۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۱۶
کد خبر: 81149091
T T
۰ نفر

سنگربانان جبهه تعلیم و تربیت را دریابیم

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۱۶
کد خبر: 81149091
سنگربانان جبهه تعلیم و تربیت را دریابیم

تهران - ایرنا - این روزها همه جا صحبت از معلم و گرامیداشت مقام كسانی است كه دست فرزندان این سرزمین را گرفته و قدم به قدم برای رسیدن به قله های دانش و دانایی همراهی می كنند، یارانی مهربان و صبور!

صرف نظر از تقدیر و تبریك، لازم است تا بار دیگر نیازها و خواسته های این قشر زحمتكش مرور شود، تا شاید در این میان راهكارهایی عملی برای گره گشایی از مشكلات معلمان و فرهنگیان پیدا شود.

هر چند كه توجه به معلمان و فرهنگیان نیاز به مناسبت ندارد اما بزرگداشت هفته معلم بهانه خوبی است تا از تنگناها و مسایل مختلفی كه با آن دست و پنجه نرم می كنند جویا شویم.

مشكلات معیشتی شاید اولین مساله ای است كه با شنیدن نام معلمان در ذهن تداعی شود، چرا كه این قشر همواره آموخته اند و پرورش داده اند و در لابلای كتاب ها گویی این مفهوم زیبا كه علم بهتر از ثروت است را با روح و جان خود عجین كرده اند.

آنها خود آموخته اند كه جوانمردی، بی دریغ بخشیدن و محبت كردن را با پول وثروت نمی توان به دست آورد و باید از سفره روزگار لقمه محبت به دهان گرفت و بی هیچ چشمداشتی همان لقمه محبت را با دانش آموزان تقسیم كرد.

اما این دل های صبور و این متانت نباید از یادها ببرد كه معلمان نیز برای اداره زندگی روزمره خود نیاز دارند به خواسته های آنها توجه شود و به عنوان قشری كه با پرورش و تربیت مغز هزاران انسان سر و كار دارند، باید شرایط برای آنها به گونه ای باشد كه دغدغه ای جز آموزش نداشته باشند.



** ارایه بیمه طلایی فرهنگیان با تغییرات جدید از اول خرداد

اتمام كارت بیمه طلایی فرهنگیان در فروردین و تمدید مهلت آن تا پایان اردیبهشت ماه جاری تهمیدات تازه ای اندیشیده شده ، با رایزنی وزارت آموزش و پرورش و بیمه تسهیلات این كارت با شكل و شیوه جدید در اختیار فرهنگیان و معلمان قرار گیرد، موجب نگرانی این قشر شد.

با توجه به اینكه اكنون بیش از یك میلیون و 800 هزار فرهنگی تحت پوشش بیمه طلایی فرهنگیان قرار دارند، این دغدغه از آنجا شكل جدی به خود گرفت كه برخی مراكز و خدمات درمانی از ارایه تسهیلات به فرهنگیان دارنده كارت طلایی خودداری كرده و بعضا هزینه مواردی چون دندانپزشكی و عینك كه زمزمه های حذف آن در كارت جدید به گوش می رسید، را پرداخت نكردند.

این در حالی است كه مدیر كل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خبری با بیان اینكه كارت بیمه طلایی فرهنگیان از اول خردادماه با اعمال تغییرات و اصلاحات ارایه می شود، گفت: برای اینكه وقفه ای در ارایه خدمات به فرهنگیان ایجاد نشود قرارداد كارت بیمه طلایی فرهنگیان تا پایان اردیبهشت تمدید شد.

فرشید سیاری اظهار داشت: این تصمیم به منظور جلوگیری ازهر گونه وقفه در ارایه خدمات درمانی به فرهنگیان اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: اكنون بیمه ایران شرایط خود را برای گرفتن تاییدیه به بیمه مركزی فرستاده است تا با اعمال تغییرات از اول خردادماه به اجرا درآید.

مدیر كل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: برخی هزینه های درمانی از جمله هزینه بیمارستانی، تعرفه های ویزیت، دارو و آزمایشات با شرایط قبل بدون سقف و تسهیل در كارها ادامه می یابد.

وی توضیح داد: بخشی از این تعهدات كه قرار است حذف شود تاثیر چندانی در ارایه خدمات درمانی به فرهنگیان ندارد اما به كاهش حق بیمه كمك می كند كه از جمله آنها می توان به هزینه عینك اشاره كرد.

