۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۰۹
کد خبر: 81211034
T T
۰ نفر

دو انقلاب در ورزش ایران

۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۰۹
کد خبر: 81211034
دو انقلاب در ورزش ایران

تهران- ایرنا-فوتبال ایران پس از والیبال توانسته درعرصه های بین المللی و جهانی چهره ای متفاوت از گذشته نشان دهد كه در تاریخ ورزش كشور بی سابقه بوده است.

به گزارش ایرنا، تیم ملی فوتبال ایران در جایگاه 43 رده بندی فیفا مقابل آرژانتین كه جزو پنج تیم برتر جهان و مدعی قهرمانی جام جهانی است، بگونه ای بازی كرد كه تا مرز كسب امتیاز و حتی پیروزی رفت و تمامی پیش بینی های قبلی را برهم زد.

حضور و شكست پیروزمندانه اما مغموم ایران در مقابل تیمی كه دو دور قهرمان جام جهانی ، دو دور نایب قهرمان جام جهانی و دو دور میزبان این جام ها بوده است، صحنه ای از همگرایی تك تك اعضای تیم ملی برای رسیدن به یك هدف را به نمایش گذاشت كه این هماهنگی پیوسته و مستمر 90 دقیقه ای كمتر در بازی های مشابه ثبت شده بود.

این درحالی است كه ارزیابی از تئوری های روانشناختی از عملكرد های جمعی در ایران چندان مناسب نبوده است.

منتقدان داخلی و خارجی عرصه ورزش ملی همواره روحیه فردگرایی را یكی از مهمترین چالش ها و عوامل بازماندگی ایران در مراحل مقدماتی و عالی مسابقات ورزشی اعلام كرده اند.

محور اصلی گفتمان منتقدان این است كه اگرچه كشور در رشته های مختلف ورزشی و ازجمله فوتبال ستاره های شاخصی دارد اما این ستاره ها در كنار یكدیگر كارنامه مثبتی را به تصویر نكشیده اند و به همین دلیل ایران عمدتا در رشته های غیر تیمی در مسابقات جهانی امتیاز می گیرد.

با توجه به این دیدگاه به نظر می رسد دو تحول مهم در این عرصه با حضور موثر افرادی مانند 'ولاسكو و كی روش' در ورزش ایران درحال رقم خوردن است.

البته نقطه عطف این حركت در عرصه والیبال ایران بود و به نظر می رسد نتایج و بازخوردهای شگرف آن در عرصه های بین المللی تئوری فردگرایی در ورزش ایران را زیر سوال برد.

به نظر می رسد فوتبال ایران كه سالها از فقدان این رویكرد در رنج بود،فرصت و مجالی یافته تا این نهال نوپا در آن جان بگیرد و رشد كند.

90 دقیقه بازی ایران و آرژانتین پرستاره مدعی قهرمانی جام جهانی، مالامال از صحنه های هدفمندی ، همكاری ،همفكری ، حركت رو به جلو و یا عقب نشینی های متمركز بود كه این حركات كمتر در اذهان تماشاگران ایرانی نقش بسته بود.

افتخاراتی كه تیم ملی والیبال ایران نیز تاكنون نصیب كشور كرده، مستندات واقع بینانیه ای را در مورد وقوع این تحول عظیم در ورزش ایران ارائه كرده است.



**دو مربی دو رویكرد مشابه

از خولیو ولاسكو ( Julio Velasco)، به عنوان یكی از پرافتخارترین مربی‌های جهان یاد می‌شود. این آرژانتینی از سال ۲۰۱۱ هدایت و مربی‌گری تیم ملی والیبال ایران را برعهده گرفت. پس از آن بود كه ایران برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا به مقام قهرمانی دست یافت. هدایت ولاسكو سبب شد تا تیم ایران به عنوان شگفتی‌ساز جام جهانی ۲۰۱۱ شناخته شود.

