاح ها در هیات رییسه اعلام وصول می شد.

تدبیری كه رییس مجلس در مواجهه با سوالات و تذكرات به كار گرفته، در نوع خودش منحصر به فرد است كه نتیجه آن را در نسبت تعداد سوال ها و پس گرفته شدن سوال می بینیم.



**ایرنا- این تدبیر آقای لاریجانی چیست؟

++ تقریبا هر شب در هیات رییسه جلساتی برای رفع ابهامات و اشكالات نمایندگان برگزار می شود؛ اعضای هیات رییسه مامورند كه وزرا را به هیات رییسه بیاورند و با نمایندگان سوال كننده جلسه مشترك بگذارند و ابهامات آنها را بررسی كند.

در این جلسات می توان بسیاری از مسایل را حل كرد؛ البته در هیچ كجای آیین نامه هم این موضوع نیامده و هیات رییسه می تواند سوالات را در صحن مطرح كند اما این كار هیات رییسه بسیاری از فشارها را كم می كند.



** ایرنا - با توجه به فاصله حدود 2 ساله میان انتخابات ریاست جمهوریو مجلس، برخی منتقدان دولت بر این عقیده اند كه چون مجلس با دولت نیست، پس دولت كارهایی را كه نمی تواند انجام دهد، به گردن مجلس می اندازد. برخی نیز بر این باورند كه بهتر است انتخابات دولت مجلس همزمان برگزار شود تا دیدگاه های یكسان با دولت به مجلس بروند.

++ وجود دیدگاه های یكسان بسیار خطرناك است؛ بسیاری از مفسده هایی كه در سال های گذشته در كشور به وجود آمد، ناشی از همین همراهی افرادی همسو در مجلس با دولت بود، این كه دولت و مجلس یك دست باشد، اصلا خوب نیست.

هرچند نباید تركیب نمایندگان مجلس با دولت یكدشت باشد به نحوی كه با هم نان و حلوا بخورند اما در عین حال این تركیب نباید هم به شكل تعارض باشد به نحوی كه هر چیز كوچكی را بزرگ كنند.

این كه دولت و مجلس با هم باشند، حلوا حلوا كنند و از ملت غافل شوند، فساد به وجود می آورد و از طرفی هم بخواهند اگر همواره بخواهند یكدیگر را تخریب كنند و مرتب وزیر به مجلس بیاورند، درست نیست.



**ایرنا- شما از اعضای فراكسیون رهروان ولایت هستند؛ چرا با این كه این فراكسیون اكثریت مجلس را در اختیار دارد، اما فضای مجلس در اختیار تندروها است؟

++ جبهه پایداری توانسته است از فضای درون مجلس بخوبی و به نحو احسن استفاده كند؛ تعداد كل نمایندگانی كه در تیم انتخاباتی آقای روحانی فعال بودند، كمتر از انگشتان دست است بنابراین قاطبه آنها كه طرفدار یا در ستاد افراد دیگر بودند كه انتخاب آقای روحانی را نپسندیدند.

جبهه پایداری و نمایندگان تندرو مجلس توانسته اند تفكرات نمایندگان را كه با آقای روحانی نبودند را جمع و به سمت خود هدایت كند به نحوی كه فارغ از عضویت آن ها در یك گروه خاص، اكنون در زمین تندروها در حال توپ زدن هستند.

برای مثال نماینده ای در انتخابات طرفدار آقای قالیباف و در عین حال منتقد آقای روحانی بوده است و اكنون جبهه پایداری ها در مجلس توانسته اند این گونه افراد را در مسیر اهداف خود به خدمت بگیرند.



**ایرنا- فراكسیون رهروان ولایت قصد تغییر رویه خود برای به دست گرفتن فضای كلی مجلس را ندارد؟

++ نقدی كه به فراكسیون رهروان ولایت داریم، این است كه این فراكسیون بخاطر حضور آقای لاریجانی دچار معذوراتی است؛ یعنی حضور آقای لاریجانی سبب شده تا فراكسیون نتواند بسیاری از كارها را انجام دهد.

بنابراین فراكسیون سومی در حال شكل گیری است كه از هم اكنون هم حمله به این فراكسیون تحت عنوان فراكسیون دولتی ها آغاز شده است در حالی كه این فراكسیون به هیچ عنوان دولتی نیست بلكه فراكسیون مستقلی است كه خارج از مجموعه پایداری و رهروان تعریف می شود اما به رهروان متمایل تر است هرچند كه معذورات رهروان را ندارد.



