۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۳۲
کد خبر: 81186024
T T
۰ نفر
حمایت شماری از صاحبنظران فوتبال از اعطای میزبانی جام جهانی 2022 به استرالیا

تهران- ایرنا- بدنبال طرح ادعاهای جدید در مورد بروز فساد و پرداخت رشوه در جریان اعطای میزبانی جام جهانی 2022 به قطر، برخی از صاحبنظران فوتبال ضمن حمایت از رای گیری مجدد برای انتخاب میزبان این تورنمنت، استرالیا را گزینه مطلوبی برای برگزاری این رقابتها معرفی كردند.

به گزارش منابع اینترنتی، پس از افشاگری های جدید فساد در جریان اعطای میزبانی جام جهانی 2022 قطر، یك مقام بلندپایه فیفا گفت از رای گیری مجدد برای تعیین میزبان جام جهانی 2011 حمایت می كند.

در حالی كه مقامات قطری برای رد ادعاهای مطرح شده مبنی بر خرید حق میزبانی جام جهانی دست و پا می زنند؛ جیم بویس نایب رییس فیفا گفت در صورت اثبات این ادعاها رای گیری جدید مقتضی خواهد بود.

اعطای میزبانی جام جهانی 2022 به قطر از دیرباز جنجال برانگیز بوده است، اما این اولین بار است كه یك مقام فیفا علنا در مورد امكان رای گیری مجدد برای انتخاب میزبان جام جهانی 2022 سخن می گوید.

چندین فرد صاحبنظر در زمینه فوتبال ، حمایت خود را از انجام رای گیری مجدد اعلام كرده و استرالیا را شایسته میزبانی این تورنمنت معرفی كرده اند.

روزنامه ساندی تایمز انگلیس اعلام كرد گزارش این روزنامه حاوی میلیونها سند است كه ثابت می كند محمد بن همام قطری در ازای كسب رای برای انتخاب میزبان جام جهانی 2022 به مقامات فوتبال رشوه پرداخت كرده است.

این گزارش كه در 11 صفحه روزنامه منتشر شده، مدعی است كه بن همام حدود 5 میلیون دلار رشوه و هدایا به مقامات بلندپایه فوتبالی پرداخت كرده است.

این ادعاها در حالی مطرح شده است كه مایكل گارسیا وكیل آمریكایی به تحقیقات گسترده خود در مورد ادعای فساد در اعطای میزبانی جام های جهانی 2018 و 2022 ادامه می دهد.

اف بی آی نیز تحقیقاتی را در مورد پرداخت رشوه به مقامات سابق فیفا در دست انجام دارد.

بویس كه در زمان رای گیری میزبان جام جهانی 2022 عضو كمیته اجرایی فیفا نبوده است، گفت در صورت اثبات فساد از رای گیری مجدد حمایت می كند.

وی گفت اگر توصیه های گارسیا دال بروجود تخلف در رای گیری باشد، مشكلی برای رای گیری مجدد نیست.

گری لینكر كاپیتان سابق تیم انگلیس نیز گفت میزبانی این تورنمنت باید به استرالیا اعطا شود.

وی گفت فكر می كنم فیفا به رای گیری دیگری نیاز دارد. باتوجه به اینكه جام جهانی 2018 در اروپا برگزار می شود، بهترین نامزد برای جام جهانی 2022 استرالیاست.

هنری وینتر خبرنگار فوتبالی دیلی تلگراف لندن نیز حمایت خود را از میزبانی استرالیا مطرح كرد.

وی گفت جام جهانی باید به استرالیا داده شود.

در همین حال مقامات فدراسیون فوتبال استرالیا واكنش محتاطانه ای داشته اند. یك سخنگوی این فدارسیون گفت به توانایی گارسیا برای كشف حقایق در گزارش خود اطمینان دارند.

فدراسیون فوتبال استرالیا در بیانیه ای این ادعاها را بسیار جدی توصیف كرد و افزود ماههاست تحقیقات فیفا را دنبال می كنیم. در این مرحله فقط می توانیم به پیشبرد فرایند كاملی كه تمام حقایق را روشن كند ادامه دهیم.

در جریان رای گیری سال 2010 ، قطر در رقابت با استرالیا، آمریكا، ژاپن و كره جنوبی موفق شد میزبانی جام جهانی 2022 را بدست آورد.

كمیته برگزاری جام جهانی قطر روز یكشنبه اعلام كرد وكلای این نهاد ادعاهای ساندی تایمز را بررسی می كنند.

این كمیته افزود كه اطمینان دارد كه تحقیقات گارسیا به این نتیجه خواهد رسید كه قطر منصفانه میزبانی را بدست آورد. كمیته نامزدی قطر بالاترین استانداردهای اخلاقی و درستی را در كسب میزبانی جام جهانی 2022 رعایت كرده است.

این كمیته در ادامه اعلام كرد در خصوص تازه ترین ادعاهای ساندی تایمز بار دیگر اعلام می كنیم كه بن همام هیچ نقش رسمی یا غیررسمی در كمیته نامزدی قطر برای جام جهانی 2022 نداشته است. ما اقدامات ضروری برای دفاع از صحت میزبانی قطر را اتخاذ خواهیم كرد.

ادعای قطر مبنی بر اینكه بن همام نقشی در كسب میزبانی آنها نداشته در تناقض با اظهارات شیخ محمد بن حمد بن خلیفه آل ثانی رییس كمیته نامزدی میزبانی قطر در سال 2010 است كه بن همام را بزرگترین دارایی مبارزات آنها در رقابت برای كسب میزبانی جام جهانی توصیف كرد كه مشاور مهمی برای تیم او بوده است.

درخواست میزبانی استرالیا نیز با توجه به اینكه 45 میلیون دلار برای رقابتی هزینه شد كه فقط یك رای كسب كرد جنجال ایجاد كرد.

اما هلن گرنت وزیر ورزش بریتانیا نیز بعد از طرح ادعاهای جدید گفت: به نظر می رسد این ادعاها بسیار جدی است

وی گفت اعطای میزبانی رویدادهای مهم ورزشی به نحو منصفانه و شفاف ضروری است.

كلایو افورد مسئول امور ورزش در حزب كارگر بریتانیا نیز خواستار رای گیری مجدد شد و گفت این مسائل راهبری فوتبال را زیر سوال می برد. هیچ كس به تحقیقات فیفا زیر نظر سپ بلاتر اعتماد ندارد.

پر راون اومدال رییس سابق فدراسیون فوتبال نروژ و عضو سابق كمیته اجرایی فیفا گفت: اگر بتوان بروز فساد را ثابت كرد رای گیری كار عاقلانه ای است.

ادعاهای جدید در بدترین زمان ممكن و در حالی كه كمیته اجرایی برای برگزاری كنگره سالیانه خود قبل از جام جهانی 2014 در برزیل حضور یافته است، مطرح می شود.

بلاتر ماه گذشته گفت اعطای میزبانی تورنمنت 2022 به قطر اشتباه بوده است. با این حال وی با بیان اینكه اظهارات وی اشتباه ترجمه شده است به سرعت عقب نشینی كرد.

ورزشی(5)**1584**
۰ نفر