۲۸ فروردین ۱۳۹۳، ۱۱:۳۷
کد خبر: 81126218
T T
۰ نفر
روسیه: خودداری آمریكا از صدور روادید برای نماینده ایران در سازمان ملل نقض تعهدات واشنگتن  است

مسكو - ایرنا - وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام كرد: خودداری آمریكا از صدور روادید برای نماینده دائمی جدید ایران در سازمان ملل متحد نقض تعهدات بین المللی واشنگتن است.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: تصمیم آمریكا مبنی بر عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی نماینده جدید ایران در سازمان ملل تعجب آور است.

در بیانیه اضافه شده است: این اقدام مغایر با تعهدات آمریكا به عنوان كشور میزبان سازمان ملل است و آن را جز ابزار برای فشار سیاسی بر یك كشور عضو این سازمان نمی توان تلقی كرد.

وزارت خارجه روسیه یادآوری كرده است: مطابق با بند 4 موافقت نامه مورخه 26 ژوئن سال 1947 میان سازمان ملل و دولت آمریكا در مورد مكان استقرار نهاد مركزی سازمان ملل، حكومت فدرال و ایالت ها و مقامهای محلی آمریكا نمی توانند مانع سفر مقامهای كشورهای عضو سازمان ملل شوند.

در بیانیه گفته شده است: در این سند تاكید شده است بند 4 صرف نظر از روابط آمریكا با كشورهای عضو سازمان ملل اعمال می شود.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه روسیه، در مورد عدم صدور روادید ابوطالبی خاطرنشان شده است: این گونه اقدامات آمریكا با توجه به دشوار كردن فعالیت سازمان ملل متحد، موجب نگرانی است.

با اتمام دوره نمایندگی 'محمد خزاعی' سفیر ایران در سازمان ملل متحد، حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید كشورمان در این سازمان معرفی شد.

در پی معرفی ابوطالبی، ابتدا سنای آمریكا در 7 آوریل /18 فروردین ماه و سپس مجلس نمایندگان این كشور در 10 آوریل/21 فروردین با تصویب قانونی با ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاك این كشور مخالفت كردند.

این در حالی است كه 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه كشورمان كه به مدت هشت سال نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود، از ابوطالبی به عنوان یكی از مجرب ترین، منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات های ایران و مناسب برای نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نام برده و گفته است كه او سابقه سفارت در ایتالیا ، بلژیك و استرالیا را دارد و پیش از این نیز بارها به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران به نیویورك سفر كرده و در جلسات سازمان ملل حضور داشته است.

ˈمرضیه افخمˈ سخنگوی وزارت خارجه هم در واكنش به رفتارهای آمریكا اظهار داشت: رفتار دولت آمریكا در قبال نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قابل قبول نیست.

وی افزود: دكتر حمید ابوطالبی گزینه جمهوری اسلامی ایران برای نمایندگی در سازمان ملل متحد است و او در زمره بهترین دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود كه در دهه هفتاد (هجری شمسی) بصورت رسمی برای حضور در سازمان ملل متحد، روادید آمریكا را دریافت كرده بود.

اروپام/2242**۵۱۸**1566

سرخط اخبار جهان