**ایرنا- فراكسیون اعتدال یا صدای ملت؟

++ بهتر اسم آن صدای ملت باشد، زیرا عنوان اعتدال شائبه دولتی بودن را تداعی می كند؛ قرار نیست یك فراكسیون دولتی ایجاد شود زیرا این فراكسیون می خواهد از حقوق ملت دفاع كند و در عین حالی می خواهد به دولت كمك كند اما اگر همین دولت بخواهد راه را اشتباهی برود، نمایندگان فراكسیون صدای ملت موظف خواهند بود در برابر آن بایستند.



** ایرنا- آیا جدا شدن این تعداد از نمایندگان از فراكسیون رهروان باعث قدرت فراكسیون اصولگرایان یا همان اعضای جبهه پایداری در مجلس نمی شود؟

++ فراكسیون رهروان ولایت دیگر نمی تواند پوست اندازی كند و وقتی نتواند خود را تغییر دهد و به روز كند، دیگر قرق خواهد شد؛ هر گروهی كه نتواند خود را به روز كند و در مسیر ملت حركت نكند، محكوم به فنا است.

ما به آقای لاریجانی احترام بسیاری قائل هستیم ولی حضور وی در فراكسیون رهروان ولایت مانعی بزرگی برای حركت های آینده این فراكسیون و اتخاذ مواضع خود شجاعانه است كه یكی از معذورات این فراكسیون پاسخ گویی آقای لاریجانی به مقامات ارشد نظام است. بنابراین فكر می كنم رهروان ولایت در آینده ای نچندان دور دچار مشكلات بزرگی می شود و نخواهد توانست نیازهای روانی دوستداران خود را برآورده كند.



** ایرنا- رویكرد نمایندگان تندروی مجلس نهم در برابر دولت یازدهم دادن تذكر به مسوولان اجرایی كشور بود، بعد از آن استیضاح وزرا باب شد اكنون نیز به سراغ شكایت از اعضای هیات دولت در كمیسیون اصل 90 رفته اند. فكر می كنید حد آخر این رویارویی كجاست؟

++ نكته جالب توجه این است كه برخی از دوستان ما در مجلس قبل از این كه حتی دولت یازدهم تشكیل شود به آن تذكر می دادند كه این موضوع در تاریخ مجلس بی سابقه است.

من فكر می كنم اگر ارتباط نمایندگان با مردم بیشتر شود و مردم هم از طریق رسانه ها بتوانند افكار عمومی خود را به نمایندگان برسانند، نمایندگان بهتر می توانند در زمینه های مختلف تصمیم گیری های موثری داشته باشند.



** ایرنا- فكر می كنید با این وضعیت در دور بعد تندروها مانند جبهه پایداری می توانند در مجلس حضور داشته باشند؟

++ موضع گیری مجلس بعدی قطعا با مواضع كنونی بسیار تفاوت خواهد كرد و این روند را اگر مجلسی ها ادامه دهند، اصلاح طلبان موقعیت بهتری پیدا خواهند كرد و اقبال بیشتری پیدا می كنند، پس باید گفت تندروها بیشتر در حال كمك به اصلاح طلبان برای فتح مجلس هستند.

البته باید گفت كه عملكرد اقتصادی دولت در انتخابات آتی كشور بسیار مهم است؛ دولت باید در شعارهایی كه داده موفق شود زیرا مردم قاضیان خوبی هستند.

باید گفت كه شیوه نامناسب توزیع سبد كالا به دولت ضربه زد و یك ریزش بالایی از دولت داشت و تدبیر دولت را به نوعی زیر سوال برد و طرف مقابل نیز از این موضوع بسیار استفاده كرد زیرا بهترین زمان برای حمله به دولت بود.

من به عنوان یك دوست فكر می كنم این حركت نادرست تاثیر منفی بسیاری در جامعه گذاشت اما حركت های بعدی دولت نیز بسیار مهم است.

برخلاف دولت قبل كه ساعت به ساعت افزایش تورم داشتیم اگر این دولت بتواند تورم را ثابت نگه دارد، اقدام خوبی انجام داده ایم و در جمیع جهات اگر اقدامات دولت خوب باشد سمت جامعه به سوی اعتدالیون خواهد بود.