كارشناس حوزه آموزش و پرورش در رابطه با برخی مشكلات فرهنگیان و معلمان به خبرنگار ایرنا گفت: اكنون مشكل اصلی، كارت بیمه طلایی فرهنگیان است كه اداره بیمه اعلام كرده از اردیبهشت ماه خدمات دندانپزشكی و عینك را با این كارت محاسبه نمی كند.

علی پورسلیمان اظهار داشت: فرهنگیان همچنین در پایان ماه فروردین پس از دریافت فیش های حقوق خود شاهد تغییرات مبنی بر افزایش حقوق نبودند و حتی حقوق این ماه نسبت به سال گذشته نیز كاهش پیدا كرده بود.

این كارشناسان اظهار كرد: صدور احكام جدید مبنی بر افزایش حقوق فرهنگیان در سال جاری نوید بخش خبرهای خوش برای این قشر بود اما در عمل اجرایی نشد.

وی گفت : با توجه به مندرجات حكم، كل افزایش سال تحت عنوان مقرری ماه اول كسر شده است، از طرفی مالیات مستمر كه باید تا سقف 12 میلیون ریال معاف باشد و برمازاد آن 10 درصد مالیات مستمر تعلق گیرد، اما در این مورد قانون عملیاتی نشده و سقف معافی سال 1392 اعمال شده است.

پورسلیمان اظهار داشت: نكته دیگر آن است كه مقرری ماه اول تا قبل از تصویب قانون مدیریت خدمات كشوری، از حقوق فرهنگیان كسر و به حساب صندوق بازنشستگی كشور واریز می شد و البته این مبالغ به صورت امانت نزد صندوق بازنشستگی می ماند تا پس از بازنشستگی كارمند، مجددا به او پرداخت شود، اما این مبالغ، هیچ گاه به فرهنگیان و معلمان پرداخت نشده است.

این معلم و استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: با تصویب قانون مدیریت خدمات كشوری از اول فروردین ماه 1388 مقرر شد تا مقرری ماه اول از حقوق معلمان كسر نشده و به آن ها پرداخت شود، در حالی كه این مبالغ در فروردین امسال از فرهنگیان كسر شده است.

پورسلیمان تصریح كرد:‌ البته مسئولان آموزش و پرورش در این رابطه توضیحاتی داده اند كه به هیچ وجه قانع كننده نیست.

وی با بیان اینكه معلمان انتظار دارند در سیاستگذاری ها و برنامه های آموزش و پرورش جایگاهی داشته باشند، توضیح داد: با گذشت چندین ماه از دولت تدبیر و امید معلمان هنوز چشم انتظار فعال كردن تشكل های مردم نهاد هستند.

این كارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینكه سازمان معلمان ایران و تشكل ها همچنان بر حمایت خود از دولت تدبیر و امید ثابت قدم هستند، افزود: این تشكل ها انتظار دارند وزیر آموزش و پرورش بیشتر به نظر تشكل ها توجه كند.

پورسلیمان مستاجر بودن حدود 40 درصد معلمان را از دیگر دغدغه ها و مشكلات این قشر برشمرد و گفت: همچنین بر اساس قانون خدمات كشوری به بسیاری از كاركنان دولت حق مسكن پرداخت می شود كه البته معلمان چنین حقوقی را دریافت نمی كنند و این نوعی تبعیض است.

وی ادامه داد: در حكم های كارگزینی معلمان، بندی با عنوان تفاوت تطبیق كلان شهرها و یا فوق العاده سختی كار وجود دارد كه یك ماده قانونی است اما عملا چنین چیزی برای معلمان در نظر گرفته نمی شود و یا درصدآن بسیار ناچیز است.



** خبرهای خوش آموزش و پرورش در سال جاری برای معلمان

كارشناسان صندوق ذخیره فرهنگیان در اوایل امسال اعلام كردند كه ارزش دارایی های اعضای این صندوق در مقایسه با میزان واریزی آنان به موسسه از بدو تاسیس تا پایان سال مالی (31 شهریور 1392) 10 برابر افزایش می یابد.

این خبر روزنه امیدی برای اعضا بود تا فرهنگیان و معلمان با دلگرمی بیشتر به سرمایه خود در این صندوق امیدوار باشند.

