۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۹
کد خبر: 81171822
T T
۰ نفر
در رثای پهلوان علیرضا سلیمانی پرافتخارترین كشتی گیر فوق سنگین ایران

تهران - ایرنا - پهلوان «علیرضا سلیمانی» از جمله قهرمانان و نامداران كشتی این سرزمین است كه امروز (چهارشنبه) از میان ما رفت و به حق، منش و اخلاق پهلوانی او همواره در بین مردم باقی خواهد ماند. علیرضا سلیمانی را بواسطه مدال طلای قهرمانی جهان او در سال 1989 در مارتینی سوییس باید پرافتخارترین كشتی گیر فوق سنگین تاریخ كشتی آزاد ایران به حساب آورد.

به گزارش ایرنا، پهلوان علیرضا سلیمانی متولد سال 1335 تهران بود كه دوران نوجوانی و جوانی خود را در محله سی متری جی در جنوب غربی تهران گذراند.

اولین مربی او «محمدعلی حساس» بود و كشتی را از وزن 82 كیلوگرم آغاز كرد و تا وزن 130 كیلوگرم كشتی گرفت و در سه وزن 90، 100 و به اضافه 100 كیلوگرم (130 كیلوگرم) به عضویت تیم ملی كشتی آزاد بزرگسالان ایران درآمد.

پهلوان سلیمانی برای نخستین بار به عضویت تیم ملی كشتی آزاد ایران در وزن 90 كیلوگرم در بازی های المپیك 1976 مونترال كانادا درآمد.

وی همچنین در پیكارهای كشتی قهرمانی سال 1977 جهان در

لوزان سوییس و 1978 جهان در مكزیكوسیتی مكزیك عضو تیم ملی كشتی آزاد ایران بود.

او در مسابقه های جهانی سال 1989 در مارتینی سوییس در وزن 130 كیلوگرم به دیدار فینال رسید و مقابل «بروس بومگارتنر» ستاره فوق سنگین تیم ملی كشتی آزاد آمریكا و دارنده 12 مدال طلا، نقره و برنز جهان و المپیك قرار گرفت و با خیمه های سنگین و خوفناك خود موفق شد كشتی گیر سرشناس آمریكایی را كه چهار سال نیز از سلیمانی جوانتر بود، شجاعانه شكست دهد.

مدال طلای علیرضا سلیمانی در این مسابقه ها در واقع نخستین مدال طلای ورزش ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسابقه های قهرمانی جهان در تمامی رشته های ورزشی به حساب می آید.

پهلوان سلیمانی در مسابقه های كشتی قهرمانی سال 1991 جهان در شهر وارنای بلغارستان برای دومین مرتبه و این بار در مرحله مقدماتی مقابل «بروس بومگارتنر» آمریكایی قرار گرفت و بار دیگر او را شكست داد.

بروس بومگارتنر كه در گذشته موفق شده بود «رضا سوخته سرایی» دیگر كشتی گیر فوق سنگین تیم ملی كشتی آزاد ایران را شكست دهد، همواره از مواجه شدن با پهلوان علیرضا سلیمانی وحشت داشت.

علیرضا سلیمانی وقتی كه از سكوی قهرمانی مسابقه های كشتی آزاد قهرمانی سال 1989جهان در شهر مارتینی سوییس بالا رفت و مدال طلای جهان را بر گردن آویخت، «بروس بومگارتنر» از آمریكا نایب قهرمان شد و «اصلان بیك خادراتسف» از اتحاد جماهیر شوروی سابق بر سكوی سوم ایستاد و در این حالت پرچم ایران بالاتر از پرچم های كشورهای آمریكا و شوروی سابق به اهتزار درآمد و بار دیگر، تاریخ برای كشتی ایران تكرار شد.

چرا كه جهان پهلوان غلامرضا تختی در مسابقه های قهرمانی جهان در مسابقه های قهرمانی سال 1954 جهان در توكیو ژاپن موفق شد با كسب مدال طلای جهان، بالاتر از «بوریس كولایف» از اتحاد جماهیر شوروی سابق و «جك بابلر» از آمریكا قرار گیرد و پرچم ایران بالاتر از پرچم های اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریكا قرار گرفت.

علیرضا سلیمانی در مسابقه های كشتی آزاد قهرمانی سال 1978جهان در مكزیكوسیتی در وزن 100 كیلوگرم به مقام پنجم رسید و تیم ملی كشتی آزاد ایران در این مسابقه ها با دو مدال نقره محمدحسین محبی در وزن 74 كیلوگرم و رضا سوخته سرایی در وزن به اضافه 100 كیلوگرم و مدال برنز محمد بزم آور در وزن 48 كیلوگرم، پس از تیم های شوروی سابق و آمریكا به مقام سوم دست یافت و این بهترین مقام برای كشتی ایران در آن دوران بود.