اما اگر بخشی از اصلاح طلبان بیرون گود هستند و هنوز دولت از آنها استفاده نكرده، من فكر می كنم اواخر كار آنها به دولت حمله می كنند و حتی به مجلس هم حمله می كنند.

در آن زمان فضای نقد بسیار شده است و اصلاح طلبان خارج از گود شعارهای دولت را زیر سوال می برند و اگر اصلاح طلبان بتوانند خوب عمل كنند، فضا را در آینده حتی از اعتدالیون خواهند گرفت.

آنها در آینده هم مجلس را نقد خواهند كرد و هم دولت را؛ این فضا برای آنها مستعد است مگر این كه دولت در رویه های خود گام های محكم و قاطع تری بردارد و جای هیچ بحثی را نگذارد.



** ایرنا- چقدر مساله هسته ای در انتخابات آینده ریاست جمهوری و مجلس اهمیت دارد؟

++ من فكر می كنم روابط خارجی بسیار مهم تر از حل موضوع هسته ای است. روابط خارجی برای مردم بسیار مهم تر است. این كه ما بخواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم و تنش بی جهت نداشته باشیم موضوع بسیار مهمی برای مردم است.

البته ما در مواردی با برخی از كشورها موضوعاتی داریم هرگز حل نخواهد شد ولی بی خود و بی جهت با دنیا درگیر شدن فضای خوبی در كشور ایجاد نخواهد كرد.

دولت در این مسیر بسیار بسیار موفق بوده است و فكر می كنم بیشتر این موفقیت را مدیون آقای ظریف هستند.



**ایرنا- در مجموع عملكرد دولت یازدهم را در این مدت چطور ارزیابی می كنید و مهمترین نقطه مثبت آن چه بوده است؟

++ در حوزه سیاست خارجی به رغم همه انتقادهایی كه وجود دارد، دولت عملكرد مثبت و خوبی داشته و توانسته به دنیا بفهماند ایران به دنبال تنش نیست و سیاست تنش زدایی را دنبال می كند.

در حوزه اقتصاد هم عمده ترین بحث دولت تورم و ركود است كه سیاست دولت تاكنون جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی و رشد اقتصادی به عنوان دو اهرم كاهش تورم بوده است.

عملكرد دولت در تورم نقطه به نقطه خوب بوده و از آنجا كه تورم اثرات خود را بالای 6 ماه اثرات اقتصادی خود را مشخص می شودف به نظر می رسد دورنمای خوبی در این بخش داشته باشیم.

البته در این مدت اتفاقاتی هم افتاده كه خوب نبوده مثل داستان سبد كالا؛ از این دولت بیش از این انتظار می رفت با برنامه ریزی كار خود را پیش ببرد.

دولت در قانونگرایی نیز خوب عمل كرده است و بعد از 12 سال بودجه را در موعد مقرر به مجلس آورد.

البته باید گفت كه هنوز انتظار ما در شیوه بودجه ریزی برآورده نشده است؛ نظام بودجه نویسی كه خود اقتصاددانان دولت، شیوه های دولت های قبل را نقد می كردند، در بودجه 93 تكرار شد و انتظار می رود كه در سال آینده نظام بودجه ریزی دستخوش تحولات جدی شود.

در حوزه فرهنگی نیز بی انصافی هایی درباره دولت می شود برای مثال تلویزیون چندی پیش گزارشی پخش كرد كه بی انصافی بود مگر همه مشكلات فرهنگی زاییده همین دولت 6 -7 ماهه است؟

مشكلات فرهنگی كه امروز در كشور وجود دارد، از سنوات قبل بوده است اما این كه همه را جمع كنیم و بگوییم تذكر رهبری در باب موضوعات فرهنگی صرفا مربوط به این دولت است، این كار هدایت افكار عمومی و یك كار صرفا سیاسی است.

البته دولت هم باید مراقبت بیشتری كند و برخی اتفاقات نباید بیفتد و رسانه های وابسته به دولت هم توجه بیشتری كنند كه دچار اشتباه نشوند كه دولت هزینه آن را بپردازد.

سیام**9103**2025**9121**1535
۰ نفر