۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲
کد خبر: 81154910
T T
۰ نفر
دلاوریم نه دلواپس

تهران-ایرنا-سخنان دیروز «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس محور اصلی خبرها، گزارش ها و تحلیل های روزنامه های امروز چاپ ایران بود.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.



***دلاوریم نه دلواپس

ظریف دیروز برای دومین بار از زمان قرار گرفتن در جایگاه وزیر امور خارجه، به صحن علنی مجلس فراخوانده شد تا به پرسش «رضا كریمی قدوسی» نماینده ی مردم مشهد و یكی از مخالفان توافق هسته یی ایران با گروه 1+5 پاسخ دهد؛ پاسخی كه سرانجام این نماینده را قانع كرد.

آنچه بیش از هر چیز سخنان دیروز ظریف را در فضای رسانه یی خبرساز كرد، این جمله ی وی بود كه «ملت دلاوریم نه دلواپس». بسیاری از روزنامه ها علاوه بر اینكه این بخش از صحبت های وزیر امور خارجه را تیتر نخست خود قرار دادند، آن را پاسخ ظریف به نشست تازه ی مخالفان توافق هسته یی با عنوان «دلواپسیم» ارزیابی كردند.

روزنامه ی «شرق» سخنان ظریف را عنوان نخست خود قرار داد و در گزارش خود از تحولات دیروز مجلس نوشت: «به‌جای سفسطه بفرمایید كه از پاسخ آقای ظریف قانع شده‌اید یا نه؟» «علی لاریجانی» این جمله را با وسواس و تاكیدی خاص به «جواد كریمی‌قدوسی» می‌گوید و نماینده مشهد هم به‌هیچ‌روی حاضر نیست عبارت «قانع شدم» را بر زبان آورد. او تنها می‌گوید: «نظرم را اعلام كردم.» اما منظور كریمی‌قدوسی از این اعلام نظر، همان رضایتی است كه برزبان‌آوردن آن، برایش بسیار دشوار شده، نه‌تنها برای او، كه برای برخی دیگر از دلواپسان بهارستان. روز گذشته، روز تلخی برای جبهه پایداری‌ها بود. روز غلبه «دیپلمات دلاور» بر «دلواپسان» هسته‌ای. نه‌تنها برنامه جبهه‌پایداری‌ها برای كارت زرد به ظریف به سرانجام نرسید كه 75درصد از نمایندگان مجلس از پاسخ عباس آخوندی، وزیر راه، مسكن و شهرسازی هم راضی شدند. فریاد ظریف در صحن علنی می‌پیچد كه در موضوع هسته‌ای و دفاع از مصالح نظام «ما ملت دلاوریم نه دلواپس» و اینكه «مواضع ما عین مواضع امام (ره) و رهبری است.» او همچنین برای حل مسایل هسته‌ای و همگرایی ملی، دست نیاز به‌سوی تمام نمایندگان دراز می‌كند، نمایندگانی كه حالا بیش از گذشته بر مسیر اعتدال گام برمی‌دارند.

شرق همچنین سرمقاله ی خود را با عنوان «رفراندوم هسته‌ای، بی‌اطلاع قبلی» به بررسی تحولات دیروز مجلس اختصاص داد. «محمدرضا تابش» نماینده ی مجلس در این سرمقاله به تعامل میانه روهای مجلس با سكاندار دیپلماسی دولت اعتدال اشاره كرد و نوشت: گویی نمایندگان برحسب ضرورت‌های روز جامعه به دریافت درستی از خواست و نیاز مردم رسیده‌اند؛ اینكه «خانه ملت» محل منازعه جناحی نبوده و شرایط اقتصادی دشوار امروز نیازمند نگاهی روبه‌اصلاح امور است. حالا نماینده، اصولگرا باشد یا اصلاح‌طلب یا معتدل؛ مهم دنبال‌كردن خواسته‌های عمومی مردم است و تلاش برای حل مشكلات پیش‌روی جامعه. اتفاق رخ‌داده در صحن علنی مجلس به‌هنگام حضور وزیر امورخارجه و وزیر راه‌وشهرسازی اتفاق تعیین‌كننده‌ای در طیف‌بندی‌های سیاسی مجلس بود. حتی اگر جناب آقای كریمی قدوسی هم از پاسخ ظریف قانع نمی‌شدند، رای بالای نمایندگان به‌خوبی می‌توانست همراهی اغلب نمایندگان با سیاست‌های هسته‌ای دولت حسن روحانی را نشان دهد. نكته اصلی اینكه روز گذشته، گویی یك رفراندوم بدون اطلاع قبلی برای نظرسنجی از موافقان و مخالفان ‍«ژنو» در بهارستان برپا شد. حتی اگر رایی روی كاغذ نیامد، بازهم، صدای منسجم نمایندگان و فریادهای احسنت و همدلی‌شان با ظریف، نشان از آن داشت كه آنها به‌خوبی قدر زحمت‌های تیم هسته‌ای را می‌دانند و به اهمیت حمایت از مذاكرات هسته‌ای ‍ژنو و خروجی آن برای كشور واقفند.

