۸ تیر ۱۳۹۳، ۲۳:۰۲
کد خبر: 81220079
T T
۰ نفر
راههاي جلوگيري از تشنگي در روزهاي ماه مبارك رمضان

خاش، زاهدان- ايرنا- دانستن راههاي جلوگيري از تشنگي در ايام روزه داري ماه مبارك رمضان امسال كه در فصل گرما قرار گرفته از ضروريات بسيار مهم براي كيفيت بخشيدن به عبادت است.

رييس مركز بهداشت شهرستان خاش روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: در ماه رمضان امسال با توجه به شدت گرماي زياد تابستان و طولاني بودن مدت روزه داري براي جلوگيري از تشنگي بايد آب بدن مهار و كنترل شده و به صورت نم نم و دائم مصرف شود.

دكتر پرويز براهويي افزود: به عنوان مثال همان گونه كه در كشاورزي، براي ذخيره سازي آن سد ايجاد كرده و به وسيله لوله كشي و با آبياري قطره اي، آب كنترل شده و نم نم به زمين منتقل مي شود تا هدر نرود و به صورت مفيد استفاده شود براي تامين آب بدن نيز بايد اقدام لازم را انجام داد به همين سبب برداشتن چند گام لازم است:



گام اول: افزايش ذخيره آب بدن- گام دوم: كاهش نياز بدن به آب - گام سوم : مصرف تدريجي آب بدن و گام چهارم : كاهش دفع آب بدن



وي تاكيد كرد: با انجام يك سري اقدامات از جمله مصرف كردن و يا پرهيز از مصرف يك سري موادغذائي و هم چنين درنظر گرفتن شيوه صحيح مصرف مي توان احساس تشنگي و گرسنگي در ماه مبارك رمضان را كاهش داد.



رييس مركز بهداشت خاش بر رعايت توصيه هاي غذائي زير براي وعده سحري تاكيدكرد و گفت: سر كشيدن آب زياد بين غذاي سحري، به اميد جلوگيري از تشنگي در طول روز اشتباه است چون باعث رقيق شدن شيره معده و در نتيجه نفخ و اختلال در هضم مي شود.

به منظور افزايش تدريجي ذخيره آب بدن ،توصيه مي شود از حدود يك ساعت بعد از افطار تا نيم ساعت قبل از سحر، دست كم شش تا هشت ليوان آب بنوشيد.

از خوردن چاي پُررنگ، قهوه، كاكائو و موادي كه باعث دفع بيشتر آب بدن از طريق افزايش ادرار مي شوند بويژه در وعده سحري پرهيز كنيد.

براي تامين آب بدن در سحري از مواد غذايي پرفيبر مثل سبزيجات و ياميوه هاي آب دار مانند هندوانه و طالبي يا آب ميوه هاي طبيعي استفاده كنيد، چرا كه ميوه ها اولا منبع سرشاري از فيبر هستند، و ثانيا قند موجود در ميوه ها در حالت خالص و بدون فيبر ديرتر از قندهاي ساده جذب مي شود و در نتيجه فرد ديرتر احساس گرسنگي مي كند هم چنين مواد غذايي پرفيبر آب زيادي را در خود جذب كرده و بدن مي تواند آب را به آهستگي جذب كند و احساس تشنگي، ديرتر عارض مي شود.



براهويي گفت: در وعده سحر از خوردن غذاهائي كه در طول روز براي واكنشهاي سوخت و ساز، نياز به جذب زياد آب بدن دارند خودداري شود.

وي به نمونه هائي از غذاهاي ممنوعه كه فرد را در روزهاي گرم دچار مشكل مي كند،اشاره كرد و اظهار داشت: غذاهاي پرچرب مانند آبگوشت، كله پاچه و امثال آن، غذاهاي سرخ شده با روغن مانند كوكو سبزي- سيب زميني سرخ شده و غيره از جمله غذاهاي ممنوعه براي روزهاي گرم است و ضمن اينكه توصيه مي شود از مصرف غذاهاي خشك مانند سوسيس و كالباس و جوجه كباب و همچنين از خوردن غذاهاي تند و ادويه دار خودداري كنيد.



وي خاطر نشان كرد: از مصرف زياد نمك و موادي مانند خيارشور خودداري شود زيرا سبب دفع بيشتر آب بدن مي شود.



