۲ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۷
کد خبر: 81212011
T T
۰ نفر
تب تند فوتبالی-والیبالی

تهران-ایرنا-پیروزی ها و افتخارآفرینی های كم سابقه ی این روزهای فوتبالیست ها و والیبالیست های ایران، باعث شد امروز نیز بخش عمده یی از گزارش ها و یادداشت های روزنامه ها به این موضوع اختصاص یابد.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه دوم تیر 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.



*** تب تند فوتبالی-والیبالی

مبارزه ی قهرمانانه ی بازیكنان تیم ملی فوتبال كشورمان در برابر تیم ملی آرژانتین در جام جهانی فوتبال 2014 برزیل و دومین پیروزی بلند قامتان تیم ملی والیبال ایران در برابر تیم ملی ایتالیا در مسابقات لیگ جهانی والیبال، از جمله افتخارات بزرگ، ستودنی و كم سابقه ی ورزشی كشور در این روزهاست؛ به گونه یی كه اخبار مربوط به آن ها این روزها بسیار مورد توجه روزنامه ها قرار دارد.

روزنامه ی «شرق» سرمقاله ی امروز خود با عنوان «یوزها و نشاط ملی» به قلم «تقی آزاد ارمكی» جامعه‌شناس را به بازی های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2014 و تاثیر آن بر روحیه ی جامعه اختصاص داد و نوشت: مردم از دیدن یك بازی خوب و نتیجه دور از ذهن آن، واقعا به وجد آمده بودند. سخن از اختلاف سنگین - مثلا پنج‌گل - در این بازی بود و تلاش غرورآفرین و بازی باتعصب ملی‌پوشان، جامعه را به نگاه تقدیرآمیز از آنان و بروز شادی و نشاط كشاند. نكته سوم این است كه طی هشت‌سال سپری‌شده، مردم احساس مثبتی نسبت به جایگاه جهانی ایران و نوع تعامل كشورمان با دیگر كشورها نداشتند. نگرانی از تنزل اعتبار جهانی ایران، موضوعی جدی برای هم‌میهنان‌مان بود. جامعه با انتخابات داغ سال گذشته، صعود ایران به جام‌جهانی و اكنون، حضور درخشان در رقابت با غول‌های فوتبال جهان، در پی اثبات شایستگی و توانمندی خویش به جهانیان است. در این میان، فوتبال بیش از سیاست سبب می‌شود ایران دیده شود و همین نكته، نشاطی ملی را رقم می‌زند؛ نشاطی كه مشابه آن را در موفقیت‌های والیبال هم مشاهده می‌كنیم. نگارنده پس از بازی ایران و آرژانتین در خیابان‌های تهران، تركیبی از شادی و تكریم و تعظیم مقابل پرچم و نام ایران را حتی در میان نوجوانان، شاهد بودم. موضوع حایزاهمیت دیگر، روبه‌روشدن با «جامعه پخته» است.

روزنامه ی «اعتماد» هم در گزارشی با عنوان «یك ملت یك تیم» از سیل پیام‌های قدردانی مسوولان و موج كمپین‌های مردمی برای ماندن كی‌روش نوشت.

به نوشته ی اعتماد، موج تازه‌یی در كشور به‌راه افتاده است. حالا هدف همه این است كه قرارداد كارلوس كی‌روش با فدراسیون فوتبال تمدید شود. سیل پیام‌های تبریك به‌خاطر بازی شجاعانه تیم‌ملی فوتبال ایران صادر شده است. از حجت‌‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور گرفته تا آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی. حتی محمدرضا شجریان، مسجدجامعی و جهانگیری و بسیاری از چهره‌های فرهیخته دیگر هم واكنش نشان دادند و چنین «دستاوردی» را ستودند.

روزنامه ی «ابتكار» هم امروز در مطلبی با عنوان «پیش به سوی پیروزی» به این سوال كه «ایران چگونه می‌تواند به مرحله بعد صعود كند؟» پاسخ داد.

