۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۵۳
کد خبر: 81170290
T T
۰ نفر
پرداخت تسهیلات بانك جهانی به ایران پس از پنج سال از سر گرفته شد

تهران - ایرنا - معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز رایزنی ها برای دریافت تسهیلات جدید از بانك جهانی پس از چهار یا پنج سال اخیر خبر داد و گفت: تاكنون دو گروه از بانك جهانی برای انجام رایزنی در حوزه فنی و مشاوره ای به ایران سفر كرده اند و برنامه كاری نیز در این زمینه تدوین شده است.

بهروز علیشیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان آنكه ‌بانك جهانی در چهار یا پنج سال گذشته به ایران تسهیلات جدیدی ارایه نكرده است، افزود:‌ با وجودی كه ایران در چند سال گذشته نتوانسته از بانك جهانی تسهیلات جدیدی دریافت كند و تاكنون دلایل آن از سوی مسئولان این بانك اعلام نشده اما غیرمستقیم احساس می شود كه این امر به دلیل وجود تحریم ها بوده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و كمك های فنی و اقتصادی ایران، با اشاره به اعتراض ایران و ارسال نامه ای از سوی علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به گروه 24 در خصوص عدم اعطای تسهیلات به كشورمان، اظهار داشت: در بیانیه پایانی اجلاس گروه 24 آمده كه از بانك جهانی می خواهیم در رابطه با مسایل فنی و مالی از مداخلات و گرایشات سیاسی پرهیز كند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح كرد: طی 5 یا 6 ماه اخیر برای نخستین بار دو هیات بانك جهانی وارد ایران شدند كه چندین پرونده و طرح توسط این هیات ها بررسی و ارزیابی شده است.



** تسهیلات بانك جهانی برای احیای دریاچه ارومیه

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات با هدف افزایش ‌ایمنی جاده های ایران، مقابله با آلودگی هوا در تهران و كلانشهرها، احیای دریاچه ارومیه و مبارزه با شیوع امراض صعب العلاج(سرطان) از جمله طرح های مورد بررسی از سوی هیات بانك جهانی در ایران است.

علیشیری افزود: از كارشناسان فنی و بین المللی بانك جهانی برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه دعوت كرده ایم و امیدواریم ظرف یك ماه آینده در این خصوص به نتایج مطلوبی دست یابیم.

وی اظهار داشت:‌ بانك جهانی برای ارایه تسهیلات، كشورها را به سه گروه تقسیم بندی كرده است، به طوری كه ‌براساس این تقسیم بندی، این بانك به كشورهای با درآمد بالا همانند آمریكا و اروپا تسهیلات پرداخت نمی كند.

رییس سازمان سرمایه گذاری و كمك های فنی و اقتصادی ایران، كشورهای با درآمد سرانه متوسط و پایین را جزو گروه های دوم و سوم تقسیم بندی بانك جهانی عنوان كرد و افزود: ‌كشورهای با در آمد متوسط مانند ایران مشمول دریافت تسهیلات این بانك می شوند.

علیشیری تاكید كرد: كشورهای با درآمد پایین یا كمتر توسعه یافته از موسسه مالی وابسته به بانك جهانی بنام ٱیدا تسهیلات با نرخ های ترجیحی و درازمدت دریافت می كنند.

وی با تاكید بر اینكه بانك جهانی رفتاری متفاوت با كشورها برای ارایه تسهیلات ندارد، گفت:‌ وضعیت تسهیلات دهی به كشورهای طبقه متوسط یكسان بوده و تسهیلات براساس رویكردی با محوریت بخشی ارایه می شود، ضمن آنكه بانك جهانی براساس برنامه های توسعه ای و زیربنایی وام پرداخت می كند.

علیشیری ادامه داد: ‌طرح های عام المنفعه و زیربنایی مشمول دریافت تسهیلات بانك جهانی می شوند، این در حالی است كه این بانك وام های تجاری پرداخت نمی كند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانك جهانی تاكنون تسهیلاتی را برای سیستم فاضلاب شهرهای شمالی كشور، شهر زلزله زده رودبار و سایر طرح های توسعه ای به ایران اعطا كرده است.



** نرخ سود تسهیلات بانك جهانی ثابت است

وی با بیان آنكه‌، نرخ سود تسهیلات پرداختی از سوی بانك جهانی به كشورها ثابت است، اظهار داشت:‌ تسهیلات بانك جهانی دارای سه نوع هزینه است به نحوی كه در ابتدا رقمی معادل یك درصد و سپس 75 صدم درصد را به عنوان تعهد از كشورها دریافت می كند و در نهایت نیز نرخ كارمزد كلی لایبر با سود حاشیه بسیار كم و شش ماه بعد از بهره برداری طرح دریافت می شود.



** پرداخت اقساط تسهیلات بانك جهانی شش ماه جلوتر از موعد توسط ایران

رییس سازمان سرمایه گذاری و كمك های فنی و اقتصادی ایران گفت: ایران هم اكنون‌ نه تنها بدهی به بانك جهانی ندارد بلكه اقساط 6 ماه آینده خود را نیز پرداخت كرده است.

وی درباره بروز برخی مشكلات در گذشته برای پرداخت اقساط تسهیلات ایران به بانك جهانی، افزود: ‌بازپرداخت اقساط تنها در یك یا دو قسط به تاخیر افتاد كه دلیل آن نیز تعلل بانك كارگزار ژاپنی برای واریز پول كشورمان به دلیل تحریم بوده است.

علیشیری تصریح كرد: با رایزنی های صورت گرفته از سوی بانك جهانی با خزانه داری آمریكا، ایران توانست تمام بدهی های خود را به این بانك پرداخت كند.

اقتصام(4)9141**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد