انتقاد آیت الله رفسنجانی از بی تفاوتی دولت قبل در قبال سیاست های كلی كشور

تهران-ایرنا-رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از بی تفاوتی دولت قبل در قبال سیاست های كلی كشور در همه حوزه ها انتقاد كرد و گفت: این بی توجهی شامل حوزه محیط زیست كشور نیز شده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای كمیته محیط زیست مجمع تشخیص، معاونان و مدیران ارشد سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت حل مشكلات و معضلات محیط زیستی موجود در كشور تاكید كرد.

وی ادامه داد:تا این اواخر كسی حساسیتی روی محیط زیست نشان نمی داد ولی لازم بود برخی ضربه ها در حوزه محیط زیست كشور وارد شود تا این حساسیت ها به وجود آید.

وی افزود:خشك شدن دریاچه ارومیه، تالاب هامون، زاینده رود، وجود گرد و غبار و ریزگرد و آلودگی هوا باعث بیدار شدن مسئولان و افزایش حساسیت جامعه به محیط زیست شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از بی تفاوتی دولت قبل در قبال سیاست های كلی كشور در همه حوزه ها انتقاد كرد و گفت: این بی توجهی شامل حوزه محیط زیست كشور نیز شده است و آنچه اكنون رخ داده حاكی از اجرا نشدن قانون و بی توجهی به اسناد بالا دستی همچون سیاست های كلی كشور، سند چشم انداز و برنامه پنجم توسعه است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یكی از دلایل آلودگی هوا را نیز تولید بنزین آلوده عنوان كرد و گفت: در ابتدا كسی نمی گفت این بنزین ها آلوده است و با افتخار از آن به عنوان یك شاهكار یاد می شد اما بعد معلوم شد كه بخشی از این بیماری ها و سرطان ها ناشی از همین بنزین آلوده است .

وی تشكیل كمیته خاص محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نشان از دقت و توجه این مجمع به مقوله محیط زیست دانست و گفت : باتوجه به اینكه رهبر معظم انقلاب نیز روی این موضوع تاكید دارند، سیاستهای همه جانبه ای در این بحث تدوین خواهد شد .

وی آلودگی سواحل، تالابها و خلیج فارس را از دیگر مظاهر آلودگی عنوان كرد و خواستار توجه جدی در این زمینه شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینكه محیط زیست مقوله جهانی است و مشكلات محیط زیستی به همه كشورها مربوط خواهد شد، بر لزوم استفاده از فناوری های نوین و تكنولوژی روز برای حفاظت از محیط زیست تاكید كرد.

وی گفت : در گذشته شاید بی اطلاعی از دانش روز وجود داشت اما اكنون دانش و آگاهی كافی را در اختیار داریم .

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بر مدیریت صحیح منابع آبی كشور تاكید كرد و خواستار بهره گیری از روش آبیاری تحت فشار و آبخوان داری برای حل این مشكل در برخی مناطق كشور شد.

وی با اشاره به تدوین آئین نامه اجرایی سیاست های كلی در مجمع گفت: تلاش می كنیم در راستای اجرای سیاست های كلی نظام در بخش های مختلف مانع تصویب مصوبات خلاف این سیاست ها شویم .

بنا براین گزارش، پیش درسخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد مجابی رئیس كمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی گزارشی از فعالیت های صورت گرفته طی سه ماهه تشكیل این كمیته را ارائه كرد.

مجابی، بحران منابع آبی آب و آلودگی آب، ریزگردها و تهدیدات ناشی از آن، آلودگی هوا ، فرسایش خاك و آلودگی خاك و بحران فشار بر تنوع زیستی و رو به خطر انقراض رفتن گونه های طبیعی كشور را از مهمترین بحران های زیست محیطی موجود در كشور عنوان كرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، سه محور حفاظت، اصلاح ساختار و اقتصاد محیط زیست را سه رویكرد مهم دولت تدبیر و امید برشمرد و از حسن توجه دكتر روحانی رییس جمهوری در این موضوع قدردانی كرد.

مجابی به تركیب اعضای كمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره كرد و گفت : در این كمیته نمایندگانی از قوای سه گانه، همچنین دیوان محاسبات ، مركز پژوهش ها ،نیروهای مسلح و اساتید دانشگاه و تشكلهای محیط زیستی حضور دارند.

رئیس كمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شاخص ها، هدف گذاری و نظارت را مهمترین اقدامات در دستور كار این كمیته عنوان كرد و گفت: به زودی گزارش مستند فعالیت های صورت گرفته در این سه محور و همچنین موضوع اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست را به مجمع تشخیص مصلحت ارائه خواهد شد .

دكتر مكنون نایب رئیس كمیته ملی پایدار در امور آب نیز در این دیدار گزارشی از وضعیت بحران آب كشور ارائه كرد و از كاهش یك تا سه درجه ای بارندگی و گرمتر شدن زمین در آینده خبر داد.

وی گفت: سد سازی های غیراصولی ، هدر رفت آب در بخش كشاورزی و خشكسالی مهمترین دلایل بروز بحران آب در كشور است كه بایستی تمهیدات جدی برای آن اندیشیده شود چرا كه ادامه این وضع امكانپذیر نخواهد بود .

دكتر سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این دیدار گزارشی از وضعیت آلاینده های موجود در هوای كشور و گرد و غبار و ریزگرد ارائه كرد.

وی تاكید كرد : سازمان حفاظت محیط زیست با توسعه لجام گسیخته كه فقط به منافع اقتصادی می اندیشد، مخالف است و خواستار پیشرفت و توسعه كشور با حفظ ملاحظات زیست محیطی است .

متصدی از تشكیل كمیته خاص محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت به عنوان اقدامی ارزشمند یاد كرد و گفت : محیط زیست در نظام برنامه ریزی، تصمیم گیری و توسعه كشور باید به عنوان یك محور اصلی دیده شود و در سیاستهای كلان كشور و همچنین در تدوین برنامه ششم توسعه باید مدنظر قرار گیرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین خواستار ارزیابی زیست محیطی برای تمام پروژه های عمرانی كشور شد.

دكتر احمدعلی كیخا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست هم پیش از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: با تدبیر بزرگان و رویكرد دولت تدبیر و امید، محیط زیست در اولویت امور كشور قرارگرفته است و درهمین راستا بستر اجتماعی فراهم شده و تشكل ها و سازمان های مردم نهاد هم درگیر موضوع محیط زیست شده اند و همراهی خوبی دارد.

وی تشكیل كمیته محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام را اقدامی امیدواركننده و پشتیبان سازمان حفاظت محیط زیست در انجام وظایف و ماموریت های محوله عنوان كرد .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: این سازمان مامور تامین امنیت پایدار در كشور است و با حمایت و هدایت دولت تدبیر و امید در راه اجرای وظایف و ماموریت های حاكمیتی محوله درنگ نخواهد كرد.

علمی (1)**1354**1440
۰ نفر