این صندوق همچنین اعلام كرد: فرهنگیان عضو این موسسه از بدو تاسیس موسسه (1373) تا پایان شهریور 1392 حدود شش هزار و 323 میلیارد ریال به صندوق ذخیره واریز كرده اند و مجموع منابع موسسه اعم از واریزی اعضاء، واریزی دولت و سود ناشی از فعالیت های اقتصادی در همین بازه زمانی 19 ساله به 31 هزار و 403 میلیارد ریال افزایش یافته است.

طبق برآوردهای اولیه، با تجدید دارایی و محاسبه ارزش افزوده، جمع منابع صندوق ذخیره فرهنگیان به بیش از 60 هزار میلیارد ریال افزایش می یابد كه 10 برابر مجموع واریزی اعضا است.

پرداخت حقوق مالكانه به فرهنگیان نوید دیگری از سوی صندوق ذخیره فرهنگیان بود چرا كه فرهنگیان عضو صندوق ذخیره تاكنون فقط از سود تقسیم شده حاصل از سرمایه گذاری ها، واریزی خود و واریزی دولت بهره مند می شدند و قرار است حقوق مالكانه فرهنگیان عضو صندوق ایفاد شود.

همچنین براساس تصمیم جدید هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان، بازنشستگان از این پس می توانند همچنان به عضویت خود در صندوق ادامه بدهند و از مزایای اقتصادی این عضویت بهره مند شوند.

پیش از این، عضویت فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان پس از صدور حكم بازنشستگی معلمان لغو می شد.

دیگر خبر خوش وزارت آموزش و پرورش برای فرهنگیان و معلمان این بود كه افزایش ضریب حقوق فرهنگیان از اردیبهشت ماه امسال به حساب مستخدمین رسمی و پیمانی این وزارتخانه واریز می شود.

برغم مشكلات اعتباری در فروردین ماه، كل اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت حقوق كاركنان تامین و به خزانه كل كشور اعلام شد.

معاون وزیر آموزش وپرورش در این باره با اشاره به اینكه پرداخت حقوق و مزایای فرهنگیان كشور در اواخر فروردین ماه انجام و مبالغ مورد نظر به حساب آنان واریز شده است، در مورد كسورات قانونی حقوق تصریح كرد سقف درآمد مشمول مالیات به تمامی پرداخت های افراد تعلق گرفت و با احتساب معافیت مالیاتی، هركس در طبقه درآمدی خود مشمول آن شد و این امر توسط ذی حسابان و امور مالی ادارات كل استان ها مجددا كنترل شد.

طرح رتبه بندی معلمان از دیگر مواردی بود كه رییس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی آن را از برنامه های دولت و مجلس در سال جاری عنوان كرد.

محمد مهدی زاهدی اظهار داشت: دولت و مجلس تعامل و همكاری خوبی برای رفع مشكلات آموزشی كشور از جمله رسیدگی به امور معلمان دارند.

طرح رتبه بندی معلمان یكی از نظام های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است اما به دلیل برخی مشكلات مورد تایید مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته و اكنون وزارت آموزش و پرورش در صدد است تا با رفع برخی ابهامات این طرح را با تصویب مجلس به اجرا در آورد.

وزیر آموزش و پرورش نیز در اوایل سال جاری اعلام كرد: با تصویب اصلاح ماده واحده امكان شركت فرهنگیان دارای مدرك معادل در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر در شورای عالی انقلاب فرهنگی از این پس فرهنگیان دارای مدرك معادل می توانند در آزمون ورودی مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد شركت كنند.

علی اصغر فانی اظهار داشت: آن دسته از فرهنگیانی كه دارای مدرك معادل فوق دیپلم و یا مدرك معادل كارشناسی هستند؛ پس از ارزشیابی مدارك آنها، نسبت به مدارك معادل كاردانی 70 تا 75 درصد و كارشناسی 60 تا 65 درصد واحدهای گذرانده شده، پذیرفته می شوند.

به نظر می رسد برغم تمامی این تلاش ها و در حالی كه 700 هزار نفر از جمعیت یك میلیون و هزار و 200 نفری فرهنگیان را معلمان تشكیل می دهند، هنوز مشكلات بسیاری بر زمین مانده كه عزم جدی و همتی مضاعف می طلبد تا باری از دوش معلمان برداشته شود تا غم نان، غم آموزش و تربیت را تحت الشعاع قرار ندهد.

از: مریم جلوداران

فراهنگ (5)**1883**1601**
۰ نفر