«شاهكار ظریف» هم عنوان یكی از یادداشت های روزنامه ی «آرمان» به قلم «داوود هرمیداس باوند» صاحبنظر در مسایل بین المللی بود كه موفقیت رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال های منتقدان را نشان‌دهنده ی تسلط او بر سخنرانی و بیش از آن دغدغه ی وی برای مسایل ملی دانست و نوشت: طبعا وقتی كسی دغدغه منافع ملی را داشته باشد می‌تواند چنین باظرافت تمام دغدغه‌های یك ملت را در نطقش بیان كند.

باوند در بخشی دیگر از یادداشت خود منتقدان دلواپس را مورد خطاب قرار داد و نوشت: در مرحله اول مذاكرات هسته‌ای یكسری مذاكرات موضوعی و نتیجه بخش صورت گرفت و هر دو طرف به یك نقشه راه كه‌‌ همان برنامه اقدام مشترك است، رسیدند. مرحله دوم توافق و گفت‌وگو‌های 1+5 بود كه در رابطه با چارچوب كلی توافق نهایی صحبت شد و در آخرین دور مذاكرات هسته‌ای به تایید هر دو طرف رسید و طرفین وارد مرحله نهایی كه‌‌ همان توافق روی متن است وارد شدند. به عبارت بهتر در این مرحله طرفین نیازمند مذاكرات موضوعی‌تر هستند تا بتوانند در جزییات نیز تاویل‌های خود را به یكدیگر نزدیك كنند و به متن نهایی برسند. بنابراین دلواپس بودن و طرح سوالات غیرضرور و بعضا بی‌پایه و اساس در محلی كه نخبگان ملت در آن جمع می‌شوند در شرایطی كه مذاكرات ادامه دارد اولویت ‌نخست نیست.

«حشمت الله فلاحت پیشه» كارشناس مسایل سیاسی و فعال سیاسی اصولگرا نیز در یادداشتی در روزنامه ی «ایران» با عنوان «بازی سیاسی در میدان منافع ملی موقوف» به بررسی رخدادهای دیروز مجلس پرداخت و نوشت: در پی انتقادات و ابهاماتی كه این روزها برخی از منتقدان درباره مذاكرات هسته‌ای مطرح كرده‌اند، دیروز آقای ظریف در مجلس حضور یافت و به سؤالات نمایندگان منتقد پاسخ داد كه به نظر می‌رسد این اتفاق به تقویت فضای مثبت مذاكرات هسته‌ای در آستانه دور جدید مذاكرات منتهی شود زیرا هم كارت زردی به وزیر خارجه داده نشد و هم روشنگری خوبی از سوی سكاندار دیپلماسی صورت گرفت.

فلاحت پیشه با تاكید بر برتری منافع ملی نسبت به منافع جناحی نوشت: برخی از انتقادات و نگرانی‌ها در مجلس ناشی از نگاه سیاسی به مقوله سیاست خارجی است. این در حالی است كه نمی‌توان مجلس را بدون نگاه جناحی تحلیل كرد جناحی بودن و نگاه سیاسی داشتن، بخشی از ماهیت مجلس است لذا طبیعتاً بخشی از نمایندگان هم نوستالوژی و سودای بازگشت به قدرت را دارند و هم این‌كه می‌خواهند با نقد سیاست خارجی، خود را در رقابت‌های سیاسی وارد كنند كه این طبیعت مجلس است و نمی‌توان به این مسأله ایراد گرفت اما باید مراقب بود كه این نوع چالش‌های انتخاباتی و سیاسی اثر منفی در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی كشور نگذارد. منطق بیشتر مذاكرات حساس ایجاب می‌كند كه منافع ملی بر منافع گروهی و جریانی اولویت داشته باشد. در هر حال پاسخ‌های آقای ظریف نشان داد كه اكنون زمان دلواپسی نیست و دلیلی هم برای آن وجود ندارد.



*** نباید‌های فرهنگی آیت الله

بازدید آیت‌الله «اكبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سازمان اسناد و كتابخانه ملّی و تاكید وی بر گسترش مولفه‌های فرهنگ اسلامی نظیر صداقت، امانت، شجاعت، وفای به عهد و راستی گفتار در جامعه، مورد توجه بسیاری از روزنامه ها قرار گرفت.