علیرضا سلیمانی غیر از مدال طلای قهرمانی جهان موفق شد در بازی های آسیایی 1986سئول در وزن 130 كیلوگرم به مدال طلا دست یابد و علاوه بر این صاحب چندین مدال قهرمانی آسیا در دهه 80 میلادی است و علاوه بر آن مدال های رنگارنگی از مسابقه های بین المللی در كشورهای شوروی سابق، تركیه،

بلغارستان، لهستان، آلمان شرقی سابق، آلمان غربی سابق و كشورهای دیگر برای كشورمان به ارمغان آورد.

به دلیل تحریم سیاسی بازی های المپیك 1980 مسكو و 1984 لس آنجلس از سوی ایران، علیرضا سلیمانی به رغم شایستگی های فراوانی كه داشت، حضور در این دو دوره بازی های المپیك را از دست داد.

علیرضا سلیمانی آخرین بار در بازی های المپیك 1992 بارسلون به عضویت تیم ملی كشتی آزاد ایران در وزن 130 كیلوگرم درآمد و به

مقام ششم رسید و پس از آن برای همیشه از دنیای قهرمانی وداع كرد.

او به مدت 16 سال عضو تیم ملی كشتی آزاد بزرگسالان ایران

در وزن های 90، 100 و 130 كیلوگرم بود و از جمله كشتی گیران مطرح دنیا بود كه در سه دهه 70، 80 و 90 میلادی و در مقاطع مختلف برای تیم ملی كشتی كشورش در قاره آسیا و جهان كشتی گرفت.

پهلوان علیرضا سلیمانی از معدود كشتی گیران تیم ملی كشتی آزاد ایران پس از انقلاب است كه علاوه بر این ورزش، به ورزش باستانی (ورزش پهلوانی و زورخانه ای) می پرداخت و به این ورزش سنتی و ملی كشورمان اهمیت زیادی نشان می داد.

سلیمانی چهار بار به مقام پهلوانی پایتخت و ایران دست یافت و از این نظر صاحب بازوبند پهلوانی بود. وی در سال های اخیر، زورخانه حضرت امام رضا (ع) را راه اندازی كرده بود.

علیرضا سلیمانی در دوران قهرمانی خود با بسیاری از كشتی گیران شوروی سابق همچون حسن زنگی اف، لوان تدیاشویلی،

آناتولی پروكوپچوك، سلمان خاسمیكوف، مالخاز مهرمانشویلی، دیوید گوبد جیچیشویلی و ... كشتی گرفت و بر زنگی اف و مهرمانشویلی بارها غلبه كرد.

مرحوم حاج عبدالحسین فعلی (فیلی)، مربی علیرضا سلیمانی در تیم ملی كشتی آزاد ایران در اواسط تا اواخر دهه 70 میلادی بود.

سلیمانی، نحوه مبارزه با نامداران كشتی دنیا را از حاج فعلی فرا گرفته بود و به همین دلیل حاج فعلی حق زیادی بر گردن پهلوان علیرضا سلیمانی داشت.

پهلوان علیرضا سلیمانی برای اولین و آخرین بار در پیكارهای كشتی آزاد قهرمانی سال 1993 جهان در شهر تورنتو كانادا به عنوان مربیان كشتی گیران سنگین وزن (عباس جدیدی، رسول خادم و ابراهیم مهربان در وزن های 90، 100 و 130 كیلوگرم)، به عضویت كادر فنی تیم ملی كشتی آزاد ایران درآمد و منصور برزگر سرمربی این تیم بود.

علیرضا سلیمانی، صبح امروز (چهارشنبه) در سن 58 سالگی بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

** اهم عناوین قهرمانی پهلوان علیرضا سلیمانی، به قرار زیر است:

- قهرمان جهان در سال 1989 در مارتینی سوییس.

- نفر ششم بازی های المپیك 1992 بارسلون.

- نفر چهارم جهان در سال 1991 در وارنای بلغارستان.

- نفر پنجم جهان در سال 1978 در مكزیكوسیتی.

- قهرمان آسیا در سال های 1981، 1983 و 1991.

- قهرمان بازی های آسیایی 1986 سئول.

- دارنده مدال برنز آسیا در سال 1979 در جلندر هندوستان.

ورزشی (5). ** 1067 ** 1589
۰ نفر