۱ تیر ۱۳۹۳، ۸:۴۴
کد خبر: 81210332
T T
۰ نفر
بیمه طلایی فرهنگیان؛ خدمتی كه خود نیاز به درمان دارد

تهران - ایرنا - نام بیمه همواره امنیت خاطری به دنبال خود دارد كه اندكی از درماندگی جسم را كم می كند حال اگر این بیمه عنوان طلایی را به دوش بكشد كه صد البته تاثیری مضاعف دارد.

بیمه فرهنگیان آن هم از نوع طلایی آن كه از سال 89 شكل گرفت تا بتواند خدمات درمانی و دارویی متفاوتی را در اختیار فرهنگیان و خانواده های آنان قرار دهد این روزها گویی خود به بیماری مبتلا شده است.

كش و قوس های جابجایی این بیمه از بیمه ایران به شركت بیمه آتیه سازان حافظ موجب شده تا خللی در ارایه خدمات درمانی به فرهنگیان ایجاد شود، خللی كه به هیچ وجه نمی توان توجیهی برای توقف یا به تعویق افتادن خدمات آن پیدا كرد چرا كه بیمار و بیماری همچون چشمه ای است كه همواره جریان دارد.

در همان سال های اولیه اجرای طرح بیمه طلایی فرهنگیان، به دلایلی از جمله سقف پایین تعهدات و پرداخت هزینه های درمانی، نارضایتی هایی را به دنبال داشت اما گویا این مشكلات با گذشت چند سال هنوز پابرجاست و هر روز سبد مشكلات سنگین تر می شود.

بر اساس تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با بیمه آتیه سازان حافظ حق بیمه كارت طلایی فرهنگیان 26 هزار تومان است كه 50 درصد آن را فرهنگیان و مابقی را دولت تقبل خواهد كرد.

كارشناس بیمه وزارت آموزش و پرورش در خبری از امضای قرارداد جدید این وزارتخانه با شركت بیمه آتیه سازان حافظ وابسته به سازمان بیمه سلامت ایران را اعلام كرد و گفت: این قرارداد از اول خرداد ماه به اجرا درآمده و تفاوت چندانی با قرارداد گذشته ندارد.

آرش مردانی به تفاوت بیمه طلایی فرهنگیان با دوره قبل اشاره كرد و گفت: تنها فرق این است كه باید تعرفه دندانپزشكی از این پس توسط درمانگاه فرهنگیان تعیین شود.

وی ادامه داد: در قرارداد منعقد شده میان معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و شركت بیمه آتیه سازان حافظ در خصوص خدمات دندانپزشكی بیمه طلایی فرهنگیان نیز آمده است كه با توجه به پیش بینی قسمتی از این خدمات توسط دولت در بیمه های پایه و ایجاد تسهیلات ویژه برای ارایه خدمات دندانپزشكی در مراكز درمانی فرهنگیان بیمه شدگان می توانند از این خدمات بهره مند شوند.

كارشناس بیمه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه این قرار داد از اول خرداد 93 در سراسر كشور به اجرا در آمده است، تصریح كرد طبق هماهنگی های به عمل آمده با شركت بیمه آتیه سازان حافظ، در تعهدات همانند قرارداد سال گذشته است.

مردانی در خصوص برخی شایعات مبنی بر اینكه شركت بیمه آتیه سازان حافظ از بیمه مركزی مجوز ندارد، یادآورشد: این شركت از سال 81 در زمینه بیمه مكمل درمان فعالیت دارد و در زمان حاضر بیش از 7 میلیون نفر از آحاد جامعه تحت پوشش این بیمه قرار دارند.

وی بیان داشت: این شركت 8 سال متوالی اجرای قرارداد سازمان بازنشستگی و یك سال قرارداد سازمان تامین اجتماعی را بر عهده گرفته و بر اساس اساسنامه سازمان بیمه سلامت مصوبه سال 91 هیات وزیران، تامین تمامی خدمات بیمه پایه و مكمل از وظایف سازمان بیمه سلامت است.