«حق‌نداریم اسرار مردم را فاش كنیم» عنوان گزارش روزنامه ی «اعتماد» در مورد سخنان دیروز هاشمی بود و به نقل از وی نوشت: جلوی دگماتیسمی كه جامعه و حتی دانشگاه‌های ما را رنج می‌دهد باید گرفته شود و این موجب گسترش عقلانیت می‌شود. تجسس، بدترین رویه‌های ضد اخلاقی است. ما حق نداریم در زندگی مردم، عقاید و اسرار مردم را تجسس كنیم تا چه رسد به اینكه این اسرار و عقاید را افشا كنیم.

روزنامه ی «جمهوری اسلامی» هم در گزارشی با عنوان «تاكید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر گسترش مكارم اخلاقی در جامعه» به تاكید وی بر عقلانی كردن مدیریت جامعه اشاره كرد و نوشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نشست صمیمانه فرهیختگان، نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر كه در تالار همایش سازمان اسناد و كتابخانه ملی برگزار شد، مهم‌ترین كار در كشور را عقلانی كردن مدیریت جامعه و در نظرگرفتن عقل در تمامی امور دانست و خاطر نشان كرد كه جامعه باید عقلانی شود و خود را از سنت‌های تحمیل شده رها سازد، البته نباید سنت‌ها را فراموش كنیم، بلكه باید شرایط زمانی و مكانی را كه از دستورات نظام اسلامی است، در نظر بگیریم.

روزنامه ی آرمان هم با عنوان قرار دادن «نباید‌های فرهنگی آیت‌الله هاشمی» و عكس بزرگی از وی در صفحه ی نخست خود، از رونمایی كتاب خاطرات «مرد سیاست ایران» خبر داد.

به گزارش آرمان، هاشمی در نشست دیروز با اشاره به نامگذاری امسال به نام فرهنگ و اقتصاد از طرف رهبر معظم انقلاب تاكید كرد: باید تلاش كنیم این نامگذاری درست تعریف شود و به نوعی آن را از بدفهمی نجات دهیم زیرا تلقی‌ای كه امروز بخش زیادی از جامعه سنتی از فرهنگ دارد؛ این است كه فرهنگ را فقط در وضعیت آرایشی زنان، موی زنان، فیلم و موسیقی می‌دانند در حالی كه فرهنگ این نیست و این مسائل یكی از هزار مورد مسائل فرهنگی است.

اما برخی روزنامه ها برداشتی انتقادی از سخنان دیروز هاشمی داشتند. روزنامه ی «كیهان» در مطلبی با عنوان «هاشمی مسئله اصلی فرهنگ را پیدا كرد؟!» با كنایه و طعنه نوشت: اظهارات آقای هاشمی فاقد دقت و استدلال فقهی و شرعی است. این تعبیر كه «كسانی كه خوب می‌خوانند» در ضوابط دینی و فقهی چه مفهومی دارد؟ و كدام هنرمند را به خاطر خوب خواندن از میدان به در كرده‌اند؟ آیا خواننده‌ای كه در شبكه دولتی انگلیس، مجیز رژیم‌ پهلوی را می‌گوید قابل تكریم است؟ و از طرف دیگر كجای اسلام ملاكی با این مضمون قید شده كه «خانم‌هایی كه قیافه زیبایی دارند باید ظاهر شوند» و یا كجای این مملكت از ظاهر شدن یك خانم به صرف قیافه زیبا جلوگیری شده است؟ اما اگر منظور خودآرایی و خودنمایی است كه منطق قرآن دراین‌باره روشن است مگر اینكه بخواهیم اجتهاد مقابل نص كنیم.



*** حذف یارانه ی غیرنیازمندان كلید خورد

دیروز «علی طیب ‌نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز بررسی‌های دولت برای حذف یارانه ی نقدی غیرنیازمندان بر اساس مصوبه ی مجلس خبر داد؛ موضوعی كه در برخی روزنامه های امروز مورد توجه قرار گرفت.

روزنامه ی «مردم سالاری» با عنوان نخست قرار دادن «آغاز بررسی‌ها برای حذف یارانه غیرنیازمندان» به سراغ این خبر رفت و نوشت: وزیر اقتصاد كه در همایش افق رسانه حضور داشت، در پاسخ به این سوال كه دولت طبق قانون قبل و حین ثبت نام مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام كرده بود افرادی كه واجد شرایط نباشند حذف خواهند شد و هم اكنون این برنامه به چه شكلی اجرا خواهد شد؟ گفت كه هرچند برخی از افراد مخالف حذف دهك‌های توانمند از دریافت یارانه هستند اما براساس تكلیف مجلس مبنی بر اینكه فقط افراد نیازمند باید یارانه دریافت كنند، دولت در حال تجمیع اطلاعات در این زمینه است.

