اين پل در فاصله 18 كيلومتري غرب خوي بر روي دره عميقي كه رودخانه قطور از وسط آن مي گذرد بنا شده است.
طول آن 450 متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور 127 متر و عرض آن 8 متر و داراي 10 عدد پايه بتوني مسلح بوده كه شش عدد از اين پايهها به طرف خوي و چهار عدد از پايههاي بتوني به سمت رازي است و در مجموع داراي هشت دهنه است كه به صورت اكس به اكس در امتداد هم گسترش يافتهاند.
راه آهن ترانزيتي ايران و تركيه از روي اين پل مي گذرد و به ايستگاه مرز رازي مي پيوندد كه به نام راه آهن بين المللي ناميده شده و كشورهاي اروپائي را به آسيا متصل مي كند.
اين پل در سال 1347 توسط دو شركت ايراني و اتريشي، پي ريزي و پايههاي بتوني آن اجرا شده است و اسكلت فلزي و شاسي آن توسط آمريكاييها انجام گرفت.
ساخت اين پل در سال 1349 (1970 ميلادي) توسط يك زن مهندس آلماني به پايان رسيده است و در 1350 مورد بهره برداري قرار گرفت.
رژيم بعثي عراق در دوران هشت سال جنگ تحميلي، با توجه به اهميت استراتژيك اين پل، اقدام به 9 حمله هوايي و شش بار بمباران اين پل كرد كه آسيبهاي زيادي بر پايه هاي فلزي و شاسي ها و پايه هاي بتني آن در اين حمله ها وارد شد و چندين شهيد در اين حملات جان خود را تقديم اسلام و انقلاب كردند.
بعد از جنگ تحميلي، اين پل كه خسارات وارده بر آن 30 درصد برآورد شده بود، توسط مهندسان ايراني در ارديبهشت 1374 مرمت شد.
پل قطور در دره مصفا و زيبا و خوش آب و هواي قطور قرار گرفته است كه به سبب عظمت و شكوهش قابل توجه بوده، و روزانه به ويژه در ايّام نوروز و روزهاي تعطيلي گردشگران زيادي را از اقصي نقاط كشور به سوي خود جلب مي كند.
7128/581
خوي، اروميه - ايرنا - پل هوايي قطور خوي، بزرگترين پل هوايي در كشور و خاورميانه است كه با طبيعتي زيبا و بكر همه ساله گردشگران زيادي را براي بازديد به سوي خود جذب مي كند.