۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۱۵
کد خبر: 81191520
T T
۰ نفر
بزرگترین ناوگان پالایش و حمل و نقل گاز در خاورمیانه متعلق به ایران است

مشهد - ایرنا - معاون مدیرعامل شركت ملی گاز گفت: بزرگترین ناوگان پالایش و حمل و نقل گاز در خاورمیانه متعلق به ایران است.

'محمدرضا غروی' روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیركل شركت گاز خراسان رضوی در مشهد افزود: 13 پالایشگاه گاز، 34 هزار كیلومتر خطوط انتقال فشار قوی و بیش از 9 میلیون انشعاب گاز در ایران وجود دارد و 21 میلیون واحد مسكونی در سطح كشور زیرپوشش شبكه گاز طبیعی هستند.

وی گفت: هم اینك ضریب نفوذ گاز در شهرهای ایران به 95 درصد و در روستاها به 56 درصد رسیده است.

معاون مدیرعامل شركت ملی گاز ایران سهم گاز در سبد انرژی كشور را 65 درصد عنوان و بیان كرد: هزار شهر و 16 هزار روستا تاكنون در ایران گازرسانی شده و این امر موجب شده گاز به عنوان یك عامل زیربنایی نقش مهمی در به حركت درآوردن چرخهای صنعت و توسعه كشور ایفا نماید.

وی در ادامه با اشاره به محدودیت شرایط و افزایش هزینه های گازرسانی به مناطق باقیمانده در كشور گفت: هزینه های گازرسانی به شهرها و روستاهای به صورت غیرمتعارف افزایش می یابد بطوری كه هزینه سرانه انشعاب در برخی روستاها به بیش از 100 میلیون ریال می رسد.

غروی افزود: به همین سبب امسال در نحوه و چگونگی گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده تجدیدنظر می شود.

وی گفت: در حال بررسی در این زمینه هستیم كه ببینیم تامین انرژی در هر شهرستان با استفاده از چه روشی اعم از خط لوله، CNG، روشها و یا انرژیهای دیگر امكانپذیر است.

معاون مدیرعامل شركت ملی گاز ایران افزود: در بسیاری از شهرها و روستاها گازرسانی با خط لوله صرفه و توجیه اقتصادی ندارد لذا باید به سراغ روشهای دیگر رفت.

وی در ادامه از تحول جدی در ساز و كار تامین نقدینگی شركتهای گاز استانی خبر داد و گفت: امسال به منظور تامین اعتبار مورد نیاز پروژه های عمرانی برنامه ریزی به شكل متفاوت انجام شده است.

او افزود: در این برنامه رابطه مستقیم بین وصول مطالبات و تامین نقدینگی شركتهای گاز استانی تعریف شده است.

معاون مدیرعامل شركت ملی گاز ایرانوی ادامه داد: امسال باید 100 هزار میلیارد ریال به سازمان هدفمندی یارانه ها بپرداریم ضمن آنكه پروژه های خطوط انتقال گاز را نیز در كشور به اجرا درآوریم كه برخی از آنها بسیار حیاتی است.

وی گفت: این امر محقق نمی شود مگر آنكه شركتهای گاز استانی وصول مطالبات خود را به موقع انجام دهند تا بتوانیم به موازات آن نقدینگی مورد نیاز شركت را تامین كرده و پروژه های عمرانی را به سامان برسانیم.

معاون استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم با بیان اینكه این استان با چند چالش جدی در حوزه گاز مواجه است گفت: از جمله آنها بحران افت فشار گاز در برخی شهرهای از جمله كاشمر، سبزوار، بردسكن، جوین و جغتای در فصل زمستان و سرما است.

'محمدحسن واحدی' افزود: پارسال با توجه به سرمای بی سابقه و طولانی مدت ناچار شدیم گاز صنایع سنگین از جمله فولاد و برخی دیگر از صنایع پرمصرف را برای تامین گاز بخش خانگی قطع كنیم كه برخی مسائل و مشكلات را نیز موجب شد.

وی خواستار تخصیص اعتباراتی از محل بودجه امسال برای تامین گاز مورد نیاز این شهرها و حل مشكل آنان شد و ادامه داد: اجرای خط تقویتی انتقال گاز به تربت حیدریه به طول 64 كیلومتر و گازرسانی به صنایع فولاد سنگان خواف از دیگر پروژه های دارای اولویت خراسان رضوی است كه نیازمند توجه مسوولان و تخصیص اعتبارات مورد نیاز می باشد.

در این مراسم 'حبیب الله صادقی' به عنوان مدیرعامل جدید شركت گاز خراسان رضوی معرفی و از خدمات 'علیرضا معراجی' مدیرعامل قبلی این شركت كه به افتخار بازنشستگی نائل آمده قدردانی شد.ك/2

2713/664
۰ نفر