این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان «بررسی اهداف هدفمندسازی یارانه‌ها» به قلم «حسین شیخ‌زاده» عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی هم از چالش های دولت در حذف یارانه از سبد كالای برخی افراد سخن به میان آورد و نوشت: اگرچه پرداخت یارانه نقدی به همه شهروندان از ابتدا اشتباه بوده اما حذف یارانه ای كه در طول سال‌های گذشته بخشی از سبد درآمدی خانواده‌ها شده است كار چندان آسانی نیست.محاسبه دقیق میزان درآمد و هزینه خانواده‌ها به قدری پیچیده است كه رعایت عدالت در این فرایند تقریباً غیر ممكن است. لذا دقت نظر در حذف دهك‌های بالای جامعه و پرهیز از قطع یارانه طبقات متوسط و بویژه طبقات پائین جامعه مهمترین چالش پیش روی دولت است.





*** ستارگان اجاره‌ای در سینمای ایران

سینمای ایران این روزها تب دار شده است و وضعیت آن بحرانی ارزیابی می‌شود. مشكل این سینما حالا اكران و تولید یا مجوز ساخت و نمایش نیست بلكه مخاطب با سینما قهركرده است و عملا ستارگان سینمای ایران كارآیی خود را از دست داده اند و كمتر بازیگری است كه این روزها بتواند مردم را به سالن های سینما بكشاند. این بحران و راهكار جدید برخی تهیه كنندگان یعنی اجاره ی بازیگر از كشور های دیگر با هدف جذب مخاطب، بهانه ی روزنامه ی «قانون» برای ورود به این مساله و گفت و گو با عوامل سینما بود.

قانون در گزارش خود با عنوان «ستارگان اجاره‌ای در سینمای ایران» كه در صفحه ی نخست این روزنامه جای گرفت، از سابقه ی استفاده ی بازیگران تركیه ای در فیلم های ایرانی آن هم به دلیل پایین بودن دستمزد آنان سخن گفت و نوشت: سابقه استفاده سینمای ایران از بازیگران تركیه ای به سال‌های دور باز می گردد.در دهه‌های چهل و پنجاه، برای اولین بار بازیگران ترك به ایران آمدند و تعدادی از فیلمسازان برای پایین آمدن هزینه تولید،به تركیه رفتندو از ستاره‌های تلویزیون،سینما و موسیقی ترك بهره گرفتند.در آن زمان موضوع مهم دستمزد پایین بازیگران ترك در دهه پنجاه بود. اما اكنون به نظر می رسد ماجرا كاملا برعكس شده است و این بار بازیگران ترك با دستمزد بالایی قرار است به سینمای ایران بیایند.

قانون در بخشی دیگر از گزارش خود به پای سخن موافقان و مخالفان به این تصمیم نشست و از قول «عمار تفتی» بازیگر جوان سینما و تلویزیون به عنوان موافق این تصمیم نوشت: ارتباط با حضور بازیگران سینمای تركیه در ایران یا هر كشور دیگری چون تاجیكستان و عراق و سایر كشورهای همجوار نظرم تارسیدن به نتیجه قطعی مثبت است اما تصور می‌كنم اگر این نقل و انتقال و جابه جایی از سمت دو كشور وحضور بازیگران سینمای ایران در عرصه بین المللی و سینمای تركیه باشد شاید بسیار مفیدتر باشد. این جا به جایی‌ها به انتقال فرهنگ و زبان فارسی كمك خواهد كرد و باعث مطرح شدن بازیگران ایرانی دركشورهای دیگر نیز خواهد شد.

بنا به نوشته ی قانون، نقطه مقابل این رویكرد،«امین زندگانی» بازیگر جوان سینمای ایران قرار دارد كه برخوردی تند و به شدت انتقادی با انتقال بازیگر از تركیه به ایران داشته است. از سویی«پوران درخشنده» نیز استفاده از بازیگران غیر ایرانی را به شدت بیهوده و بی فایده دانست. درخشنده به عنوان یكی از كارگردانانی كه در آمریكا فیلم ساخت و از بازیگران غیر ایرانی استفاده كرد به صراحت گفت: وقتی كارگردان داخل ایران فیلم می‌سازد لزومی برای بازیگر غیرایرانی نیست و استفاده از بازیگر خارجی بدنیست اما باید لزومش مشخص باشد.



*گروه پژوهش های خبری

پژوهش**9294**2054