در این یادداشت آمده است: لذت شكست مفهومی بود كه هرگز آن را تجربه نكرده بودیم. گزافه نیست اگر بنویسیم هرگز از هیچ بردی به اندازه این باخت لذت نبرده بودیم. چه قشنگ باختیم و هرگز شاید از هیچ بردی این اندازه سربلند نبودیم. فوتبال ما مدیون این شكست است؛ چرا كه این بازی كیفیت تازه ای از فوتبال ایران را نمایان كرد.

ابتكار همچنین در گزارشی به بازتاب نمایش دلپذیر تیم ملی فوتبال ایران مقابل آرژانتین در رسانه‌های جهان پرداخت و نوشت: «جهان به احترام ایران كلاه از سر برداشت». بازی قابل قبول شاگردان كارلوس كی‌روش برابر آلبی سلسته موجی از تحسین و تمجید را از سوی رسانه‌های جهان به سمت آنها روانه كرد.

روزنامه ی «خراسان» هم در خبری از «تمجید جهان از بازی شكوهمند ایران مقابل آرژانتین» نوشت.

به نوشته ی این روزنامه رسانه‌ها و روزنامه‌های معتبر جهان پس از دیدار ایران و آرژانتین، به تمجید از عملكرد شاگردان كی‌روش پرداختند.

روزنامه ی «آرمان» هم در یادداشتی با عنوان «بازی پایاپای با آرژانتین» نوشت: تیم كشورمان در دقایق پایانی برابر آرژانتین گل شكست را متحمل شد. بازیكنان ما فوتبال پا یا پایی مقابل یكی از بهترین تیمهای دنیا به نمایش گذاشتند. به هر حال با این بضاعت كسی فكرش را نمی‌كرد تیم ملی آنقدر خوب مقابل آرژانتین بازی كند. باید به این نكته هم اشاره كرد كه داور در این بازی در نیمه دوم با نگرفتن پنالتی برای تیم ملی به سمت تیم ملی آرژانتین غش كرده بود. به هر حال ملی‌پوشان با ارائه بازی خوب مقابل آرژانتین اعتماد به نفسشان بالا رفته و با تمركز بالا می‌توانند بوسنی را شكست دهند.

روزنامه ی «جام جم» هم از «اعتراف جهانی به شایستگی ایرانی» خبر داد و به نقل از «كریستانو رونالدو» ستاره ی آرژانتینی فوتبال، در تحسین از تیم ملی فوتبال ایران نوشت:« ایران لایق پیروزی بود».

روزنامه ی «جمهوری اسلامی» نیز خبری را به پیام «محمود گودرزی» وزیر ورزش و جوانان به مسوولان فدراسیون فوتبال در خصوص پرداخت پاداش برد به بازیكنان تیم ملی منتشر كرد و نوشت: محمود گودرزی به مسئولان فدراسیون فوتبال پیام داده تا به خاطر شیوه بازی ایران مقابل آرژانتین به بازیكنان و كادر فنی تیم ملی پاداش پیروزی پرداخت شود.

روزنامه ی «كیهان» هم در یادداشتی با عنوان «تفاوت بزرگ ایران و آرژانتین (ضربه آزاد)» در صفحه ی ورزشی خود نوشت: نمایش مقبول و البته تحسین برانگیز تیم ملی ایران مقابل آرژانتین، بار دیگر مهر تاییدی بود بر شایستگی‌های جوانان برومند ایران زمین. ملی پوشان فوتبال كشورمان مرد و مردانه برابر قهرمان دو دوره رقابت‌های جام جهانی ایستادگی كردند ولی در نهایت با یك گل مغلوب آرژانتین شدند. این شكست نه تنها چیزی از ارزش‌های فوتبال ایران كم نكرد بلكه موجب شد كه بسیاری از رسانه‌های بزرگ جهان از ایران به عنوان بازنده سربلند جام جهانی، یاد كنند.

