۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۱۵
کد خبر: 81185840
T T
۰ نفر
پوركاظمی: كماندار ملی پوش  ازماده پوشاننده دوپینگ استفاده كرده است

تهران-ایرنا-رییس فدراسیون پزشكی ورزشی و رییس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو)گفت:كماندار ملی پوش ایرانی ازماده پوشاننده دوپینگ استفاده كرده است و با مصرف كنندگان این مواد نیز مانند فرد دوپینگی برخورد خواهد شد.

لطفعلی پوركاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد تست دوپینگ حمزه نكویی كماندار ملی پوش كشورمان گفت:‌ بحث دوپینگ نكویی همچنان در حال پیگیری است . وی مدعی است از یك ماده غذایی گیاهی استفاده كرده است اما مساله تنها استفاده وی از این ماده (قوتو ) نیست بلكه وی از ماده پوشاننده كه همان داروهایی هستندكه مانع از مشخص شدن استفاده احتمالی از داروی دوپینگ می شود، استفاده كرده است .به گفته مسئولان فدراسیون بین المللی تیرو كمان از این ماده با هدف پوشاندن ماده دوپینگ استفاده شده است .

به گفته وی برخی ورزشكاران از ناندرلون یا تستوسترون استفاده می كنند و سپس با داروهای پوشاننده قصد پنهان كردن دوپینگ خود و گمراه كردن مسئولان دوپینگ را دارند ، بنابراین اگر چه این مواد پوشاننده خودشان جزو داروهای ممنوعه نیستند اما مشاهده آنان در تست هر ورزشكار به منزله دوپینگ تلقی خواهد شد.

وی توضیح داد: مثل ناخن یا سنگ ریزه ای كه برخی ورزشكاران برای مخدوش كردن نتیجه دوپینگ در نمونه ادرار قرار می دهند و اگر چه سنگ ریزه و ناخن جزو مواد دوپینگ نیست اما مشاهده آن در نمونه تست به منزله دوپینگ محسوب می شود.

رییس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت:‌ ما علاوه بر اعلام اسامی داروهای ممنوعه ، ترجمه اسامی داروها را نیز نه تنها روی پایگاه خبری ستاد و فدراسیون پزشكی ورزشی قرار داده ایم بلكه آن را روی پایگاه های خبری همه فدراسیون ها قرار داده ایم تا ورزشكاران كاملا با این داروها آشنا باشند.

پوركاظمی خاطرنشان كرد : برگزاری دوره های آموزشی و انتشار بروشور و كتابچه از راههای مقابله با دوپینگ است ولی متاسفانه اخیرا حسین رضا زاده علت مثبت بودن تست دوپینگ چهار وزنه بردار نوجوان در مسابقات قهرمانی آسیا را تجویز داروهای ممنوعه توسط مربی مازندرانی تیم عنوان كرده است.

رییس فدراسیون پزشكی ورزشی خاطر نشان كرد: با توجه به نزدیكی بازی های آسیایی اینچئون ،‌ نصراله سجادی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان از كارشناسان ستاد ملی دوپینگ خواسته است كه با همكاری روسای فدراسیون ها در محل تمرینات یا مسابقات حاضر شوند و تست دوپینگ بگیرد.

به گفته وی یك ورزشكار حرفه ای باید نه فقط برای حضور در مسابقات بلكه برای 365 روز سال سالم و پاك باشد و حتی برای مصرف یك قرص سرماخوردگی با مربی و پزشك تیم مشورت كند.

پوركاظمی یاداور شد : برخی ورزشكاران تصور می كنند با مصرف داروهای ممنوعه و پس از آن داروهای پوشاننده می توانند بدون این كه كسی بفهمد، مواد نیرو زا استفاده كنند و این درحالی است كه اثر بیشتر این داروهای نیروزا حتی یك سال و نیم پس از مصرف قابل تشخیص است .

به گفته پوركاظمی وظیفه ستاد ملی دوپینگ فرهنگ سازی و آموزش مبارزه با دوپینگ و گرفتن تست های دوپینگ از ورزشكاران است كه در سال های اخیر به طور كامل این وظیفه انجام شده است .

رییس ستاد ملی دوپینگ همچنین به اضافه شدن داروهای گزنون و آرگون در فهرست مواد دوپینگ اشاره كرد و افزود:‌ این دو دارو تاثیر زیادی در غلظت خون و افزایش گلبول های قرمز دارند و در رشته هایی همچون دوومیدانی و دوچرخه سواری بیشتر مورد توجه هستند.

وی در پایان گفت‌: پزشكان تیم ها همكاری بسیار خوبی با ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و فدراسیون پزشكی ورزشی دارند و قطعا ورزشكاران می توانند با مشورت با این پزشكان بدون هیچ مشكل و اتهام مثبت بودن دوپینگ به مسابقات اعزام شوند و برای كشورمان افتخار آفرینی كنند.

ورزشی (4)**1828**1581
۰ نفر