۱۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۸:۳۴
کد خبر: 81104815
T T
۰ نفر
يادي از فريدون آدميت پدر تاريخ نگاري نوين

تهران- ايرنا- مرحوم فريدون آدميت تاريخ‌پژوه معاصر كه از او به عنوان پدر تاريخ نگاري نوين ياد مي شود در طول عمر خود خدمات ارزشمندي به جامعه علمي كشور ارايه كرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبيات ايرنا، فريدون آدميت سال 1299 در تهران به دنيا آمد و فروردين‌ماه 1387 درگذشت. شهرت او به دليل پژوهش درباره تاريخ دوران مشروطه در ايران است.

آدميت در دارالفنون تحصيل كرد. سپس به دانشكده حقوق و علوم سياسي رفت و اولين اثرش را با عنوان اميركبير و ايران در 20‌سالگي منتشر كرد.

آدميت براي تكميل تحصيلاتش عازم فرنگ شد و دكتري تاريخ روابط ديپلماسي از دانشگاه اقتصاد و علوم سياسي لندن دريافت كرد.

او در سال 1330 به‌عنوان جوان‌ترين سفير ايران در سازمان ملل معرفي شد، اما به گفته عبدالله شهبازي - تاريخ‌پژوه - به‌دليل مخالفت با مواضع دولت وقت و انتشار نامه‌اي در مخالفت با جدايي بحرين از ايران، زودتر از موعد بازنشسته شد و پس از آن تنها به انتشار آثاري در زمينه‌هاي تاريخي پرداخت.

امير كبير و ايران، جزاير بحرين: تحقيق در تاريخ ديپلماسي و حقوق بين‌الملل، فكر آزادي و مقدمه نهضت مشروطيت ايران، انديشه‌هاي طالبوف تبريزي، انديشه‌هاي ميرزا فتحعلي آخوندزاده و انديشه ترقي و حكومت قانون از جمله آثار به‌جامانده از فريدون آدميت است.

شركت در چندين كنفرانس و انجام وظيفه در مقام داور بين‌الملل ديوان دائمي حكميت لاهه از فعاليت‌هاي ديگر آدميت بوده است.

آدميت با انجام حدود سه دهه كار پژوهشي توانست برخي از مهمترين رخدادهاي و جريانات عصر مشروطه را در نزديك به 25 كتاب تاليف كند و از اين بابت سهمي جدي در هدفمند ساختن و نيز جهت دادن به تاريخ نگاري علمي ايفا كند. از اين بابت وي را به حق پدر تاريخ نگاري نوين ايران بايد نام نهاد.

فراهنگ(2)** 1355**1569