روزنامه ی «خراسان» نیز یادداشت روز خود با عنوان «خاصیت فوتبال و ضرورت برنامه ریزی بلندمدت» را فوتبال اختصاص داد و در آن نوشت: جام جهانی بیستم می تواند یك جام جهانی ویژه و تاثیرگذار برای فوتبال ایران باشد و شاید فراتر از این اصل، كه قطعا می تواند تاثیراتی به مراتب بیشتر از فوتبال را در خود جای دهد. وقتی شكست...، بله وقتی شكست مقابل آرژانتین ساعت خواب را به بیداری تبدیل می كند و جوانان این مرز و بوم را برای یك نمایش تحسین برانگیز به خیابان ها سوق می دهد تا ابراز احساسات كنند، فوتبال را فراتر از یك پدیده معمولی جلوه می دهد. بله، این خاصیت فوتبال است كه ورزش های دیگر از آن بی بهره اند، حتی اگر این غیرفوتبالی ها نتایج فوق تاریخی، جهانی و المپیكی رقم بزنند. والیبال، كشتی فرنگی و كشتی آزاد و نتایج تاریخی شان در دو سه سال اخیر هرگز از یادها نمی رود اما تا الان نتوانسته تاثیراتش به اندازه فوتبال این چنین فزاینده در جامعه نفوذ داشته باشد. نقدی به این نتایج درخشان و این رشته های دوست داشتنی نیست و هركدامشان افتخاری ارزشمند برای ایران عزیز است اما آن چه واقعیت دارد این است كه فوتبال قلب ها را به گونه ای دیگر تسخیر كرده است، با همه خوبی ها و مخصوصا با همه بدی هایش همان پول دوستی های میلیاردی بازیكنان و فسادهای مالی و... كه نه با عدالت سازگار است و نه تحملش برای همه ساده.

روزنامه ی «مردم سالاری» هم با انتشار عكسی بزرگ، از شادی مردم در خیابان های كشور پس از بازی پایاپای ایران با آرژانتین و قدرشناسی ایرانیان از كی روش و شاگردانش نوشت.

به نوشته ی مردم سالاری، تاكنون سابقه نداشت ایرانیان پس از شكست یك تیم ورزشی به خیابانها بریزند و به شادمانی بپردازند. اما شنبه شب، خیابانها و میادین اصلی تهران و سایر شهرهای كشورمان، میزبان مردمی بود كه پس از شكست تیم ملی فوتبال ایران در مقابل آرژانتین به خیابانها ریختند و قدرشناسی خود را از كارلوس كی روش و شاگردانش به روشنی نشان دادند.

در همین حال روزنامه ی «جام جم» در بازتاب پیروزی شب گذشته ی تیم ملی والیبال ایران برابر ایتالیا، در خبری با عنوان «والیبال ایتالیا باز هم زانو زد» نوشت: ملی پوشان كشورمان با قدرت نمایی دوباره مقابل ایتالیا 13 امتیازی شدند.

به نوشته ی جام جم، روزهای خوش ورزش ایران و شادمانی مردم كشورمان عصر دیروز هم ادامه یافت؛ جایی كه تیم ملی والیبال مقابل ایتالیا بازهم مقتدرانه ظاهر شد و با كسب برتری 3 بریك مقابل این تیم پرقدرت عزم خود را برای رسیدن به مرحله فینال این رقابت‌ها و جدال با تیم برتر جهان نشان داد.

روزنامه ی جمهوری اسلامی هم در صفحه ی نخست خود از «پیروزی دوباره مردان والیبال ایران مقابل ایتالیا» خبر داد.

روزنامه ی خراسان هم در گزارشی با عنوان «گام بلنــد برای صعــود» از قدرت نمایی دوباره بلندقامتان ایران مقابل آتزوریها نوشت.

در این گزارش آمده است: ایتالیا كه به‌خاطر عملكرد درخشانش در 25 دوره حضور مداوم در لیگ جهانی و كسب‌‌ 14 مدال رنگی در رده دوم پرافتخارترین تیم‌های حاضر در این تورنمنت معتبر قرار دارد، در‌حالی برای چهارمین بار مقابل ایران قرار گرفت كه در جدول رنكینگ جهانی در جایگاه سوم جاخوش كرده. این در‌ شرایطی است‌ كه شاگردان‌ كواچ تنها با 2 دوره حضور و قرار داشتن در رده‌ 12‌رنكینگ جهانی در تمام رویارویی‌هایشان با ایتالیا حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند. ایران3- ایتالیا یك.



