۵ خرداد ۱۳۹۳، ۸:۵۹
کد خبر: 81177550
T T
۰ نفر
تجارت عنصر كلیدی توسعه اقتصادی است

تهران - ایرنا - یك كارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به اهمیت ویژه تجارت خارجی در روند توسعه اقتصادی، گفت: تجارت به عنوان عنصر كلیدی رشد اقتصادی می تواند نیاز به صنعتی شدن، دانش و تجربه لازم برای توسعه اقتصادی را فراهم كند.

نادر بهمنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینكه ایران به عنوان شاهراه اقتصاد و تجارت منطقه و جهان محسوب می شود، افزود: شناخت و بررسی آثار توسعه تجارت بر بخش های مهم اقتصادی كشور از اهمیت وی‍ژه ای برخوردار است.

وی افزود: برای دستیابی به توسعه اقتصادی، مبادلات تجاری كشور باید افزایش تا هزینه ها و قیمت تمام شده بنگاه های داخلی بیش از پیش كاهش یابد و در نهایت بخش صادرات از طریق كسب منافع جانبی حاصل از بهبود بهره وری بر كل عوامل تولید تاثیر مثبت بگذارد.

این استاد اقتصاد تصریح كرد: گسترش تجارت با رویكرد توسعه صادرات، امكان تازه ای را برای اقتصاد كشور، از طریق ارتقاء سطح تخصص­ها و انتقال تكنولوژی فراهم خواهد كرد كه این امر به استفاده مطلوب از منابع طبیعی در جهت توسعه اقتصادی كشور كمك می كند.

وی افزود: باز بودن فضای اقتصادی، نرخ رشد اقتصادی را از طریق دسترسی به بازارهای خارجی، فناوری و منابع تحت تاثیر قرار داده و امكان بهره گیری از توانمندی های اقتصادی بالقوه را با توجه به مزیت های نسبی موجود فراهم می كند.

بهمنی با بیان آنكه این اقدام، علایم روشنی را برای سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی سودآور و قابل رقابت در عرصه جهانی بوجود می آورد، افزود: از آنجا كه توسعه تجارت منجر به افزایش تخصص و كارآیی در بخش­های صادراتی و تخصیص مجدد منابع از بخش­های غیرتجاری به تجاری می شود، به رشد تولید كمك كرده و صادرات را به عنوان عامل تاثیرگذار تولید كشور معرفی خواهد كرد.

وی با تاكید بر اینكه توسعه اقتصادی بدون تولید صادرات گرا ممكن نیست، افزود: تولید باید همواره در خدمت صادرات غیر نفتی و رونق فضای كسب و كار قرار گیرد.

این كارشناس اقتصادی با بیان اینكه رونق صادرات غیرنفتی سبب ارتقا كیفیت، ایجاد اشتغال و ارزآوری در كشور می شود، افزود: برای رونق بخش تولید باید نسبت به رفع موانع پیش روی تولیدكنندگان و ایجاد جذابیت و توجیه سرمایه گذاری در بخش صنعت همت گمارد.

وی افزود:‌ دولت برای حمایت از بخش تولید باید از واردات گسترده كالاهای بی كیفیت به كشور خودداری و زمینه استقلال اقتصادی كشور را فراهم كند تا صنعت و تولید داخلی بتوانند حرف اول را در اقتصاد كشور بزنند.

بهمنی یادآور شد: افزایش كیفی محصولات برای جذب بازار، معرفی، تولید و كیفیت مطلوب و براساس سلیقه مردم در بازار از رسالت تولیدكنندگان داخلی است.

وی افزود: افزایش سهم كشور در اقتصاد جهانی و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، جهش صادراتی را الزام آور كرده است.

این استاد اقتصاد با بیان آنكه وضعیت اقتصادی هر كشور، از وضعیت مطالعات اقتصادی آن اثر می پذیرد، افزود: صاحبنظران اقتصادی باید هرچه بیشتر به مطالعات اقتصادی بپردازند و تیم اقتصادی دولت نیز باید علمی تر با مسایل اقتصادی برخورد كند.

وی اظهار داشت:‌ به هر حال تجارت به عنوان یك عنصر موثر و كلیدی در توسعه اقتصادی همواره مطرح بوده و برای رسیدن به اهداف بلندمدت توسعه اقتصادی كشور باید با كنكاش دقیق فرصت ها و تهدیدهای پیش روی اقتصاد، به رفع محدودیت ها و ضعف های موجود در زیرساخت های اقتصادی و مرتبط با صادرات پرداخت و با رفع محدودیت ها در بخش بهره وری و كاهش هزینه های مالی تولید؛ روند صادرات به درجات بالاتری ارتقاء داد.

اقتصام (4)1070**1558

سرخط اخبار اقتصاد