۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۴۸
کد خبر: 81157307
T T
۰ نفر
عضو شورای داوران فدراسیون كاراته آسیا: ایران بیشترین جمعیت داوری را در آسیا دارد

ارومیه - ایرنا - داور بین المللی و عضو شورای داوران فدراسیون كاراته آسیا گفت: ایران با داشتن هزار داور ملی بیشترین آمار جمعیت داوری را نسبت به سایر كشورهای آسیایی دارد.

محمدعلی مردانی روز جمعه در حاشیه مسابقات بین المللی كاراته ارومیه در سالن شش هزار نفری غدیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: كشور ایران با 10 هزار داور ملی، 140 داور آسیایی و 20 داور جهانی بیشترین آمار جامعه داوری را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: شركت بیش از 120 داور از سراسر كشور در كلاس استاژ داوری با مدرسی رافائل اورتگا توانست داوران ما را از آخرین متدهای داوری جهان مطلع سازد و كمك بزرگی در راستای به روز رسانی علم و دانش داوران ایرانی حاضر در این دوره آموزشی شود.

وی اظهار كرد: حضور داوران بلافاصله پس از پایان استاژ داوری در مسابقات كاراته ارومیه موجب شد آزمون و خطای آموخته های خود را به خوبی پس دهند و در راستای تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف خود تلاش كنند.

مردانی ادامه داد: برگزاری این گونه دوره ها موجب دانش افزایی داوران ایرانی و توسعه رشته ورزشی كاراته در سطح كشور می شود.

وی افزود: كاهش اشتباهات داوری بسترهای مناسب برای حضور بیش از پیش داوران ایرانی در میادین بین المللی، آسیایی و جهانی را فراهم می كند.

عضو هیات رئیسه فدراسیون كاراته آسیا گفت: علاقه مندی و استعداد داوران ایرانی در حد بالایی است به شرطی كه بتوانیم هدایت شده و هدفمند عمل كرده و به سمت و سوی داوری حرفه ای سوق پیدا كنیم.

وی مهمترین مشكلات داوری كاراته را تغییر قوانین به صورت بسیار سریع و بدون وقفه اعلام كرد و افزود: البته این گونه مشكلات اجتناب ناپذیر است و جامعه داوری كاراته مجبور است برای المپیكی شدن این رشته همزمان با تغییرات پیش آمده سرعت عمل خوبی داشته باشد.

مردانی گفت: باید توجه داشت كه این تغییرات در راستای این است كه قوانین و مقررات داوری به گونه ای باشد كه حتی مردم عادی نیز بتوانند نتیجه بازی را تشخیص دهند و امیدواریم در آینده ای نزدیك شاهد ثبات در قوانین داوری كاراته باشیم.

وی افزود: من طی پنج دوره گذشته در مسابقات بین المللی كاراته ایران حضور داشتم و هر ساله شاهد پیشرفت كیفی، كمی و فنی این رقابتها هستیم و مطمئنا این مهم در سایه پروتكل های بین كشورهای همجوار و حمایت و همدلی مسئولان تحقق می یابد.

در پنجمین دوره مسابقات بین المللی ارومیه تیم هایی از كشورهای كره جنوبی، هنگ كنگ، تركیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، عراق، تیم ملی ایران و تیم های كاراته منتخب استانهای كشور حضور دارند.

600 ورزشكار، عوامل اجرایی، مربی، سرپرست و داور به مدت دو روز در سالن شش هزار نفری غدیر ارومیه در این پیكارها حضور دارند.

در این مسابقات 30 داور ارشد داخلی و 10 داور خارجی حضور دارند و امر قضاوت این دوره از رقابتها را بر عهده گرفته اند.

7126/581
۰ نفر