*** نگاهی به دور تازه ی گفت و گوهای هسته یی

دوره پنجم گفت و گوهای هسته یی میان ایران و گروه 1+5 در وین، عصر روز جمعه 30 خرداد در حالی به پایان رسید كه دو طرف توانستند، چارچوب كلی توافق را تدوین كنند؛ هرچند نقاط اختلافی بسیاری میان دو طرف وجود دارد و قرار است در دور بعدی گفت و گوها كه از 11 تیرماه آغاز می شود، بر سر آنها رایزنی و گفت و گو صورت گیرد.

«فرصت توافق با ایران تكرار شدنی نیست» عنوان یادداشت روزنامه ی «جوان» در ارزیابی روند گفت و گوهاست. به نوشته ی «نادر ساعد» نویسنده ی این یادداشت، اكنون كه طرفین به آخر ایستگاه نخست این مسیر رسیده‌اند، در مورد نحوه ادامه دادن كار و به پایان بردن آن در موقعیتی حساس قرار گرفته‌اند كه از بسیاری جهات، حساس‌تر از اصل توافق در ژنو و اجرای گام اول است. در این شرایط كه تنها ابعادی از محورهای اصلی توافق نهایی تشریح گردیده و مورد تفاهم قرار گرفته است، توافق همه یا هیچ به عنوان اهرم فشاری بر منظومه تعاملات طرفین حاكم است كه چشم انداز كار را از ابهام دور نداشته است. در واقع، هنوز هم خط مشی تعامل و تفاهم در راستای حل كامل و همیشگی مسئله هسته‌ای، ماهیت ژله‌ای داشته و از پشتوانه عزم و صداقت كافی در برخی از اعضای گروه 1+5 برخوردار نیست.

روزنامه ی شرق هم در عنوان گزارشی در ارتباط با روند گفت و گوها، نگاه «محمد جواد ظریف» رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان به این روند را برجسته كرد و با اشاره به سخن تازه ی وی مبنی بر اینكه در صورت نرسیدن دو طرف به توافق، آنها می توانند به سیاست های قبل از توافق ژنو برگردند، نوشت: خط پایان مذاكرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نزدیك است؛ اما هنوز معلوم نیست دو طرف به‌عنوان برنده به خط پایان می‌رسند یا خیر؛ البته یك مساله روشن است؛ نرسیدن به توافق یعنی بازگشت به سیاست‌های پیش از مذاكرات.

روزنامه ی آرمان نیز در یادداشتی با عنوان «سوالاتی درباره توافق هسته‌ای» به قلم «احمد شیرزاد» كارشناس مسایل هسته یی نوشت: این روزها خیلی‌ها این سوال را مطرح می‌كنند كه «بالاخره پرونده هسته‌ای ایران چه می‌شود؟» پیش‌بینی من این است كه ایران و آمریكا بالاخره به توافق خواهند رسید. توافق ژنو به لحاظ پرستیژی طرفین را در موقعیتی قرار داده كه به هیچ عنوان نمی‌خواهند توافق به دست آمده به هم بخورد.

«مذاكره بر اقتصاد یا مذاكره با اقتصاد» نیز عنوان گزارش تحلیلی روزنامه ی اعتماد درباره ی گفت و گوهای هسته‌یی ایران با 1+5 است كه در آن به این مذاكرات فقط از زاویه ی اقتصادی پرداخته شده است.

در این گزارش آمده است: موقعیت ژئوپولتیك ایران و همسایگانش در مقایسه با دو كشور هم‌تراز ایران، یعنی تركیه و عربستان سعودی، نشان می‌دهد كه چرا برای گروه 1+5 ایران مهم است.

به نوشته ی اعتماد مذاكرات هسته ای در دوره ی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بر علیه اقتصاد كشور بوده است و اكنون این مذاكرات به روی كار آمدن دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی با اقتصاد است.