وي ادامه داد: خودداري از مصرف غذاهاي خيلي شيرين مانند زولبيا و باميه از ديگر توصيه هاي بهداشتي است زيرا رعايت نكردن اين موارد با افزايش ناگهاني هورمون انسولين در خون مواجه شده، سطح قند خون را كاهش داده و دربين روز ايجاد بي حالي و سردرد مي كند.



وي با بيان اينكه زمان سحر از غذاهاي دير هضم به منظور جلوگيري از گرسنگي در طول روز استفاده شود، افزود: غلات و حبوبات، نان سبوس‌دار، حليم و آش‌هايي كه به وسيله برگ چغندر پخته مي‌شوند بسيار مناسب هستند، به طور كلي در سحرسعي شود دركنار غذا حتما از نان سنتي يا فطير يا سنگك استفاده شود.



دكتر براهويي ادامه داد: پيامبر اكرم (ص) سفارش فرمودند بيدار شدن و خوردن سحري ثواب زيادي دارد، لذا حتما براي خوردن سحري بيدار شده و وقت بگذاريد و به آرامي آن را بخوريد و بعد از خوردن سحري به طور جدي از دراز كشيدن به مدت يك ساعت خودداري كنيد چون باعث رفلكس يا برگشت اسيد معده به مري شده واين رفلكس ضمن كمك به ايجاد بوي بد دهان در طول روز،در ايام ماه رمضان به مرور زمان باعث سوزش سر دل يا ترش كردن خواهد شد.



وي بيان كرد: در انتهاي سحر آخرين چيزي كه خورده مي شود چند قاشق ماست مخلوط با يك سبزي خشك معطر مانند نعناع باشد يا يك استكان شير؛ اين عمل در كنار رعايت نكات مسواك و نظافت دهان و گلو از ايجاد بوي بد دهان به علت ترش كردن معده يا بوي دهان ناشي از معده جلوگيري مي كند ، هم چنين در انتهاي سحر خوردن يك قاشق آبليموي طبيعي باعث كاهش عطش در طول روز مي شود.



وي توصيه كرد: در طول روز از پياده روي زياد در مقابل آفتاب خودداري و سعي كنيد براي انجام امور خارج از منزل يا محل كار قبل از ساعت 10 صبح اقدام كنيد و در ساعات بين 10 تا 16 در منزل يا محل كار در محيطي سقف دار و سايه و خنك يا كولردار سپري كنيد.



وي تاكيد كرد: بيماراني كه هميشه دارو مصرف مي‌كنند و يا بيماران مبتلا به سنگ كليه، قند خون، ناراحتي‌هاي گوارشي، خانم‌هاي باردار، زنان و مردان سالخورده حتما قبل از شروع ماه مبارك رمضان براي روزه گرفتن به پزشك مراجعه و راهنمايي‌هاي لازم را دريافت كنند.



وي به افراد سيگاري توصيه كرد از فرصت ماه مبارك رمضان براي ترك سيگار استفاده كنند.

رييس مركز بهداشت خاش توصيه هاي غذائي زير را براي وعده افطاري مورد تاكيد قرار دارد و گفت: شروع افطاري بايستي با چند عدد خرما، همراه با كمي آب يا شير ولرم باشد، مستحب است روزه دار روزه را با خرما افطار كند.

شروع افطاري همراه با نوشيدني هاي خيلي خنك نباشد، بلكه حتما بايد ولرم باشد، سعي شود بين افطاري و شام فاصله حدود يك ساعتي وجود داشته باشد، مصرف سوپ، فرني(مخلوط آرد برنج و شير)، نان و پنير، سبزي، گردو، سرشير، حلوا، چاي شيرين كم رنگ در وعده افطار مناسب است.



شام هم مي تواند برنج و گوشت و خورشت و آش و غيره باشد.

يك ساعت پس از صرف شام ميوه مصرف شود مفيد خواهد بود.

به طور كلي از نوشيدن مايعات مضر مانند نوشابه و سانديس و امثال آن خودداري شود، از نوشيدني هاي طبيعي مانند دوشاب انگور، شربت آبليموي طبيعي، آب ميوه طبيعي، عرقيات طبيعي مانند بيدمشك،دوغ كم نمك بويژه در افطار و سحر استفاده شود. ك/3

7312 / 653