این كارشناس بیمه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: شركت آتیه سازان حافظ نیز به عنوان كارگزار این سازمان متولی ارایه خدمات تكمیلی است و هر گونه فعالیت آن از سوی سازمان بازرسی كل كشور و معاونت حقوقی رییس جمهور بررسی می شود.

وی با بیان اینكه حق بیمه طلایی فرهنگیان در سال 92، 235 هزار ریال بود كه نیمی از آن را فرهنگیان و نیم دیگر را دولت متقبل می شد، اضافه كرد: در قرارداد جدید با شركت بیمه آتیه سازان حافظ وابسته به سازمان بیمه سلامت ایران اكنون حق بیمه به 260 هزار ریال افزایش یافته كه طبق روال گذشته 50 درصد آن را فرهنگیان و 50 درصد مابقی را دولت پرداخت می كند.

اما انعقاد قرارداد جدید وزارت آموزش و پرورش با شركت بیمه آتیه سازان حافظ تبعات و بازتاب های متفاوتی داشت از جمله اینكه بیمه مركزی اعلام كرد كه این شركت مجوز بیمه مركزی را ندارد.

مدیركل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در زمانی كه زمزمه های لغو بیمه طلایی فرهنگیان با بیمه ایران شنیده می شد، در سخنانی با اشاره به اینكه سقفی برای پرداخت هزینه های پزشكی فرهنگیان وجود ندارد، گفت: در انتخاب تعهدات قرارداد بیمه ای سعی شده، به دغدغه فرهنگیان توجه شود.

فرشید سیاری به بیمه تكمیلی درمان فرهنگیان اشاره كرد و از حذف تعهدات مربوط به تهیه عینك و دندانپزشكی در سال جاری خبر داد.

وی تصریح كرد: تمام تعهدات سال قبل به قوت خود باقی است و سقفی برای پرداخت هزینه‌های پزشكی و دارویی و ویزیت پزشكان به خصوص هزینه‌های بیمارستانی و تشخیصی در مراكز درمانی دولتی و خصوصی و تامین هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج در قرارداد جدید وجود ندارد و هزینه ها به هر میزانی كه باشد، پرداخت می شود.

سیاری در خصوص حذف خدمات دندانپزشكی گفت: به علت پیش‌بینی بعضی از خدمات دندانپزشكی توسط دولت در خدمات بیمه‌های پایه و همچنین نرخ بالای حق بیمه‌ تعهدات دندانپزشكی این پوشش از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

وی یادآورشد: بهره‌مندی بیمه‌شدگان از مزایای آن به دلیل عدم حضور پزشكان طرف قرارداد شركت بیمه‌گر، در بسیاری از مناطق و نواحی كشور میسر نیست و با بررسی موضوع و به دلیل جلوگیری از افزایش نرخ حق بیمه‌ درمان تكمیلی تعهد مذكور از فهرست خدمات حذف شده است.

وی ادامه داد: برای سال جاری نیز توافقات اولیه با شركت بیمه ایران برای اجرای قرارداد حاصل شده و امید است با همكاری مناسب شركت بیمه ایران از اول خردادماه این قرارداد اجرا شده و تمامی فرهنگیان متقاضی بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز در دفاع از عملكرد این وزارتخانه برای قرارداد جدید با شركت آتیه سازان حافظ گفت: این شركت كارگزار بیمه سلامت ایرانیان است و در ارایه خدمات بیمه‌ تكمیلی هیچ مشكل قانونی و حقوقی ندارد.

وحید كیارشی با اشاره به افزایش هزینه خدمات درمانی و بهداشتی در كشور در مقایسه با سال قبل، اظهار داشت: مبلغ بیمه طلایی شركت بیمه ایران سال جاری به ازای هر كارمند 51 هزار تومان اعلام شده بود كه به هیچ از سوی آموزش و پرورش قابل پذیرش نبود.