به نوشته ی گزارشگر این روزنامه 24خرداد 92 را می‌توان روز سرنوشت ساز جمهوری اسلامی ایران دانست. حسن روحانی، رییس تیم مذاكره‌كننده هسته‌یی دولت خاتمی برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شد. با انتخاب روحانی عملا میز مذاكره 1+5 با ایران تغییر كرد و محور دیپلماسی غرب از «مذاكره بر اقتصاد» به «مذاكره با اقتصاد» تغییر یافت؛ این ایران بود كه فشار وارد می‌كرد و برنامه داشت تا تحریم‌ها برداشته شود و غرب هم دیگر خواهان اعمال تحریم مضاعفی نبود، چون تصور می‌كرد دولتی بر سركار آمده كه مفهوم تعامل با جهان را درك می‌كند.



*** بازتاب متفاوت سخنان رهبری

آیت‌الله «سید علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب، روز گذشته در دیدار با رییس و مسوولان عالی دستگاه قضایی و همچنین رییسان كل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراكز استان‌ها، بیاناتی ایراد كرد كه امروز بخش های متفاوتی از این بیانات در عنوان خبری روزنامه های مختلف برجسته شد.

«لزوم هم صدایی روسای سه قوه» بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب بود كه در عنوان خبری روزنامه هایی مانند مردم سالاری و ابتكار برجسته شد.

اولویت ها و توصیه های رهبر معظم انقلاب به قوه ی قضاییه در دیدار یاد شده نیز در عنوان خبری روزنامه های اعتماد،‌ جمهوری اسلامی و «تفاهم» گنجانده شد.

«مخالفت شدید ایران با دخالت آمریكایی ها در عراق» نیز بخش مهم دیگری از سخنان رهبری بود كه در عنوان خبری برخی روزنامه ها از جمله روزنامه های شرق، جوان، كیهان و روزنامه ی «اطلاعات» به چشم خورد.



*** ثبت جهانی «شهر سوخته»

شهر سوخته سیستان‌ و‌ بلوچستان به عنوان هفدهمین اثر جهانی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. این خبر مهمی بود كه در صفحه ی نخست برخی روزنامه ها به چشم خورد و البته از طرف برخی روزنامه نیز نادیده گرفته شد.

روزنامه های جوان، اعتماد، افكار، جهان صنعت و مردم سالاری این خبر را در صفحه ی نخست خود بازتاب دادند.

در میان روزنامه های بررسی شده، روزنامه ی آرمان یادداشتی را در این زمینه با عنوان «در ستایش ثبت جهانی شهر سوخته» منتشر كرد و در آن نوشت: شهر سوخته كه در 3200 سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال‌های 3200 تا 1800 قبل از میلاد در آن سكونت داشته‌اند، یكی از بزرگ ترین مفاخر ایران زمین در عرصه میراث فرهنگی و از شگفتی‌های دنیای باستان است. سالیان زیادی پس از كشف این شهر، مسئولان میراث فرهنگی كشور در صدد ثبت جهانی این اثر و شناسایی این تمدن به جهانیان بودند كه به دلیل وجود ایراداتی در عرصه و حریم این شهر كمیته میراث جهانی یونسكو از ثبت جهانی آن ممانعت می ورزید. به تازگی اما مسئولان یونسكو اعلام كرده‌اند مساله حفاظت این شهر مشكلی ندارد و با ثبت جهانی آن موافقت كرده‌اند. به اعتقاد من، ثبت جهانی آثار میراث فرهنگی ایران نشان دهنده رتبه و منزلت بالای میراث فرهنگی ایران در منظومه میراث فرهنگی جهان است و تاكیدی دوباره بر نقش ایران و تمدن ایرانی در حلقه خط سیر زندگی بشر است. از سوی دیگر، قرار گرفتن ثبت یك اثر در میان آثار جهانی موجب حمایت و ایجاد یك نوع امنیت بین‌المللی برای اثر حتی در زمان جنگ تحت عنوان نقاط ممنوعه جنگی می‌شود.

*گروه پژوهش های خبری

پژوهشم**9282**2054
۰ نفر