۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۸:۲۶
کد خبر: 81180574
T T
۰ نفر
ظریف: به اراده سیاسی ایران و 1+5 خوشبینم/ به توهم گرایان فرصت نخواهیم داد

الجزیره - ایرنا - محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان این كه با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول تركیه درباره «فرصت های پیش رو» گفت و گو كرده است، گفت كه به این اراده سیاسی بین دو طرف خوشبین هستم اما به كسانی كه همیشه توهم گرا و به دنبال توطئه هستند، فرصت نخواهیم داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، وی در حاشیه هفدهمین اجلاس میان دوره ای وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاكرات ایران با 1+5 درباره موضوع هسته ای ایران اظهار داشت: در مذاكرات پیشرفت داشتیم اما این، موضوعی بسیار سخت و دشوار است.

وی با یادآوری گفت و گوهای غیررسمی اخیر با كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول تركیه پیش از عزیمت به الجزایر گفت: این مذاكرات حدود هشت ساعت به طول انجامید و با اشتون درباره «فرصت های پیش رو» صحبت شد.

مذاكره كننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد: البته من به این اراده سیاسی بین دو طرف خوشبین هستم و ما به كسانی كه همیشه توهم گرا و به دنبال توطئه هستند فرصت نخواهیم داد.

ظریف تصریح كرد: در این مسیر همه تلاش خود را می كنیم كه به توافق نهایی برسیم و هدف ما از این مذاكرات این است كه بگوییم برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز بوده و هرگز به دنبال تولید سلاح اتمی نیستیم.

به گزارش ایرنا ظریف با اشاره سفر به الجزایر و برنامه های خود در اجلاس وزیران خارجه جنبش عدم تعهد، از الجزایر به عنوان یكی از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد یاد كرد كه نقش بسزایی در تاریخ مقاومت علیه استعمار داشته است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران كه ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد، اظهار داشت: الجزایر همیشه به اهداف این جنبش ، متعهد بوده و به همین دلیل از این كشور بخاطر میزبانی اجلاس تشكر می كنیم زیرا این نشست در شرایط بسیار سخت و دشواری كه دنیا در حال مبارزه با افراط گری است، در حال برگزاری است.

ظریف تاكید كرد: ما باید در این نشست و نشست های دیگر با هم كمك كنیم تا با چالش هایی كه مقابل ماست، مبارزه كنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: فرصت مناسبی برای جنبش عدم تعهد است تا همه كشورها بتوانند با هم همكاری كنند و مشكلاتی كه در برابر آنها وجود دارد را با پیدا كردن راه حل مناسب حل كنند.

ظریف افزود: خوشحالیم كه در این اجلاس سندی داریم كه منبع اشتراك بین همه اعضای جنبش است و می توانیم بر اساس آن حركت كنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آنچه كه در اجلاس های بزرگ، مهم است، این است كه فقط به دنبال صادر كردن قطعنامه نباشیم بلكه باید قطعنامه ها را اجرا كنیم.

ظریف یادآور شد: قطعنامه ای كه در تهران صادر شد با آنچه كه قرار است در الجزایر و ونزوئلا اتفاق بیفتد، همه و همه بر اساس اصول بنیادین جنبش عدم تعهد است.

وی تصریح كرد: باید كشورهای عضو جنبش عدم تعهد به درك مشتركی برسند تا بتوانند اهداف خود را محقق كنند.

وزیر امور خارجه فضای سیاسی حاكم بر جهان را «بسیار دشوار» و «دارای چالش های فراوان» توصیف كرد و افزود: الجزایر تاریخ خوبی دارد كه می تواند با تكیه بر آن به جنبش عدم تعهد كمك كند تا به اهداف خود برسد.

ظریف همچنین در جمع خبرنگاران ایرانی نیز با بیان این كه به طور معمول اجلاس میان دوره ای وزیران خارجه جنبش عدم تعهد در فاصله میان دو نشست سران كشورهای عضو برگزار می شود، گفت: علاوه بر جلساتی كه در ایران برگزار شد، در نیویورك نیز به عنوان دفتر كمیته هماهنگی جلساتی بین اعضای جنبش برگزار می شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اجلاس میان دوره ای وزیران خارجه در یكی از كشورهای عضو و به منظور بررسی تحولاتی كه از زمان اجلاس قبلی شكل گرفته تشكیل می شود و در این اجلاس برای اجلاس آتی سران جنبش نیز برنامه ریزی صورت می گیرد.

ظریف گفت: خوشبختانه این اجلاس میان دوره ای در كشوری برگزار شده است كه مواضع بسیار مترقی در باره جهان اسلام و همچنین مبارزه با رژیم صهیونیستی، مخالفت با جریان های تكفیری و گروه های افراطی دارد و از سابقه بسیار خوبی در مبارزه با استعمار نیز برخوردار است.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، از الجزایر به عنوان یكی از پایه گذاران جنبش عدم تعهد یاد كرد و افزود: میزبانی الجزایر فرصت بسیار خوبی است كه با مدیریت دوستان خود در الجزایر موضوعات مختلف مورد توجه قرار گرفته و بررسی می شود.



** پیشنهاد ایران برای نفی خشونت و افراطی گری

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: یكی از موضوعات مورد بررسی در این اجلاس، پیشنهاد ایران برای حركت علیه خشونت و افراط است كه كشورهای عضو عدم تعهد همواره از آن حمایت كرده اند.

ظریف با یادآوری این كه سایر كشورهای عضو نیز پیشنهادهایی را به این اجلاس ارایه كرده اند، اظهار داشت: به طور معمول سندهای اجلاس جنبش عدم تعهد طولانی است و در برخی موارد اختلاف نظرهایی وجود داشته است.

وی افزود: در موضوع فلسطین همواره ایران دیدگاه خود را داشته و با دیدگاه موجود مشترك مواضع عدم تعهد مبنی بر شناسایی دو دولت در سرزمین های اشغالی موافق نبوده است و بر احقاق حقوق مردم فلسطین و تاسیس دولتی فلسطینی تاكید كرده و خواهد كرد.

وزیر امور خارجه در ادامه تاكید كرد: در این موضوع، مواضع دیگری كه در این سند می باشد، عموما مواضع منطقی و معقولی است كه مورد نظر ما هم بوده و می شود با این مواضع كار كرد.

ظریف گفت: بیشتر از این كه كشورهای عدم تعهد موضع مشترك بگیرند، مهم این است كه بتوانند این مواضع را در حوزه های مختلف دنبال كنند و به آینده مشتركی كه همه كشورهای عضو عدم تعهد دارند و به خطرات و چالش های مشترك كه با آن مواجه هستند، توجه داشته باشند.

وزیر امور خارجه ایران تاكید كرد: مهم این است سندهای متعددی كه از اجلاس باندونگ از حدود 50 سال قبل تاكنون مورد تایید و توافق قرار گرفته، اجرایی شود كه امیدواریم بتوان با این حركت، كار را به پیش برد.

سیام**9103 **1449