علاوه براین تیم ملی والیبال ایران با هدایت ولاسكو، با برتری مقابل مصر و ژاپن در دیدارهای انتخابی لیگ جهانی در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار از آغاز لیگ جهانی والیبال، به این مسابقات عالی راه یافت. شاید به همین دلیل است كه از ولاسكو به عنوان بزرگترین و مهمترین مربی تاریخ والیبال ایران یاد می شود.

انقلابی كه او در والیبال ایران راه انداخت درواقع شناسایی استعدادها، تقویت و ایجاد تمركز و هدایت گروهی بود و هر یك از بازیكنان ناشناس ایران را در یك عملكرد تیمی به ستاره هایی پرفروغ تبدیل كرد.

عضو تالار مشاهیر جهان در والیبال،برگزیده چهار بار ارزشمندترین مربی جهان، شاه كلید حركت با هم را در محور سیاست ها و هدایت های ورزشی خود خالی از هر نوع حاشیه ای به دست جوانان كشور داد تا از او به عنوان سرمربی افسانه ای یاد كنند.



كارلوس مانوئل بریتو لئال كی روش، سرمربی اهل پرتغال تیم ملی فوتبال ایران نیز رویكرد مشابهی در فوتبال ایران از خود نشان داده است.

پرونده كی روش نشان از حركت های اصولی و بناسازی او در فوتبال كشورهایی دارد كه در آن ها مشغول به كار بوده است. كی روش تیم ملی آفریقای جنوبی را در سال 2002 برای نخستین بار به جام جهانی برد. سرمربیگری رئال مادرید در 2003-2004 صفحه دیگری از تجربیات و هوشمندی این فرد را نشان می دهد.

رسانه های ورزشی معتبر 'دستیارسابق آلكس فرگوسن' را با شاخصه های 'انضباط ، پركاری مستمر ، برنامه ریزی و هدفمندی' معرفی می كنند.

پس از جام ملت های آسیا 2011 بود كه كی روش به مستطیل سبز فوتبال ایران پا گذاشت.

در كارنامه سه ساله فعالیت او در عرصه فوتبال ایران، پیروزی های ارزشمند و مهمی در مقابل قطر، لبنان و كره جنوبی به ثبت رسید تا سرمربی 61 ساله پرتغالی بتواند برای چهارمین بار ایران را به ایستگاه جام جهانی برساند.

در این مسیر، بازی و برد دلچسب ایران در مقابل تیم ملی كره جنوبی بازهم تفكر موفق كی روش در زمین را در مقابل 'چوی كانگ هی' همتای كره ای اش به رخ كشاند. رسانه ها بعدها در مورد این بازی پر سر و صدا كه دعوای لفظی مربیان دو تیم مدت ها خوراك آنها بود، نوشتند: بازیكنان ایران در مقابل تیم كره حلقه اتحاد زدند.

مرور این نوشتار باز هم محور بودن جمع در دیدگاه كی روش در مقابل فرد گرایی را به خوبی به تصویر كشاند.

دو بازی ایران در مقابل نیجریه و آرژانتین از سری مسابقات جام جهانی 2014 بخوبی بازتاب دهنده تفكر اصولی و پیشرو مربی حرفه ای ایران را نشان می دهد. حركت هم پا، روبه جلو با اعتماد به نفس شگفت انگیز، دویدن ها و پاس دادن های هدفمند ، فرار و عقب نشینی های به موقع و مقابله جویی های همگرا ، 90 فوتبال ایران را ضربان حیات بخشی داد كه سو گیری داور صربی و فرصت شناسی مسی آن را متوقف كرد.

به نظر می رسد اگرچه جام های جهانی عرصه ركورد است اما نتیجه فعالیت تیم ملی ایران درجام برزیل2014 هرچه باشد، شروع همكاری گروهی در ورزش ایران و تداوم آن را باید پاس داشت.

از : مریم شفیعی
۰ نفر