۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۱۰
کد خبر: 81220856
T T
۰ نفر
چین طرح برقی سازی خط آهن تهران - مشهد را اجرا می كند

تهران - ایرنا - طرح برقی سازی خط آهن تهران - مشهد به طول 900 كیلومتر ظرف مدت حدود 42 ماه توسط دو كنسرسیوم ایرانی و چینی متشكل از شركت گروه مپنا، شركت احداث و توسعه ریلی مپنا و شركت مپنا بین‌الملل و دو شركت CMC و SUPOWER اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از از روابط عمومی مپنا، مراسم انعقاد قرارداد طرح برقی سازی خط آهن تهران- مشهد به امضای مدیرعامل گروه مپنا، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیران عامل دو شركت CMC و SUPOWER از چین رسید.

طرح برقی سازی خط آهن تهران - مشهد به طول 900 كیلومتر ظرف مدت حدود 42 ماه توسط دو كنسرسیوم ایرانی و خارجی متشكل از شركت گروه مپنا، شركت احداث و توسعه ریلی مپنا و شركت مپنا بین‌الملل و دو شركت CMC و SUPOWER اجرا خواهد شد.

عباس علی‌آبادی در این خصوص اظهار داشت: خوشبختانه همه مقدمات برای اقدامات قانونی كه باید توسط شركت راه‌آهن انجام گیرد، فراهم است و در ادامه مسیر، طرفین اقدامات لازم از سوی خود را برای تأمین مالی، تجهیز و اخذ مجوزهای قانونی لازم از مراجع مربوط صورت خواهند داد.

وی افزود: این قرارداد به صورت EPCF (مهندسی، تأمین تجهیزات، اجرا و تأمین مالی) منعقد شده و تأمین مالی قرارداد از سوی طرف خارجی انجام خواهد شد.

مدیرعامل مپنا تصریح كرد: گروه مپنا در این پروژه، استفاده از توان شركت‌های داخلی در بخش‌های مختلف طرح را مدنظر قرار داده است.

علی آبادی با اشاره به بازدید اخیر مقام معظم رهبری از دستاوردهای گروه مپنا، یادآور شد: در آن بازدید، رهبر معظم انقلاب نكاتی در زمینه حمل و نقل ریلی نیز مطرح فرموده و توصیه‌های ارزشمندی برای گسترش راه‌آهن كشورمان برپایه اقتصاد مقاومتی طرح كردند.

وی ادامه داد: این موضوع اهمیت بسیار فراوانی دارد كه بتوانیم راه‌آهن سنتی را به راه‌آهن مدرن و قطار برقی تبدیل كنیم تا كشورمان از تفاوت بارز آن در زمینه كاهش مصرف سوخت بهره‌مند شود.

وی در توضیح این مطلب افزود: زمانی كه بتوانیم گاز را جایگزین گازوئیل كنیم، شدت مصرف انرژی كاهش خواهد یافت و از سوی دیگر با تبدیل سوخت به برق می‌توانیم راندمان انرژی را افزایش دهیم.

مدیرعامل گروه مپنا تصریح كرد: طرح برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد اقدام مباركی است و اراده مقام‌های راه‌آهن كشورمان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در زمینه بهره‌برداری حداكثری در استفاده از توان ظرفیت داخلی با اجرایی شدن این طرح محقق خواهد شد.

علی‌آبادی موضوع تامین مالی این طرح عظیم را كه از طریق چین صورت می‌گیرد در نوع خود مهم ارزیابی و خاطرنشان كرد: گروه مپنا متعهد است هر میزان كه میسر است از ظرفیت شركت‌های ایرانی بیش از پیش بهره‌برداری نماید و شركت CMC چین تعهدات مناسبی در این طرح متقبل شده است.

محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن نیز با تبریك حلول ماه مبارك رمضان اظهار داشت: امروز روزی بسیار مهم و مبارك است و آرزوی بسیاری از مردم و مسئولان كلید می خورد؛ چرا كه عموم مردم سفر با قطار را در مسیر تهران – مشهد می‌شناسند و آرزوی ما این بوده كه مسیر خط آهن تهران- مشهد را با سرعت و ظرفیت بیشتر ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان كرد: با برقی‌سازی مسیر تهران – مشهد، صرفه‌جویی بسیار خوبی در مصرف سوخت پدید خواهد آمد، همچنین با بهره‌برداری از این طرح، قطارهای برقی تهران – مشهد با سرعت 200 كیلومتر بر ساعت این مسیر را 6 ساعته طی خواهند كرد و ظرفیت مسیر هم به 32 میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت.

پورسید آقایی تصریح كرد: با تحقق این مهم، یكی از آرزوهای مردم و خود ما برای تسهیل سفر و زیارت آستان حضرت علی‌ابن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس برآورده خواهد شد.

وی انتخاب گروه مپنا و شركت CMC برای امور طرح برقی‌سازی خط آهن تهران- مشهد را كاملا هدفمند و هوشمندانه عنوان و تصریح كرد: این انتخاب از روی علم و اطلاع كامل بوده است، چرا كه امروز اساساً نیازی به تعریف از مپنا نیست و كشور به مپنا افتخار می‌كند و ما نیز قطعاً از این توانایی بهره خواهیم گرفت.

وی افزود: در زمینه سهم فاینانس هم با شركت CMC و SUPOWER به تفاهم رسیدیم و در بخش‌هایی در اجرا و فاینانس از توانایی‌های آنها بهره خواهیم گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یقینا این طرح در اولویت اقدامات ما قرار خواهد گرفت و برای اجرای این طرح بزرگ، همه همت، تلاش و توان ما معطوف خواهد بود، به همین جهت تیم‌های بزرگ و شركت‌های معتبری را انتخاب كرده‌ایم؛ در همین ارتباط مدیرعامل شركت تانا انرژی كه از توانایی‌های بسیاری برخوردارند، پذیرفتند كه مدیریت طرح را بر عهده گیرند.

پورسیدآقایی تاكید كرد: هرچند این قدم بسیار بزرگ است و با امضای این قرارداد گام‌های عملی طرح آغاز خواهد شد، با این حال این انتهای كار نیست، بلكه شروعی سخت است و من اطمینان دارم كه این طرح فقط با تلاش و همت و كوشش همه مهندسان حاضر در پروژه به سرانجام خواهد رسید.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری كرد كه در زمان بهره‌برداری از طرح برقی‌سازی خط آهن تهران – مشهد، جشن مناسبی برگزار شود.

اقتصام(1)1053**1558
۰ نفر