وی عدم پرداخت مطالبات بیمه طلایی فرهنگیان به شركت بیمه‌ای ایران را یكی از موانع قانونی و حقوقی برای عقد قرارداد جدید عنوان و خاطرنشان كرد: فرصت یك ماهه برای پرداخت مطالبات به شركت بیمه‌ای ایران باعث تمدید بیمه طلایی به مدت مذكور شد اما به دلیل عدم توانایی وزارت آموزش و پرورش در پرداخت یكباره بدهی‌ها، علاوه بر شركت بیمه ایران با هیچ شركت بیمه‌ای تحت پوشش بیمه مركزی نمی‌توانستیم قرارداد جدید امضا كنیم.

كیارشی درباره قرارداد جدید با شركت آتیه سازان حافظ، افزود: این شركت كارگزار و متولی بیمه تكمیلی سازمان بیمه سلامت و زیر مجموعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی است و از سیاست‌های بیمه مركزی پیروی نمی‌كند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه شركت بیمه آتیه سازان حافظ علاوه بر اینكه هیچ منع قانونی و حقوقی ندارد، افزود: حمایت وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از بیمه طلایی فرهنگیان اعتبار آن را تایید می كند.

وی بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق‌های كشوری را از اعضای تحت پوشش شركت بیمه‌ای آتیه سازان حافظ معرفی كرد و افزود: ترتیبی اتخاذ شده كه دفترچه بیمه پایه سلامت ایرانیان همان كارت بیمه طلایی فرهنگیان به حساب آید.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: بیمه طلایی فرهنگیان كه از چهار سال قبل به منظور ارایه خدمات درمانی به فرهنگیان شكل گرفت در دولت گذشته با كمبود منابع اعتباری مواجه شد كه این مساله به دولت یازدهم رسید.

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی با اشاره به اینكه كمبود اعتبارات موجب شد تا اندكی از خدمات اولیه این بیمه به فرهنگیان كاسته شود و آموزش و پرورش نتواند به تعهدات خود عمل كند، اظهار داشت: به دنبال این مساله بیمه ایران نیز مطالباتی از آموزش و پرورش داشت كه از عهده این وزارتخانه خارج بود.

وی یادآورشد: اكنون ما به دنبال این هستیم كه با رفع موانع و مشكلات موجود در رابطه با تغییر قرارداد از بیمه ایران به شركت آتیه سازان حافظ فعالیت درمانی به فرهنگیان دچار خدشه نشود.

این نماینده مجلس بیان داشت: اجرای قرارداد وزارت آموزش و پرورش با شركت بیمه آتیه سازان حافظ اشكالاتی دارد كه كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بنا دارد با برگزاری جلساتی با دولت مشكلات را برطرف كند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: وزارت آموزش و پرورش همچنین موظف است برای ارایه خدمات بهتر از سوی شركت بیمه آتیه سازان حافظ، عوامل اجرایی این بیمه را توجیه كند تا فرهنگیان برای دریافت خدمات دچار سردرگمی و بلاتكلیفی نشوند.

خسروی سهل آبادی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش از آنجا كه قراردادهای مختلف بیمه ای همچون بیمه دانش آموزان و مدارس را دارد می توانست با اندكی تدبیر بدون اینكه نیاز به منابع مالی و یا تایید بیمه مركزی داشته باشد خدمات درمانی بیشتری را به فرهنگیان ارایه كند.

وی خاطرنشان كرد:در شرایط كنونی كه قرار داد با شركت بیمه آتیه سازان حافظ بسته شده است خدشه دار كردن آن نه تنها نفعی ندارد بلكه باعث نارضایتی عمومی می شود از این رو باید تدابیر لازم برای اجرای هر چه بهتر تعهدات این نوع اندیشیده شود.

در شرایط كنونی كه هنوز چند وقتی بیشتر از انعقاد قرارداد جدید وزارت آموزش وپرورش با شركت بیمه آتیه سازان حافظ نمی گذرد، به نظر قضاوت درباره نحوه و نوع خدمات این شركت در قالب بیمه طلایی به فرهنگیان اندكی زود است باید منتظر ماند و داوری را به زمانی دیگر موكول كرد.

فراهنگ (5)**1883**1588
۰ نفر