۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۸:۱۹
کد خبر: 81148057
T T
۰ نفر
روان سازی صادرات غیرنفتی اولویت نخست توسعه اقتصادی است

تهران - ایرنا - یك كارشناس مسایل اقتصادی حمایت از تولید داخلی و روان سازی صادرات غیرنفتی را اولویت نخست توسعه اقتصادی دانست و افزود: تنوع و افزایش صادرات غیرنفتی علاوه بر بعد اقتصادی و ارزآوری برای كشور، یك راه حل سیاسی برای پیشبرد اهداف دولت تلقی می شود.

مهرداد كیانیان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان آنكه صادرات غیرنفتی فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است، افزود: به احتمال زیاد با كاهش تحریم ها، صادرات غیرنفتی افزایش خواهد یافت از این رو ایران با برخورداری از منابع سرشار طبیعی می تواند با تولید و صدور محصولات غیرنفتی؛ در دنیا و خاورمیانه از جایگاه ویژه ای برخوردار شود.

وی با بیان آنكه طی نیم قرن گذشته نفت نه تنها مهمترین كالای صادراتی، بلكه عامل موثر بر برنامه ها و تحولات اقتصادی ایران بوده است، افزود: به طور كلی اقتصاد تك محصولی و وابستگی به صدور مواد خام و اولیه از جمله مشكلات كشورهای در حال توسعه است كه آثاری منفی بر ساختار اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی این كشورها برجای گذاشته است.

این اقتصاددان ادامه داد: از آنجا كه بخش عمده درآمدهای ارزی كشورهای در حال توسعه فقط با صدور یك یا چند قلم مواد خام و اولیه حاصل می شود، در برابر ناملایمات و تحریم های خارجی، ساختاری شكننده خواهند داشت به طوری كه در چنین شرایطی، هرگونه نوسان غیرعادی در قیمت این كالاها، بر ساختار اقتصادی آنها تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: با وجود آثار و پیامدهای اتكا به درآمدهای حاصل از نفت خام و تاكید مداوم بر توسعه صادرات غیرنفتی، گویا هنوز باور و عزم ملی برای رشد و توسعه صادرات در جامعه وجود ندارد كه این امر ناشی از نبود فرهنگ صادرات و عزم ملی برای توسعه صادرات است.

كیانیان با بیان آنكه در شرایط فعلی اقتصاد ایران، توسعه صادرات غیرنفتی از مهمترین مسائل سیاسی و اقتصادی محسوب می شود، افزود: از این رو آگاهی از سیاست تشویقی اعمال شده در جهان و بررسی لوایح و قوانین به منظور تشویق و افزایش توسعه صادرات در داخل كشور، امری ضروری است.

این كارشناس اقتصادی توانمندسازی بخش خصوصی را لازمه حمایت و تدام تولید ملی دانست و افزود: باید اجازه دهیم بخش خصوصی در اقتصاد كشور بالندگی و دولت نیز بر عملكرد این بخش نظارت دقیق داشته باشد.

وی؛ دنبال كردن ابلاغیه سیاست های اقتصاد مقاومتی را در راستای افزایش تولید و صادرات غیرنفتی ارزیابی كرد و افزود: از آنجا كه صادرات به كشورهای همسایه برای ایران مزیت هایی را به همراه دارد، باید این بخش در اولویت برنامه های اقتصادی كشور قرار داده شود.

كیانیان با تاكید بر اینكه اقتصاد پایدار تا حد زیادی به توسعه صادرات و كسب بازارهای مطمئن در كشورهای مختلف وابسته است، افزود: باید با اعمال سیاست های صادراتی مستمر و پایدار بر توسعه صادرات غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی به ویژه به كشورهای همسایه اصرار داشته باشیم.

وی با بیان آنكه حجم فعلی صادرات كشور نسبت به واردات در رتبه پایین‌تری قرار دارد، افزود: با اینكه ایران عزم خود را برای خودكفایی در بخش های مختلف اقتصادی جزم كرده اما همچنان واردات بیش از صادرات است و منابعی كه از فروش نفت و پتروشیمی و صادرات به دست می‌آید، هزینه واردات می‌ شود.

این كارشناس اقتصادی عواملی چون دشواری تهیه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید كالاهای صادراتی، ضعف ساختار تولید، ضعف صنعت بسته بندی و حمل و نقل، عدم انطباق كیفیت كالاهای تولیدی با نیاز بازارهای مصرف خارجی، توسل به روش های تجاری سنتی، توجه به منافع كوتاه مدت، كافی نبودن نقدینگی صادركنندگان برای تداوم فعالیت اقتصادی، مشكل قیمت گذاری كالاهای صادراتی، نبود مشوق های لازم برای صادرات، مشكل مالیاتی و اخذ عوارض گوناگون از صادر كنندگان، استفاده نكردن از منطقه آزاد تجاری برای تحقق اهداف صادراتی كشور و بسیاری مشكلات درون مرزی را برخی از معضلات توسعه صادرات كشور برشمرد.

اقتصام (4)1070**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد