۱۷ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۲۴
کد خبر: 81109355
T T
۰ نفر

دنياي اقتصاد در يك نگاه

۱۷ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۲۴
کد خبر: 81109355
دنياي اقتصاد در يك نگاه

تهران - ايرنا - «قطب‌نماي فاز دوم يارانه» و «روحاني: برخي تلاش دارند دولت را به حاشيه مشغول كنند» موضوع هاي مهم صفحه نخست روزنامه دنياي اقتصاد در روز يكشنبه است.

اين روزنامه تيتر يك را به موضوع قطب‌نماي فاز دوم يارانه اختصاص داد و نوشت: هيات دولت، آيين‌نامه اجرايي فاز دوم هدفمندي را تصويب كرده كه بر اساس آن، چگونگي ثبت‌نام از متقاضيان دريافت يارانه و نحوه پرداخت آن به مردم و همچنين تبعات دريافت يارانه در صورت تمكن مالي متقاضيان يارانه نقدي، مشخص شده است. بر اساس اين آيين‌نامه، سرپرستان خانوار از 20 فروردين‌ماه مي‌توانند فرم ثبت‌نام دريافت يارانه نقدي را دريافت كرده و اطلاعات مالي خود را در اختيار سازمان هدفمندي يارانه‌ها قرار دهند.

روحاني: برخي تلاش دارند دولت را به حاشيه مشغول كنند، تيتر ديگر اين روزنامه است. حسن روحاني ظهر ديروز به مسجد سلمان‌فارسي در ساختمان پاستور رفت و با جمعي از مديران و كاركنان نهاد رياست‌جمهوري ديدار كرد. او از لزوم «حفظ انسجام و وحدت در كشور» سخن گفت و با اشاره به پيشرفت‌ها و دستاوردهاي دولت در عرصه‌هاي مختلف بر ضرورت «تلاش، انسجام و همدلي در مسير خدمت به مردم و اعتلاي كشور» تاكيد كرد. او با گلايه و انتقاد از عملكرد برخي گروه‌ها كه با «بهانه انتقاد قصد تخريب دولت» را دارند گفت: «امروز برخي قصد دارند تا دولت را به حاشيه‌ها مشغول كنند تا ما از اصل كار باز بمانيم.»

روزنامه دنياي اقتصاد به موضوع شروط رونق بازار مسكن 93 پرداخت و نوشت: انبوه‌سازان با شروع سال جديد، در شوك ناشي از تصويب قوانين مالياتي اسفند سال گذشته كه بندهايي از آن فروش خانه‌هاي دست‌اول را مشمول پرداخت ماليات مي‌كند به سر مي‌برند و مسير سرمايه‌گذاري‌هاي ساختماني در سال93‌را مبهم و پرمانع ارزيابي مي‌كنند. آنچه بر نگراني فعالان بازار ساخت ‌و ساز از بابت توجيه ‌اقتصادي كار ساختماني در سال‌جاري مي‌افزايد، حجم زياد آپارتمان‌هاي خالي است كه گفته مي‌شود توان خريد آنها از سوي تقاضاي‌ مصرفي، موجود نيست.

تصوير آماري از روند رشد اقتصادي تيتر ديگر اين روزنامه است. بانك مركزي رشد اقتصادي در نيمه اول سال قبل را منفي 1/3 درصد اعلام كرد. اين بانك در كنار انتشار آمار مقدماتي مربوط به اين دوره در رقم مربوط به رشد نيمه نخست سال 91 بازنگري كرد. اين بازنگري به دليل تجديدنظر در آمار پايه بخش كشاورزي صورت گرفته است. رقم رشد نيمه اول سال 91 پس از بازنگري به منفي 3/6 درصد كاهش يافته است. در آمار مربوط به سال 92 با وجود ثبت رشد منفي 4 درصد نكات اميدوار‌كننده وجود دارد: كاهش سرعت رشد منفي، افزايش مخارج بخش خصوصي، كاهش واردات و افزايش صادرات.

روزنامه دنياي اقتصاد عنوان احتمال تغيير تعرفه واردات خودرو با افزايش قيمت بنزين را بازتاب داد و نوشت: معاون امور گمركي گمرك با اشاره به اينكه فعلا در سال 93 تغييري در تعرفه واردات خودروهاي بنزين‌سوز صورت نگرفته، گفت: اگر قيمت بنزين در اول ارديبهشت ماه به سمت تك نرخي شدن حركت كند، احتمالا تغييراتي در تعرفه واردات خودرو اعمال شود. محمدرضا نادري در رابطه با تعيين تكليف تعرفه واردات خودرو كه قرار بود در روزهاي پاياني سال 92 اعلام و به گمركات ابلاغ شود، اظهار كرد: فعلا با توجه به پيشنهادهاي مختلف هيچ تغييري در تعرفه واردات خودروهاي بنزين‌سوز صورت نگرفته و طبق مصوبه هيات وزيران ثبت سفارش و ورود كالاهاي گروه 10 به‌استثناي خودروهاي 2500 سي‌سي به بالا با پرداخت دو برابر سود بازرگاني آزاد است.

**2002**9131
۰ نفر